Har en fråga om exemplet på bilden.
Jag är med på strömvärdet är minst 276a när man tittar i tabell 1.
Jag är med på att jag hittar dem fyra olika alternativen till ledarna med sitt strömvärde i tabellen a.2.
Men korrektionsfaktorn 0.73. Den hänger jag inte riktigt med på hur dem vet den. Tittar jag i tabellen a 10 så blir det stegförläggning och där har dem värdet 0.73 på antal rännor 6 och antal kablar 4. Där hänger jag inte riktigt med hur?
Jag är med på strömvärdet är minst 276a när man tittar i tabell 1.
Jag är med på att jag hittar dem fyra olika alternativen till ledarna med sitt strömvärde i tabellen a.2.
Men korrektionsfaktorn 0.73. Den hänger jag inte riktigt med på hur dem vet den. Tittar jag i tabellen a 10 så blir det stegförläggning och där har dem värdet 0.73 på antal rännor 6 och antal kablar 4. Där hänger jag inte riktigt med hur?
Kollade tabellen i SS 436 40 00 och där står det vid kabelstege, klamrad kabel, 6 kablar och 2 stegar ovanför varandra står det i tabellen 0,73.
Har du kollat på stegförläggning eller ränna? Värdena brukar stämma överens, men jag har inte boken med SS 424 14 24 hemma och jag orkar inte starta jobbdatorn nu.
Edit: Den extremt märkliga ordföljden bjuder jag på
Har du kollat på stegförläggning eller ränna? Värdena brukar stämma överens, men jag har inte boken med SS 424 14 24 hemma och jag orkar inte starta jobbdatorn nu.
Edit: Den extremt märkliga ordföljden bjuder jag på
Ska kolla men läraren gett mig bara ss 424 14 24 och ss 424 14 05 till detta avsnitt.
Tog en bild på tabellen.
Nu såg jag att 0.73 finns på tre ställen.
Kolumn: rännan 2, 3 och 6
Kolumn: antal kablar 4, 8 och 9.
Lixom hänger inte riktigt med där.
Tog en bild på tabellen.
Nu såg jag att 0.73 finns på tre ställen.
Kolumn: rännan 2, 3 och 6
Kolumn: antal kablar 4, 8 och 9.
Lixom hänger inte riktigt med där.
Den där är identisk med den jag kollade i (i SS 436 40 00), kollar du tredje huvudraden, under stegförläggning med två ovanför varandra liggande stegar och utan avstånd mellan kablarna hittar du 0,73. Det är 10:e raden uppifrån (inklusive rader utan värden).
Det kan vara lite bökigt att läsa ut ur dessa tabeller, jag tycker inte alltid att de är helt tydliga. Kolla också ANM 3, inte för att det behövs i ditt fall, men när du är ute i verkligheten behöver du titta även på anmärkningarna så det är en bra vana att skaffa sig...
Det kan vara lite bökigt att läsa ut ur dessa tabeller, jag tycker inte alltid att de är helt tydliga. Kolla också ANM 3, inte för att det behövs i ditt fall, men när du är ute i verkligheten behöver du titta även på anmärkningarna så det är en bra vana att skaffa sig...
Jag ser inte riktigt vad bilderna visar men normalt när man räknar på en kabels belastningsförmåga (vilket är det du gör) så vill man välja 9 kablar. Stegförläggning, 2 stegar i höjd och 9 kablar ger 0,73. Sen kan man fråga sig om det är rimligt att välja 9. Är det installationskablar (små vita typ EXQ, EQLQ etc) ska man i princip alltid göra det även om man bara lägger en pga. Att anläggningen sannolikt kommer kompletteras med fler och då vill man inte behöva räkna om befintliga. När det gäller en såpass stor huvudledning som i exemplet så är det inte alltid nödvändigt. Om servisen (matningen till fastigheten) är t.ex 250A så finns det inget skäl att välja just 9, men man kanske tar lite höjd och väljer 3. Hänger du med?
Tror du TS förstår vad du menar Löken? Anledningen till att man i utbildningssyfte kör 424-serien är att den är enklare och att Elvis som är det klart enklaste programmet räknar efter 424-serien. Elvis erbjuder dessutom elevlicenser.E El-Löken66 skrev:
Och eftersom du ändå är inne på det, handbok 421 (som du säkert skaffat dig på utbildning) innehåller endast 4241404, 4241406 samt 4241424). TS verkar sitta med SS4241405 och den ingår inte i handboken.
Du kan ju vara hjälpsam, var det istället för att tramsa.
Tror inte Elvis ingår i utbildningen då det är såpass lätthanterligt, men lite grunder vore ju bra. Har för mig det går att testa gratis under en period.J Johan456 skrev:Tror du TS förstår vad du menar Löken? Anledningen till att man i utbildningssyfte kör 424-serien är att den är enklare och att Elvis som är det klart enklaste programmet räknar efter 424-serien. Elvis erbjuder dessutom elevlicenser.
Och eftersom du ändå är inne på det, handbok 421 (som du säkert skaffat dig på utbildning) innehåller endast 4241404, 4241406 samt 4241424). TS verkar sitta med SS4241405 och den ingår inte i handboken.
Du kan ju vara hjälpsam, var det istället för att tramsa.
