Hej!
Jag ska koppla in en taklampa i ett befintligt uttag men lampan lyser inte.

Kollar jag med en elmätare (lyser om det är ström) och uttaget ger utslag. Men kopplar jag in lampan så får jag inget utslag. Förstår att jag borde kolla med riktiga instrument..

Plockar jag ner täcklocket ser det ut enligt bild.
I dosan sitter jord hopkopplat, lika så fas och nolla.
Dock går det en orange kabel ihop med annan orange och grå för sig. Är detta hopkopplat med flera uttag?

I strömbrytaren sitter det två gråa kablar ovan och två vita under.
Kan den gråa vara tandtråd till lamputtaget?
Vad är då orange??

Elektriker är lättast att ringa men vill förstå hur det kan vara kopplat.
 
  • Öppet elektriskt takuttag med synliga jordade, faser och nolla kablar samt orange och grå hopkopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med synliga anslutningar och hopkopplade kablar mot en kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna vara en korsbrytare du har hittat. Kan du tända lampan på fler ställen än ett?
 
Provat fler strömbrytare i närheten men hittar ingen som tänder lampan
 
Har aldrig lamputtaget fungerat?
Stäng av strömmen. Skruva bort brytaren o kolla på baksidan. Där bör det finnas en siffra. Står det en 7:a är det en kors. En 6:a en trapp. Är det en kors styrs lampan från 3st brytare. En kors o 2 trapp. Rekommendationen är då att ta dit en elektriker.
 
Det står 6 på baksidan. Kollade samtliga brytare i hallen och det visade sig att kablarna i en inte var kopplade. Vet inte varför men nu fungerar allt som det ska.

Tack för alla svar
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.