El
lnilsson: Tack för alla svaren! Då kanske det blir en kompletterande skyddsutjämning nån gång i framtiden.
El-Löken66: [citat] Det behöver du ingen hjälp till, du bara tar en multimeter eller summer och mäter mellan någon skruv, ledande del och jordstiftet i stickproppen det ska bli full kontakt eller sumra.
El-Löken66: [citat] Hej, jag fick slå i böckerna så jag inte ljuger för dig. K2 rekommenderas inte men kan förekomma i yttre landsbygdsnät. Har dock inte sett något nytt sådant. Drar breddmåtten så kan du gå efter det. EbR, jobbar du efter detta? K1 upptill och med 3,3 dm K2 - 4,8 K3 - 6,1 K4 - 8,5 K5 - 13 Dessa är typskåp och omvandlas efter det ekonomiska till respektive plast eller plåtskåp.
GK100: [citat] Den användningen är vanlig dvs som anslutning mellan maskindelar som är rörliga mot varandra på tex någon skena eller räls osv där inte de typiska kabelkedjelösningarna kommer in. Då kan du skapa din egen variant av kabel med blandade areor enkelledare mm men det är inte avsett som anslutningssladdar utan ska vara semipermanent och med ev don i ändarna om man mer frekvent
Pompe1997: tjena jag har funderingar på att byta ut motorn på min 100 hk suzuki utombordaretill en elmotor jag ska altså bygga om utombordaren från bensin till el och nu har jag svårt att valja motor nån som har ett bra förslag på elmotor ac eller dc?
Björn Holmgren: [citat] Jag emailade Shelly och fråga efter bästa interationen med HomeKit. Finns ju Home Assistant och HomeBridge. Men särklass enklaste var att uppdatera fírrmaware, då supportas HomeKit direkt :-) Tusen tack igen, nu ska jag beställa/installera och se hur det blir! "Flashing it with 3rd party firmware ( Ravencore-needs to be flashed / https://github.com/mongoose-os-apps/shelly-homekit -
Tolin80: [citat] Tackar, får kolla på det. Jag tror jag behöver bygga för runt 18mm.. det är 12mm gips och repgips ser det ut som. I övrigt så alternativen få kanske? Mvh Tobbe
samlarpådetmesta: [citat] Det kan också vara slut på rätt säkring och rätt passdel utan att kabeln är bytt.
Tompafix: När jag installerade golvvärme i badrummen så drog elektrikerna fram nya grupper till befintliga dosor. Två olika dosor. Endast uppmärkt i central, ” OBS! 1-fas objekt anslutna till tre-fasgrupp”
xLnT: Ok, då var det testat. Trappbrytaren passade i båda anslutningsdosorna jag hade hemma (Rutab spårdosa och ABB AU60.1). Dimmern passade inte i ABB dosan, egentligen inte i spårdosan heller, men med lite modifikation så går det att få in den. Det man får modifiera är jordplinten, den har de monterat annorlunda på dimmern (av någon ologisk anledning), men den går nog att vrida på om man
Hensås: Tyder på avbrott på jorden, om du känner att du har nödvändig kunskap, öppna uttaget och kolla om jorden lossnat. Eller om den ens finns
Dvärsätt: [citat] Hoppas att de slapp krypströmmar efter detta då :) En liten update i mitt problem är att jag inte har någon update. Jag har fortfarande en slinga urkopplad och värmen är acceptabel. Lite svalare i mitten men vi har vant oss :-D
Gabbe1: Jag har nu kopplat 240V indikeringslampor enligt förslaget från GK100 och det funkar perfekt.
imported_Benno: Jag har två infravärmare a` 1000w. För säkerhets skull bytte jag till 2,5mm2 från 10A säkring till kopplingsdosan, som även matar ett uttag. Infravärmarna är fast anslutna via en tvåpolig brytare och 1,5mm2 ekk, som blir ljummen när värmarna är på. En grövre ledare är nog tryggt att ha då man har en hög belastning under lång tid även om säkring och tunnare ledare skulle klara
MikaelJacob: [citat] 6.8 och 15 fanns i datatabeller från leverantörerna för de två givarna. Jag tyckte de värdena som mättes upp stämde ganska väl men det är klart att det är som du skriver!