Det första läraren säger i kursen kabeldimensionering är ju att det finns två olika filosofier, och detta vet ju TS så varför är det trams.
Är det inte så att det finns ett delforum för denna typ av skolrelaterade uppgifter?
Försöker hänga med. Men ska tänka framtiden att, man kanske kommer bygga på och därmed ska man tänka på 9 kablar istället för en?
Antal rännor? Tex 2 stegar då eller?
Finns det ett del forum?
Elvis? Dataprogram? Hade gärna försökt utan. Kostar ju. Jag har ett prov kvar. Kap. 6 i bok elkraftsystem 2, ska räknas lite osv
Antal rännor? Tex 2 stegar då eller?
Finns det ett del forum?
Elvis? Dataprogram? Hade gärna försökt utan. Kostar ju. Jag har ett prov kvar. Kap. 6 i bok elkraftsystem 2, ska räknas lite osv
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag tror inte det finns något generellt svar på hur mycket man ska tänka på framtiden. Det är dessutom stor skillnad på en industri och bostad. På industrier och offentliga byggnader är det nog bra att tänka lite framåt.
Samtidigt när man dimensionerar kablar av denna storlek så finns en kostnadsfråga, dvs man vill räkna ganska noga och inte "ta till" en grövre kabel i onödan mot en som redan är grov och dyr.
Elvis tycker jag inte du ska använda förrän du kan grunderna för ledningsdimensionering och kan skatta ifall Elvis ger rimliga svar.
Samtidigt när man dimensionerar kablar av denna storlek så finns en kostnadsfråga, dvs man vill räkna ganska noga och inte "ta till" en grövre kabel i onödan mot en som redan är grov och dyr.
Elvis tycker jag inte du ska använda förrän du kan grunderna för ledningsdimensionering och kan skatta ifall Elvis ger rimliga svar.
Både och, samtidigt är det inte bara grovleken som avgör priset så detta är något jag brukar kolla också vid dimensionering.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte det finns något generellt svar på hur mycket man ska tänka på framtiden. Det är dessutom stor skillnad på en industri och bostad. På industrier och offentliga byggnader är det nog bra att tänka lite framåt.
Samtidigt när man dimensionerar kablar av denna storlek så finns en kostnadsfråga, dvs man vill räkna ganska noga och inte "ta till" en grövre kabel i onödan mot en som redan är grov och dyr.
Elvis tycker jag inte du ska använda förrän du kan grunderna för ledningsdimensionering och kan skatta ifall Elvis ger rimliga svar.
En 4 kvadrat går bort direkt fast det fortfarande hänger kvar i tabellerna. Det blir direkt 6, det finns även fler exempel, så skaffa en prislista, räcker GNP, som tillägg till det du redan fått så kan du ibland motivera en grövre kabel som kanske kostar samma men i längden tbar in på minskade förluster.
Vad är det för tabeller du saknar? De ser lite olika ut i den standard som heter 4364000 och man kan komma till lite andra resultat men det gäller främst hur man räknar i mark. På sikt ska 424-serien bort. Gällande 9 kablar, normalt så spelar det inte så stor roll du landar oftast i tumregeldimension när det gäller vita installationskablar. 10A/1,5mm2, 16A/2,5mm2.
På kraftkabel (svart) kan du få till tex. 32A på 6mm2 men här bör man hålla sig till tumregler om det inte blir sämre då förstås. I allmänhet är det dock ofta så att man kan räkna hem en grövre area på förluster i kabeln, men det gäller då främst grövre kablar. Kör alltid 9 kablar, allt annat kräver erfarenhet och det värsta som kan hända är att kabeln blir för grov. Det är en liten kostnad sett till hela kostnaden för elinstallationen och ger framtida utbyggnadsmöjligheter. Sen är hela elinstallationsarbetet oftast en mkt liten del av den totala byggkostnaden.
Räkna med 30 grader som standard, aldrig mindre, mer om det är varmare.
En stege räcker om det inte är fler såklart.
Stege är ett gynnsamt förläggningssätt.
I mark är det betydligt svårare att göra bedömningar då korrektionerna är så mkt större. Där är ofta tumregeler inte tillämpliga vilket ställer till det för de som tycker att 240mm2AL=250A.
På kraftkabel (svart) kan du få till tex. 32A på 6mm2 men här bör man hålla sig till tumregler om det inte blir sämre då förstås. I allmänhet är det dock ofta så att man kan räkna hem en grövre area på förluster i kabeln, men det gäller då främst grövre kablar. Kör alltid 9 kablar, allt annat kräver erfarenhet och det värsta som kan hända är att kabeln blir för grov. Det är en liten kostnad sett till hela kostnaden för elinstallationen och ger framtida utbyggnadsmöjligheter. Sen är hela elinstallationsarbetet oftast en mkt liten del av den totala byggkostnaden.
Räkna med 30 grader som standard, aldrig mindre, mer om det är varmare.
En stege räcker om det inte är fler såklart.
Stege är ett gynnsamt förläggningssätt.
I mark är det betydligt svårare att göra bedömningar då korrektionerna är så mkt större. Där är ofta tumregeler inte tillämpliga vilket ställer till det för de som tycker att 240mm2AL=250A.
Klicka här för att svara


