Hej
I min jakt på saker som genererar störningar (hög THD) i mitt hem så upptäckte jag en skum sak med tvättmaskinen igår. Enligt min mätare(SDM630) så drar tvättmaskinen 0,08 A, men den strömmen är bara reaktiv/störningar. 0 i aktiv effekt och effektfaktorn var typ 0,05. Ca 40% THD för strömmen skapar den.

Det är en ganska gammal maskin men iallafall elektroniskt styrd.

Kan det vara någon x/y kodning som börjar ge med sig, eller ska en maskin bete sig så här?

Bästa svaret

Kanske det. Ett typiskt nätfilter kan se ut så här. C1 är störst och ger en ström ca 7 mA i detta exempel med nära 90 graders fasvinkel. Men strömbrytaren är alltså på, och då har du lite standbyförbrukning också.

Elektriskt schema över ett nätfilter med kondensator C1 och spolar L1, L2 samt kondensatorer C2, C3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ”fusknätdel” för standby så startknappen ska fungera?
Skulle kunna dra mindre aktiv effekt än en riktig nätdels tomgångsförbrukning och ha usel power factor.
Har iofs svårt att tro sånt sitter i en tvättmaskin.
Handritad elektrisk kretsschema-skiss på svart bakgrund som illustrerar en standby-lösning för en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
0,08 A när maskinen gör vad? Det är ju bara 18 W VA. När trumman i min vänder håll hoppar strömmätaren upp till 2-3 A (och förstås mer när värmaren än igång). Och om det då är helt tyst kan jag faktiskt höra (eller kunde senaste jag testade) ett svagt surr i högtalarna till hemmabioförstärkaren just när maskinen börjar rotera. (Mer avancerade mätningar av detta har jag inte gett mig på.)

Tvättmaskinen gör nog inte speciellt mycket om den drar 0W aktiv effekt. ;)
Jag antar att den är avstängd eller standby.

Lite mätfel är det väl också. Tex 18VA x 0.05 = 0,9W vilket skulle ge lite aktiv förbrukning, värmeutveckling.
Om filtret Bo visar är inkopplat utan att maskinen är igång kan det förklara den reaktiva effekten.
Om drar lite ström, någon likriktarbrygga med glättning får man en dåligt effektfaktor.
Min skiss/förklaring borde inte ge 40% TDH.

Modern elektronik har dålig effektfaktor. EMC filter ger reaktiv effekt.

lnilsson lnilsson skrev:
I min jakt på saker som genererar störningar (hög THD) i mitt hem så upptäckte jag en skum sak med tvättmaskinen igår. Enligt min mätare(SDM630) så drar tvättmaskinen 0,08 A, men den strömmen är bara reaktiv/störningar. 0 i aktiv effekt och effektfaktorn var typ 0,05. Ca 40% THD för strömmen skapar den.

Det är en ganska gammal maskin men iallafall elektroniskt styrd.

Kan det vara någon x/y kodning som börjar ge med sig, eller ska en maskin bete sig så här?
Mät vad du får för effektfaktor och TDH på strömmen från LED-ljus..

Det är alltså när stickproppen är i men maskinen är avstängd (standby). Då ska jag nog undersöka elektroniken snart när jag ska byta fjädrarna i den.

Ja, jag ska försöka mäta lite mer på led. Tvättmaskinen ligger på en egen grupp så den var lätt att mäta.

Nu har jag testat så många led lampor som var praktiskt möjligt (alla de som sitter på samma fas, vilket är majoriteten. Resultatet var:
0,8 A, 0,95 i effektfaktor, ca 180 W aktiv effekt och ca 12% THD på strömmen.
De flesta ljuskällorna är av bra kvalitet.

Stor skillnad mot tvättmaskinen...

lnilsson lnilsson skrev:
Nu har jag testat så många led lampor som var praktiskt möjligt (alla de som sitter på samma fas, vilket är majoriteten. Resultatet var:
0,8 A, 0,95 i effektfaktor, ca 180 W aktiv effekt och ca 12% THD på strömmen.
De flesta ljuskällorna är av bra kvalitet.

Stor skillnad mot tvättmaskinen...
Intressant.
Var det några LED-spottar etc med drivdon av bättre kvalité, så kan de ha nätdel med PowerFactorCorrection.
Simpla ledlampor kan ha PF på 0.5 :surprised:

Många Ikeas trådfri samt Philips hue, sedan har jag valt lite Ikea fasta armaturer + en från Clas o. Dom flesta har mellan 0,7 till 0,9 i effektfaktor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.