1 799 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Trasigt takvärmesystem - vad göra?
Jag har nyligen köpt ett hus som, då det byggdes på 70-talet, byggdes med värmefolie/värmeslingor (typ ESWA, men osäker på faktiska fabrikatet). Nu är det endast 2 av 9 termostater som ger något som helst utslag när de slås på, övriga verkar vara helt döda. Huset har även med åren fått andra värmesystem som gör att takvärmen bedöms vara överflödig och min fråga är helt enkelt; vad bör göras med takvärmesystemet?
I vissa rum skulle vi vilja ha möjlighet att skruva i taket, men har inte gjort det då vi inte vill skada värmefolien. Är det någon som vet om det gör att skruva i taket utan några problem när värmesystemet inte fungerar, eller bör taket öppnas upp och folien monteras ned först?
Tack på förhand
JK
I vissa rum skulle vi vilja ha möjlighet att skruva i taket, men har inte gjort det då vi inte vill skada värmefolien. Är det någon som vet om det gör att skruva i taket utan några problem när värmesystemet inte fungerar, eller bör taket öppnas upp och folien monteras ned först?
Tack på förhand
JK
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Efter att kärnkraftverk hade byggts ca 1976 fanns billig kärnström och värmefolie installerades som värmekälla i hus på slutet av 1980 talet kommer jag ihåg. Men jag har ingen egen erfarenhet av det och jag undrar om någon annan har det heller här på forumet. Kanske alltför unga?
Om takvärmen är överflödig så är det bara att koppla ur den sedan kan du skruva i taket så mycket du vill.
Och i som är lite äldre men inte senila mins takvärmen från början av 70talet och till mitten av 80 talet.
Och i som är lite äldre men inte senila mins takvärmen från början av 70talet och till mitten av 80 talet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden