Min Atlas Copco från 1963 gav upp under helgen. Jädrans konsumtionssamhälle...
Denna har varit för klen för min förbrukning så den har gått hårt vid många tillfällen så planen är att införskaffa en så kraftig som möjligt map ett i övrigt fungerande hushåll.

20A huvudsäkringar
Uppvärmning med ved/sol

Skulle en 7.5kw funka?

Vilken storlek klarar/får man direktstarta?

Vid Y/D start så upplever jag att det blir ett mekaniskt ryck i omkopplingsögonblicket. Det kan väl inte vara så bra varken för kompressor eller elnät?
Är en mjukstart bättre?

Ett alternativt som jag överväger är att skaffa 2st 4kw. Då kan en få gå för det mesta och när det krävs högre kapacitet så får bägge gå.
Då skulle jag vilja ha någon fiffig lösning som gör att den kompressorn som har lägst drifttid startar först.
Skulle en plc kunna lösa det?
Räcker det med att starta med en viss tidsfördröjning på en sådan lösning vid samtidig drift av bägge?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.