GK100: [citat] Det är inga problem att hitta rena instrument där du får strömmar, effekter osv åtkomliga tex via RS485 och Modbus. Du slipper då risken med att denna har kontakter även om du inte menar använda den så. Sen för jordfelsövervakningen kan du skaffa några trafos avsedda för femledarövervakning och sätta på lämpliga ställen. Det blir mycket bättre i båda fallen. Men när
xerbee: Ska byta ut lite belysning som idag är kopplat direkt på ett eluttag enligt övre rutan i min snabba skiss. Tänkte använda mig av en Shelly RGBW2 (gula i bilden, ink deras schema) och en 24v meanwell led drivare (AC/DC i skissen) Problemet uppstod när jag funderade på hur brytaren ska kopplas in. Den sitter på andra sidan en vägg/runt hörnet in till köket så det finns ingen möjlighet
tommib: Eftersom TS har mätarskåp vid tomtgräns så är det nog inte applicerbart i detta fallet. Tipset kan vara vettigt när man bygger, absolut. Samtidigt, måste man göra allt för mycket abbrovinker för att få till det kan ett markmätarskåp göra samma sak och blir inte jättemycket dyrare. Det blir garanterat billigare än byggström iaf.
jonaserik: [citat] Beror helt på hur långt ut det är där det kan frysa, men en 10 meter 100 W är inga problem, se då till att det finns en termostat som står på + 5C , annars ingen ekonomi och att det blir en 24/ 7 drift är inget bra.Givaren placeras på räret som är grundast eller ligger i himlen. Kommunalt avlopp, där kommer det ett självdrag eller sug genom avluftningen som kn värme eller
Nobbe_1: Ska kolla upp dessa värden/mått och återkommer med svar på dina frågor. Jag ska även gå igenom hela tråden igen vid tillfälle och se vilka frågor som är obesvarade från mig och se om jag kan rätta till det. [citat]
samlarpådetmesta: [citat] Ett exempel på att LVP-installatören inte skäms för att nalla ström, kanske till och med har som praxis hittade jag hemma. Matningen gick från första bästa VU(dock borrat in i dosan snett ovanifrån) och vidare upp i taket och ut genom ett hål i väggen. Mellan VU och hålet ut är det ca 2m. Det lustiga tyckte jag var att ca 1m till vänster om utgångshålet sitter elcentralen.
Pärran: Min Atlas Copco från 1963 gav upp under helgen. Jädrans konsumtionssamhälle... Denna har varit för klen för min förbrukning så den har gått hårt vid många tillfällen så planen är att införskaffa en så kraftig som möjligt map ett i övrigt fungerande hushåll. 20A huvudsäkringar Uppvärmning med ved/sol Skulle en 7.5kw funka? Vilken storlek klarar/får man direktstarta? Vid Y/D
harka: tyvärr är mina erfarenheter av KNX-produkter för begränsade för att jag ska våga rekommendera något...
SaraKJe: Sen har vi en till elcentral men det är bl.a för köket.
Bo.Siltberg: [citat] Nej, det är inte ovanligt att det är trångt i elcentraler. Av det som syns tycker jag det är välordnat, men jag ser inte hur det ser ut på ovansidan dvärgarna där. DIN-skenan går att lossa så att hela raden med dvärgar kan flyttas ut en liten bit för att underlätta åtkomst av plintarna. Jag skulle i och för sig använt skarvhylsor istället för dessa radplintar. Ska det
Alexiee: [citat] Tusen tack, nu blir frugan extra snäll i morgon haha jag bjuder på en öl om du kommer förbi JKP :))))
nybyggarn3: [citat] Det är sant. Men mina ledlampor ser ut som glödlampor gjorde förr i tiden och den gamla typens glödlampor är väl lite svår att få tag på nu för tiden?