998 läst ·
6 svar
998 läst
6 svar
Hjälp med val av apparatkabel
Hej,
Jag har köpt en sån här apparat:
https://www.axminstertools.com/eu/fuji-mini-mite-3-platinum-turbine-unit-951679
Den kom med en apparatkabel med brittiskt plug så jag behöver införskaffa en ny för svenskt uttag. Det ser ut som en "vanlig" C13 sladd på 2.5 meter. På sladden ser jag att det står 1.0 mm^2. Den brittiska pluggen har en inbyggd säkring på 10A och själva maskinen har också en inbyggd säkring (med en extern knapp) på 10A.
Är alla C13-sladdar lika? När jag kollar på nätet står det 0.75 mm^2 på vissa och 1.0 mm^2 på vissa. Spelar det någon roll? Många återförsäljare skriver inte ut arean utan bara "C13".
Tack på förhand!
Jag har köpt en sån här apparat:
https://www.axminstertools.com/eu/fuji-mini-mite-3-platinum-turbine-unit-951679
Den kom med en apparatkabel med brittiskt plug så jag behöver införskaffa en ny för svenskt uttag. Det ser ut som en "vanlig" C13 sladd på 2.5 meter. På sladden ser jag att det står 1.0 mm^2. Den brittiska pluggen har en inbyggd säkring på 10A och själva maskinen har också en inbyggd säkring (med en extern knapp) på 10A.
Är alla C13-sladdar lika? När jag kollar på nätet står det 0.75 mm^2 på vissa och 1.0 mm^2 på vissa. Spelar det någon roll? Många återförsäljare skriver inte ut arean utan bara "C13".
Tack på förhand!
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Jag gjorde förra veckan samma sak, köpte 1.0kvmm gummikabel på Hornbach. Att tänka på är hur intermittensfaktorn är. 6A på 0.75 och 10A på 1.5 är ju betäknat för kontinuerlig belastning inne i VP-rör. Normalt på t ex en kap/ger är ju intermittensen under 10%. 1.0kvmm är verkligt smidigt, ser inte att 0.75kvmm skulle vara bättre. Men även 1.5kvmm är rimligt smidigt om du vill ha hängslen och livrem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jag har aldrig hört talas om att man tar hänsyn till driftscykeln för stickproppsanslutna apparater. Man kan möjligen göra det för fast anslutna apparater.
Vi pratar om en ström på drygt 6 A här så 0.75 mm² kommer att räcka med marginal.
Annars går det ju att byta enbart stickproppen.
Vi pratar om en ström på drygt 6 A här så 0.75 mm² kommer att räcka med marginal.
Annars går det ju att byta enbart stickproppen.
Tack för svaren! Ska försöka hitta en sladd som är 1.0mm² så matchar det den jag fick med apparaten. Har ni några tips på återförsäljare. Helst butik i Stockholm men online går också bra.
Har kollat på Kjell och Clas Ohlson och men antingen är det 0.75mm² eller så står det ingen area alls.
Har kollat på Kjell och Clas Ohlson och men antingen är det 0.75mm² eller så står det ingen area alls.
Bästa svaret
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Hornbach bör ha såväl kabel som Schukokontakt. Troligen även Bauhaus. Biltema har art nt 44-837O oddan skrev:
RDO HO5RN-F 3X1,0MM² 5M för 94 kr men i mitt fall var kabel på meter från Hornbach billigare.
Klicka här för att svara