Hej!

Har ett elcentral/mätarskåp vid tomtgräns med både 16a & 32a handskar (vad jag minns i alla fall). Jag har 40 meter 32a kabel som jag gärna vill använda men en vanlig 16a byggcentral. Handsken passar då inte och jag undrar om det bara är att byta handsken på min 32a kabel till en 16a handske så den passar i min byggcentral?

Tack på förhand / Marcus

Välkommen till forumet!
Bara under förutsättning att kabeln (och byggcentralen) inte säkras högre än 16A. Sen kan det vara en dålig idé ändå om kabeln skulle komma på vift och användas någon annanstans. Ska du göra rätt ska du byta till 16A handske i båda ändar på kabeln.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Byt handske i bägge ändar, eller använd en 32 A byggcentral. Att bara byta ena änden blir lätt ett permanent provisorium som man glömmer bort.

Beroende lite på kabeln så kan det vara svårt att få in den genom dragavlastningen på en vanlig 16 A handske eftersom dessa vanligen är gjorda för lite klenare kabel. Jag drar mig till minnes en tråd om snökanoner tidigare på detta forum och då nämndes Mennekes PowerTop som ett kontaktdon som tog extra grova kablar.

En 32A byggcentral kostar 1200 kr på elbutik.se, är det verkligen värt att strula med felaktiga lösningar istället för att bara köpa en sådan? Om du redan har byggcentralen kan du byta ut panelintaget till ett för 32 A och peta in en trepolig 16 A dvärgbrytare istället för att uppnå samma effekt billigare.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Gjorde det enkelt för mig och köpte en ny 32 A byggcentral istället.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
F Fransoar skrev:
Tack för snabba svar!

Gjorde det enkelt för mig och köpte en ny 32 A byggcentral istället.
Bra val!

Ett tips för att slippa byggström helt är att sätta fasadskåpet på plats direkt.
Några rejäla reglar och måtta in det hyfsat och bygg sen in det efterhand.
Funkar bra på alla lösvirkes hus.
Betalade själv inte en spänn i byggström eller hyra av skåp utan tog ett vanligt abbonemang direkt och sparade några kr..

tommib
Eftersom TS har mätarskåp vid tomtgräns så är det nog inte applicerbart i detta fallet.

Tipset kan vara vettigt när man bygger, absolut. Samtidigt, måste man göra allt för mycket abbrovinker för att få till det kan ett markmätarskåp göra samma sak och blir inte jättemycket dyrare. Det blir garanterat billigare än byggström iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.