Hej!

Golvgivaren är OK enligt motståndsmätning och den går att dra i då den ligger i ett rör och inte sitter fast.

Termostaten ger 0 spänning ut trots att den är på och lyser som att den ska värma upp. Slutledningsförmågan säger då att termostaten är trasig och behöver bytas. Kruxet är att vi har en ny oanvänd termostat liggandes med golvgivare med 6.8 kOhm standardmotstånd jämfört med 15 kOhm standardmotstånd som golvgivaren som ligger i vägg och golv har.

Vad händer om den oanvända termostaten kopplad in med den befintliga givaren? Hur fel blir det? Jag förstår att termostaten kommer tolka givaren fel men går det att leva med? Är det något annat som kan ske?

Annars finns alternativet att köpa helt ny termostat som har stöd för befintliga golvgivaren.

Vad hade ni gjort?

Redigerat:
Det är bar att prova. Govvärmetermostat verkar hålla 10 år sedan är kontakterna i relät slut.
Har du tur kan man byta tempgivaren, prova att dra och för in den gamla bit för bit för att se att den glider lätt i röret.
Men jag hade provat att byta bara termostatet först, en del modernare har inställning för givare motståndet.

L Leif i Skåne skrev:
Det är bar att prova. Govvärmetermostat verkar hålla 10 år sedan är kontakterna i relät slut.
Har du tur kan man byta tempgivaren, prova att dra och för in den gamla bit för bit för att se att den glider lätt i röret.
Men jag hade provat att byta bara termostatet först, en del modernare har inställning för givare motståndet.
Även om den oanvända som vi har är relativt ny så är den av enklare sort. Den har ingen touch eller inställningsmöjligheter för olika givare

Alternativen jag ser är:

1) Oanvända termostaten som jag har med befintlig givare - således fel motstånd i givaren för termostaten
2) Oanvända termostaten men med sin tillhörande korrekta givare - måste således byta ut befintlig golvgivare till den nya vi har. Bytet medför en risk.
3) Ny termostat av enklare sort som har stöd för (endast) 15 kOhm
4) Ny termostat av lite lyxigare sort med touch display och stöd för flera givare-motstånd däribland 15 kOhm

1 och 2 är kostnadsfria så att säga och kräver inga nya inköp medan 3 kostar ca 500 kr och 4 kostar från 1000 kr och uppåt.

Jag är väldigt osäker på vad som blir fel i praktiken med alternativ 1.

Redigerat:
Kanske relät i termostaten som gett upp, kan varav enkel att byta om man har lite elektronikskills, nytt relä finns säkert att hitta på Elfa för under hundringen.

Jag såg nu att jag har skrivit fel på befintliga golvgivaren. Det är inte alls 25 kOhm utan 15 kOhm.

Så för att summera det korrekta:

* ny oanvänd och ej inkopplad: 6.8 kOhm
* inkopplad men trasig termostat: 15 kOhm

Vad är det (värsta) som kan ske om den nya oanvända termostaten kopplades in antingen med golvgivaren på 15 kOhm eller utan golvgivare? Det vore bra att testa om det faktiskt blev varmt i golvet på något sätt, även om det inte är långsiktigt den setup:en som vi ska ha.

M Mikael Jacob Edström skrev:
Vad är det (värsta) som kan ske om den nya oanvända termostaten kopplades in antingen med golvgivaren på 15 kOhm eller utan golvgivare? Det vore bra att testa om det faktiskt blev varmt i golvet på något sätt, även om det inte är långsiktigt den setup:en som vi ska ha.
Den nya termostaten som vill ha 6,8 kOhm när det är 25 grader i golvet kommer med ett
15 kOhms motstånd visa ungefär 7 grader.
Frågan är om det går att ställa termostaten så lågt som 7-10 grader vilket antagligen ger en lämplig temperatur i golvet.
Men farligt att prova ska det inte vara:)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den nya termostaten som vill ha 6,8 kOhm när det är 25 grader i golvet kommer med ett
15 kOhms motstånd visa ungefär 7 grader.
Frågan är om det går att ställa termostaten så lågt som 7-10 grader vilket antagligen ger en lämplig temperatur i golvet.
Men farligt att prova ska det inte vara:)
tack för bra svar! Vad händer om givaren inte kopplas in? Blir det full värme ut till slingan?

här är den oanvända givaren

http://www.sst-iwarm.com/content/docs/Control equipment THERMOSTAT TP510 Manual.pdf

Ny termostat med gammal givare funkar hur bra som helst! Vi har hittat olika nivåer som vi är nöjda med, en lite varmare och en lite mindre varm. Succé!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är inte så att de olika moståndsvärden du skrev om, kommer genom mätning? Att det helt enkelt var kallare i golvet när du mätte?

H hempularen skrev:
Det är inte så att de olika moståndsvärden du skrev om, kommer genom mätning? Att det helt enkelt var kallare i golvet när du mätte?
Jag är inte säker på att jag förstår, men jag har svårt att se att befintliga givaren inte medföljde den gamla trasiga givaren. Termostaten var trasig, oavsett vad så gick ingen ström vidare till värmeslingan. Den hade inte fungerat på flera år.

Jag menade att de två givarna kanske trots allt har samma karakräristik. Men om fått fram 6,8 resp 15 kohm genom mätning. Så var det helt enkelt olika temperatur på dem när du mätte.

H hempularen skrev:
Jag menade att de två givarna kanske trots allt har samma karakräristik. Men om fått fram 6,8 resp 15 kohm genom mätning. Så var det helt enkelt olika temperatur på dem när du mätte.
6.8 och 15 fanns i datatabeller från leverantörerna för de två givarna. Jag tyckte de värdena som mättes upp stämde ganska väl men det är klart att det är som du skriver!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.