2 017 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Jordfel?
Sida 1 av 2
Köpte ett hus för ett par år sen, har hållt på och donat och byggt men inte dragit el själv, bara flyttat någon kopplingsdosa här och där osv. Kopplingsdosan som ger ström till hallen och ett vägguttag där verkar det var något vajsing med. När jag kopplar in en apparat med en jordad kabel, så slocknar lampan i hallen.. Har kollat kopplingsdosan och vägguttaget, inga konstigheter där. Lampan har en vippkontakt med fjädring som man kan dimra med. Jag förstår verkligen inte vad det är för fel. Inga andra lampor eller annat påverkas, bara den i hallen.
Till saken hör också att gubben jag köpte huset av var elektriker men han verkade otroligt redig och allt ser jättebra ut vid central osv.
Till saken hör också att gubben jag köpte huset av var elektriker men han verkade otroligt redig och allt ser jättebra ut vid central osv.
Redigerat:
Hur kan du koppla in en apparat som inte blir inkopplad?B Brieffe skrev:Köpte ett hus för ett par år sen, har hållt på och donat och byggt men inte dragit el själv, bara flyttat någon kopllingsdosa här och där osv. Kopplingsdosan som ger ström till hallen och ett vägguttag där verkar det var något vajsing med. När jag kopplar in en apparat, vilken som, behöver inte vara inkopplad ens, räcker med en jordad kabel, så slocknar lampan i hallen.. Har kollat kopplingsdosan och vägguttaget, inga konstigheter där. Lampan har en vippkontakt med fjädring som man kan dimra med. Jag förstår verkligen inte vad det är för fel. Inga andra lampor eller annat påverkas, bara den i hallen.
Till saken hör också att gubben jag köpte huset av var elektriker men han verkade otroligt redig och allt ser jättebra ut vid central osv.
Vad menar du med att lampan slocknar? Släcks den bara, och tänds igen när du tar bort det som är inkopplat? Eller går den sönder? Eller händer det något med strömbrytaren så den slår ifrån?
Alltså, det räcker med sladden/jorden. Apparaten behöver inte vara inkopplad i andra ändan sas. Redigerade det, var lite otydlig kanske.
Nej den slocknar bara, går bra att tända igen osv.
Nej den slocknar bara, går bra att tända igen osv.
A andersmc skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det går inte att säga "lampa" idag. Du behöver ange typ, fabrikat, modell på lampa och dimmer, för varje plats i huset där du vill beskriva ett symptom.
Det låter dock inte som att själva ljuskällan är boven här utan det låter mer som ett mekaniskt fel, glapp i detta uttag. Men det hade du kollat? Hur är det kopplat mellan dosa, lampa, strömbrytare och vägguttag?
Det låter dock inte som att själva ljuskällan är boven här utan det låter mer som ett mekaniskt fel, glapp i detta uttag. Men det hade du kollat? Hur är det kopplat mellan dosa, lampa, strömbrytare och vägguttag?
Bästa svaret
Haha nu ska ni få höra, det var en ickedimbar lampa som var problemet.. Jag misstänkte att det var själva lampan eller strömbrytaren och testade att byta lampa, satte i en dimbar lampa och problemet upphörde. Jaja, då vet man det till nästa gång..
Bo.Siltberg skrev:
Det går inte att säga "lampa" idag. Du behöver ange typ, fabrikat, modell på lampa och dimmer, för varje plats i huset där du vill beskriva ett symptom.
Det låter dock inte som att själva ljuskällan är boven här utan det låter mer som ett mekaniskt fel, glapp i detta uttag. Men det hade du kollat? Hur är det kopplat mellan dosa, lampa, strömbrytare och vägguttag?
Så om du sätter en lös sladd i uttaget så slocknar lampan. Vad händer om lampan är släckt från början, tänds den då?B Brieffe skrev:
Vad är det för strömbrytare? Är det en vanlig vippströmbrytare som slår om av sig självt?
Vanlig vipp ja.
Det visade sig vara lampan, satt en icke dimbar som jag bytte mot dimbar och då försvann problemet..
Det visade sig vara lampan, satt en icke dimbar som jag bytte mot dimbar och då försvann problemet..
A andersmc skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Fel typ av lampa förklarar dock inte detta symptom full ut. Det låter mer som att det händer något med spänningen som får dimmern att slå av. Den ska inte slockna bara för att du pluggar i en stickpropp, speciellt inte utan någon belastning i andra änden, och säger dessutom jordad. Jag tror du behöver syna alla kopplingspunkter igen.
Nej det är väldigt märkligt. Jag får fråga nån elektriker helt enkelt.
Bo.Siltberg skrev:
Fel typ av lampa förklarar dock inte detta symptom full ut. Det låter mer som att det händer något med spänningen som får dimmern att slå av. Den ska inte slockna bara för att du pluggar i en stickpropp, speciellt inte utan någon belastning i andra änden, och säger dessutom jordad. Jag tror du behöver syna alla kopplingspunkter igen.
Det är inte så att det finns en dimmer på uttagsbrunnen som även styr belysningen som slocknar? Normalt ska man undvika att ljusreglera uttagsbrunnar av den anledningen. Men var han elektriker ökar sannolikheten då det var hans eget hus.
Det måste ju onekligen vara någon speciallösning som han tillämpat.
Nu när jag bytt till en dimbar lampa så slocknar den inte som sagt när jag kopplar in en stickpropp men väl flimrar till litet.. Kanske ska ringa honom själv och fråga hur han gjort.
Nu när jag bytt till en dimbar lampa så slocknar den inte som sagt när jag kopplar in en stickpropp men väl flimrar till litet.. Kanske ska ringa honom själv och fråga hur han gjort.
Får inte ihop att du flyttat kopplingsdosor men ändå inte dragit el självB Brieffe skrev:Köpte ett hus för ett par år sen, har hållt på och donat och byggt men inte dragit el själv, bara flyttat någon kopplingsdosa här och där osv. Kopplingsdosan som ger ström till hallen och ett vägguttag där verkar det var något vajsing med. När jag kopplar in en apparat med en jordad kabel, så slocknar lampan i hallen.. Har kollat kopplingsdosan och vägguttaget, inga konstigheter där. Lampan har en vippkontakt med fjädring som man kan dimra med. Jag förstår verkligen inte vad det är för fel. Inga andra lampor eller annat påverkas, bara den i hallen.
Till saken hör också att gubben jag köpte huset av var elektriker men han verkade otroligt redig och allt ser jättebra ut vid central osv.
Är du säker på att det inte kan vara ett annat problem än att ljuskällan inte var dimbar?
Du bör kanske kolla upp detta
