Får man ha två grupper i samma koppl.dosa?
Dom ligger båda på samma fas.
Separat nolla till båda grupperna
 
Två grupper innefattar två säkringar på olika inkommande faser. och då blir det en tvåfasgrupp ut till dosan och ska säkras med en tvåpoligt säkring. Du säger samma fas, är det nu då två säkringar som ligger på samma inkommande fas. lite av större fel då..
 
Jag har uppfattat detta med två grupper i en dosa som något lite udda. Det är ovanligt och bör ses som en nödlösning. Men det är inte otillåtet.
 
  • Gilla
CarlC89 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har samma uppfattning som Avemo.
Det är inte förbjudet, dock rätt olämpligt för det mesta.

Måste man göra det av någon anledning, (jag har gjort så en gång för att det var tvärt omöjligt att få plats med två dosor, och det hade nästan krävt rivning av ett kulturminnesmärkt hus att dra om kablarna), så kan man göra lite saker för att snygga upp det hela.
Märkning; märka ledare inne så man vet/fattar, t.ex. gruppnummer eller så, gärna en dymolapp utanpå att dosan innehåller två olika grupper.
Mellanvägg i dosan, så att det typ blir två olika dosor under locket.
 
Redigerat av moderator:
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har samma uppfattning som Avemo.
Det är inte förbjudet, dock rätt olämpligt för det mesta.

Måste man göra det av någon anledning, (jag har gjort så en gång för att det var tvärt omöjligt att få plats med två dosor, och det hade nästan krävt rivning av ett kulturmissmärkt hus att dra om kablarna), så kan man göra lite saker för att snygga upp det hela.
Märkning; märka ledare inne så man vet/fattar, t.ex. gruppnummer eller så, gärna en dymolapp utanpå att dosan innehåller två olika grupper.
Mellanvägg i dosan, så att det typ blir två olika dosor under locket.
Det behövs inte i en vanlig heminstallation. Det går 99 gånger av 10 att lösa på annat vis. Men i nödfall går det såklart med tydlighet och uppmärkning, annars fanns det inga centraler som är en kopplingsdosa modell större. Ja, kommer garanterat någon och ska rätta till det påståendet i vanlig ordning.
 
J jonaserik skrev:
och då blir det en tvåfasgrupp ut till dosan och ska säkras med en tvåpoligt säkring.
Nu blir detta lite OT.

Nej, det behöver inte vara en tvåpolig dvärgbrytare bara för att det är en tvåfasgrupp.

SS 436 40 00 avsnitt 521.8.2

Utdrag från svensk standard SS 436 40 00 om frånskiljning av flerfaskrets och neutralledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot så anser Elko att det ska vara en tvåpolig dvärgbrytare om man använder deras dubbeluttag, som är klassad för 440V, ihop med två faser.

Det är även lämpligt att använda flerpolig dvärgbrytare om man blandar flerfasobjekt och enfasobjekt i samma grupp.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Nu blir detta lite OT.

Nej, det behöver inte vara en tvåpolig dvärgbrytare bara för att det är en tvåfasgrupp.

SS 436 40 00 avsnitt 521.8.2

[bild]

Däremot så anser Elko att det ska vara en tvåpolig dvärgbrytare om man använder deras dubbeluttag, som är klassad för 440V, ihop med två faser.

Det är även lämpligt att använda flerpolig dvärgbrytare om man blandar flerfasobjekt och enfasobjekt i samma grupp.
Det är det minsta, ska även vara ordentligt uppmärkt.

400 volts uttaget ser jag en risk med i och med att vem som helst går byta det och Elsäkerhetsverket bör gå ut med ny information illa kvickt, detta har redan funnits på marknaden flera år nu.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är det minsta, ska även vara ordentligt uppmärkt.
Vad menar du med denna mening?
Till vilken del av min text som du citerade tillhör din mening?


Din andra mening (som jag inte citerar) är lättare att förstå vad den tillhör för citerad text.

Så snälla, ta bara och citera den text du svarar på, det blir då mycket lättare att veta vad du svarar på för text.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med denna mening?
Till vilken del av min text som du citerade tillhör din mening?


Din andra mening (som jag inte citerar) är lättare att förstå vad den tillhör för citerad text.

Så snälla, ta bara och citera den text du svarar på, det blir då mycket lättare att veta vad du svarar på för text.
Jag menar bara att det får anses som fullständigt normalt för hempularen att bryta och blockera uttaget med en mätarsäkringen och därefter endast testa ena brunnen.

Därmed är det full spänning då uttaget ska bytas.

Rutinerna skulle behöva ses över, informationen till de som jobbar lagligt i hemmet utan EKP eller auktorisation.
 
Det är skillnad på en tvåfasgrupp och på ett dubbeluttag matad med två faser.

En tvåfasgrupp kan tex mata enfasuttag, fast anslutna enfasobjekt, tvåfasobjekt.

Ett tvåfasmatat uttag är en tvåfasgrupp.

Ett tvåfasmatat enfasuttag är en specialare.

Sedan så får en lekman även byta ett trefasuttag på max 16A, tex ett CEE-416, å det behöver inte vara avsäkrad med en trepolig dvärgbrytare.
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
Det är skillnad på en tvåfasgrupp och på ett dubbeluttag matad med två faser.

En tvåfasgrupp kan tex mata enfasuttag, fast anslutna enfasobjekt, tvåfasobjekt.

Ett tvåfasmatat uttag är en tvåfasgrupp.

Ett tvåfasmatat enfasuttag är en specialare.

Sedan så får en lekman även byta ett trefasuttag på max 16A, tex ett CEE-416, å det behöver inte vara avsäkrad med en trepolig dvärgbrytare.
Det tror jag hempularen har koll på är flerfasigt, det har även funnits i många år.

Men schuckot ser ut som ett vanligt vägguttag.
 
När jag installerade golvvärme i badrummen så drog elektrikerna fram nya grupper till befintliga dosor. Två olika dosor. Endast uppmärkt i central, ” OBS! 1-fas objekt anslutna till tre-fasgrupp”
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.