Hej, vad kan det bero på när bara 3 av fyra plattor sant ugn inte funkar? På en gjutjärnsspis
 
Börja med att kolla säkringarna.
 
W Wheelabrator skrev:
Börja med att kolla säkringarna.
Dom är hela... det kan inte vara nollfel va?
 
Nä nollfel skulle ge andra typer av fel. Har spisen en, två eller tre säkringar? Spisar kopplade till två eller tre faser har plattor och ugn fördelade på så sätt att om en fas faller bort så kan spisen fortfarande fungera delvis.

Symptomen blir lite olika beroende på om spisen har 230 eller 400 volts element. Har du möjlighet att dra fram spisen och fota baksidans märkplåt med inkopplingsschemat?
 
E
Kollat dina huvud, förlåt mätarsäkringar?
 
W Wheelabrator skrev:
Nä nollfel skulle ge andra typer av fel. Har spisen en, två eller tre säkringar? Spisar kopplade till två eller tre faser har plattor och ugn fördelade på så sätt att om en fas faller bort så kan spisen fortfarande fungera delvis.

Symptomen blir lite olika beroende på om spisen har 230 eller 400 volts element. Har du möjlighet att dra fram spisen och fota baksidans märkplåt med inkopplingsschemat?


har tyvärr inte spisen att kolla på just nu! Men den är två fas med nolla och jord vad jag kan utläsa. 2 svarta trådar en blå och en gulgrön
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.