Hej!
Jag ska koppla in en taklampa i ett befintligt uttag men lampan lyser inte.
Kollar jag med en elmätare (lyser om det är ström) och uttaget ger utslag. Men kopplar jag in lampan så får jag inget utslag. Förstår att jag borde kolla med riktiga instrument..
Plockar jag ner täcklocket ser det ut enligt bild.
I dosan sitter jord hopkopplat, lika så fas och nolla.
Dock går det en orange kabel ihop med annan orange och grå för sig. Är detta hopkopplat med flera uttag?
I strömbrytaren sitter det två gråa kablar ovan och två vita under.
Kan den gråa vara tandtråd till lamputtaget?
Vad är då orange??
Elektriker är lättast att ringa men vill förstå hur det kan vara kopplat.
Jag ska koppla in en taklampa i ett befintligt uttag men lampan lyser inte.
Kollar jag med en elmätare (lyser om det är ström) och uttaget ger utslag. Men kopplar jag in lampan så får jag inget utslag. Förstår att jag borde kolla med riktiga instrument..
Plockar jag ner täcklocket ser det ut enligt bild.
I dosan sitter jord hopkopplat, lika så fas och nolla.
Dock går det en orange kabel ihop med annan orange och grå för sig. Är detta hopkopplat med flera uttag?
I strömbrytaren sitter det två gråa kablar ovan och två vita under.
Kan den gråa vara tandtråd till lamputtaget?
Vad är då orange??
Elektriker är lättast att ringa men vill förstå hur det kan vara kopplat.
Provat fler strömbrytare i närheten men hittar ingen som tänder lampan
Har aldrig lamputtaget fungerat?
Stäng av strömmen. Skruva bort brytaren o kolla på baksidan. Där bör det finnas en siffra. Står det en 7:a är det en kors. En 6:a en trapp. Är det en kors styrs lampan från 3st brytare. En kors o 2 trapp. Rekommendationen är då att ta dit en elektriker.
Stäng av strömmen. Skruva bort brytaren o kolla på baksidan. Där bör det finnas en siffra. Står det en 7:a är det en kors. En 6:a en trapp. Är det en kors styrs lampan från 3st brytare. En kors o 2 trapp. Rekommendationen är då att ta dit en elektriker.
Det står 6 på baksidan. Kollade samtliga brytare i hallen och det visade sig att kablarna i en inte var kopplade. Vet inte varför men nu fungerar allt som det ska.
Tack för alla svar
Tack för alla svar
Klicka här för att svara

