Byggahus.se

Någon som vet var man hittar en smart Kronbrytare/Dubbeltrapp ?

1. B
    Medlem · 6 inlägg

Björn Holmgren

Medlem
    Hallåj,

Jag har gått bet på detta. Jag har en Kronbrytare eller Dubbeltrapp som det verkar kallas också. Är den klassiska för badrummet där det ska gå att separat styra taklampan och lampan till badrumsskåpet. Alltså två knappar som kan slå av och på oberoende av varandra. Anslutna till fasta elnätet (inte nåt wireless).

Det jag vill är att byta denna till en "smart" strömbrytare, som kan kontrollera s med tex Apples HomeKit.

Jag är ingen elektriker, så hänger inte med då jag frågar tillverkare, de frågar om single pole, 1-gang, 2-gang, double switch, double pole, etc. :) Men det verkar vara som alla dessa produkter bara kontrollera en sak, on off. på olika sätt.

Vet ni någon produkt som kan köpas för den typ av switch jag har?

2. Bästa svaret

A
    Medlem · Halland · 834 inlägg

alfista

Medlem
    Kronbrytare och dubbeltrapp är skilda saker, även om en dubbeltrapp går att använda som kronbrytare.
    Ditt användningsfall motsvarar en kronbrytare och det finns många inbyggnadsmoduler som löser det, dock inte för Homekit tyvärr. I alla fall inte som jag kan hitta, det verkar vara väldigt klent med inbyggnadsprodukter för det systemet. Blir rätt dyrt, men frågan är om det går att fnula in två såna här någonstans.
    Väljer du något annat system än Homekit så kan t ex Shelly 2.5 vara ett smidigt val.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 6 inlägg

Björn Holmgren

Medlem
    Tackar för ett bra svar! Ska kolla på denna Shelly 2.5. Har länge funderat på en Homey eller Home Assistant, just för att kunna få in produkter från andra system. kanske dags slå till på en sån :)

4. B
    Medlem · 6 inlägg

Björn Holmgren

Medlem
    Jag emailade Shelly och fråga efter bästa interationen med HomeKit. Finns ju Home Assistant och HomeBridge. Men särklass enklaste var att uppdatera fírrmaware, då supportas HomeKit direkt :)

Tusen tack igen, nu ska jag beställa/installera och se hur det blir!

"Flashing it with 3rd party firmware ( Ravencore-needs to be flashed / https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit - works with OTA update)"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.