1 723 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Elverktyg fick kortslutning
Medlem
· Stockholms Län
· 92 inlägg
pga av kabelbrott.vilket föranledde att automatsäkringen löste ut. Säkringen omfattar uttag och belysning utomhus, uttag och belysning i vardagsrum samt badrum. Nu slog inte jordfelsbrytaren av och den fungerar nu inte alls. NÄSTAN allt som omfattas av säkringen är utan ström dock inte alla vägguttag!? Däremot ett sovrum som skall gå på annan säkring är utan ström.
Vad kan detta ologiska fel bero på? Jordfelsbrytaren borde väl inte ta skada t ex?
Tacksam får råd//PC.
Vad kan detta ologiska fel bero på? Jordfelsbrytaren borde väl inte ta skada t ex?
Tacksam får råd//PC.
Bästa svaret
Lite svårt att hänga med i resonemanget.
Fungerar inte jordfelsbrytaren alls ?
"Säkringen omfattar uttag och belysning utomhus, uttag och belysning i vardagsrum samt badrum."
Är det 1 st säkring för allt detta? Vilken säkring är det som ska vara till vägguttagen? Finns det flera säkringar för olika vägguttag?
Är det möjligen huvudsäkringen du menar?
Fungerar inte jordfelsbrytaren alls ?
"Säkringen omfattar uttag och belysning utomhus, uttag och belysning i vardagsrum samt badrum."
Är det 1 st säkring för allt detta? Vilken säkring är det som ska vara till vägguttagen? Finns det flera säkringar för olika vägguttag?
Är det möjligen huvudsäkringen du menar?
Ja, det var det jag ville ha ett "ja" på d.v.s. att säkringen slår av väldigt många ( troligen separat avsäkrade) uttag och lampor, många fler än normalt, för då pekar ju allt på att en fas fattas, vilket i sig leder till en huvudsäkring !blackarrow skrev:
Jag ville bara poängtera att konstiga tilllsynes orimliga fel, skulle kunna ha en enkel förklaring.HasseTeknik skrev:
Att Murphy bråkar med folk som inte ens känner till honom.
Sen kanske TS tror lite saker som kan visa sig inte vara riktigt sanna efter lite noggrannare kontroll.
Alla eluttag i ett rum, eller belysning, behöver inte gå på samma säkring tex.
OT: I mitt hus finns ett eluttag som var dedikerat TV eftersom husets enda antennuttag satt intill.
På samma säkring ligger även belysning i tvättstuga, ett uttag i torkrumsdelen, ”hela” garaget med kompressor och cirkel/gir-såg.
Högst olämpligt tycker jag vilket bevisas av lite sönderbränd elektronikutrustning (bla. en LED-strålkastare).
Är det inte det som TS vill - just att få reda på möjliga felorsaker ? Utan svar på de första frågorna jag ställde, så finns det ju inga begränsningar i möjliga felkällor. Ju mer alla vet om omständigheterna, desto större chans att spekulationerna träffar rätt och TS får den hjälp han efterfrågar.E El-Löken66 skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 92 inlägg
Tack för all respons
Jag höll precis på med en lång utläggning med svar på era funderingar till jag kom på! att jag har ett elskåp utomhus. Alla 3 proppar var intakta men en (av 3) autosäkringar hade löst ut. Slog på den och allt löste sig. Tack vare att ni alla spekulerade i huviudsäkring och 3 st av dessa. Hade bara koll på HS i boxen inomhus.... Nu vet jag att jag har 5 HS inkl stora huset. Så tack och bock för lösningen
//PC
Jag höll precis på med en lång utläggning med svar på era funderingar till jag kom på! att jag har ett elskåp utomhus. Alla 3 proppar var intakta men en (av 3) autosäkringar hade löst ut. Slog på den och allt löste sig. Tack vare att ni alla spekulerade i huviudsäkring och 3 st av dessa. Hade bara koll på HS i boxen inomhus.... Nu vet jag att jag har 5 HS inkl stora huset. Så tack och bock för lösningen
Klicka här för att svara