Hej!

För några dagar sedan när jag gick ner från övervåningen så fungerade inte belysning och diverse saker i kök/hall. Tyckte det var märkligt eftersom ingen annan var uppe och normalt så brukar inga säkringar gå och inga andra nya förbrukare har anslutits på sistone.

Konstaterade att ingen säkring inne hade gått och gick därför ut till mätarskåpet.

Alla huvudsäkringar 16A var hela. Däremot så är jordkabeln från mätarskåpet avsäkrad med 20A, en av dessa hade gått. När jag skulle byta den så var porslinet i passdelen i x antal delar. Bytte den säkringen iaf så fungerade luftvärmepumpen osv. men kök/hall fungerade inget fortfarande. Hittade då en 6A belysning kök också var trasig (den var säker redan trasig när jag kollade första ggn men upptäckte det inte).

Jag bytte den också och nu fungerade allt igen, vilket också kändes oroväckande...

Dagen efter gick säkringen igen (6A) när min sambo skulle slå på belysningen och jag hittade då att det varit varmgång i en lampa. Case closed (typ).

Fast jag har lite svårt att släppa det ändå.
Passdelen tänker jag att den kan ju ha varit trasig sen tidigare (jag har aldrig skruvat ur de där säkringar förut, däremot känt att de sitter åtskruvade korrekt).

Men 20A säkringen, den borde väl gå sist av allt tänker jag? Borde inte 6A säkringen gå och sen är det klart? Eller 6A och sen huvudsäkringen på 16A. Inte 20A (även om den ligger mitt i mellan säkringarna 6A och 16A i ordningsföljd).

Alla säkringar ute i mätarskåpet är åtskruvade korrekt, dvs ingen varmgång där och kunde inte se något lustigt i botten på passdeln (förutom att poslinet var i ett antal delar).

Alla säkringar är diazed.

Om jag skulle har flytande/glappande nolla. Det borde väl märkas med att saker går sönder ganska frekvent?

• Närbild av en hand som håller en glödlampssockel med synlig varmgång och skador på kontaktpunkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
mykee2 mykee2 skrev:
Hej!

För några dagar sedan när jag gick ner från övervåningen så fungerade inte belysning och diverse saker i kök/hall. Tyckte det var märkligt eftersom ingen annan var uppe och normalt så brukar inga säkringar gå och inga andra nya förbrukare har anslutits på sistone.

Konstaterade att ingen säkring inne hade gått och gick därför ut till mätarskåpet.

Alla huvudsäkringar 16A var hela. Däremot så är jordkabeln från mätarskåpet avsäkrad med 20A, en av dessa hade gått. När jag skulle byta den så var porslinet i passdelen i x antal delar. Bytte den säkringen iaf så fungerade luftvärmepumpen osv. men kök/hall fungerade inget fortfarande. Hittade då en 6A belysning kök också var trasig (den var säker redan trasig när jag kollade första ggn men upptäckte det inte).

Jag bytte den också och nu fungerade allt igen, vilket också kändes oroväckande...

Dagen efter gick säkringen igen (6A) när min sambo skulle slå på belysningen och jag hittade då att det varit varmgång i en lampa. Case closed (typ).

Fast jag har lite svårt att släppa det ändå.
Passdelen tänker jag att den kan ju ha varit trasig sen tidigare (jag har aldrig skruvat ur de där säkringar förut, däremot känt att de sitter åtskruvade korrekt).

Men 20A säkringen, den borde väl gå sist av allt tänker jag? Borde inte 6A säkringen gå och sen är det klart? Eller 6A och sen huvudsäkringen på 16A. Inte 20A (även om den ligger mitt i mellan säkringarna 6A och 16A i ordningsföljd).

Alla säkringar ute i mätarskåpet är åtskruvade korrekt, dvs ingen varmgång där och kunde inte se något lustigt i botten på passdeln (förutom att poslinet var i ett antal delar).

Alla säkringar är diazed.

Om jag skulle har flytande/glappande nolla. Det borde väl märkas med att saker går sönder ganska frekvent?
Är inte riktigt med på varför du har 20A från mätare till huvudcentral och där emellan 16A. Kanske du missförstått något, såvida du inte tänker på en låda under mätaren?

I vilket fall behöver du tillkalla elektriker för att laga din trasiga passdel, trasigt porslin kan vara tecken på varmgång men behöver inte vara det. Lika bra att bryta plomberingen och spänna över allt som är oåtkomligt för dig då, ifall du är orolig.

När vi flyttade hit var huvudsäkringen 20A (eller om det var 25A) i mätarskåpet.

Säkringen för jordkabeln som matar från mätarskåpet in till huset är avsäkrad till 20A. Sen när vi tog över säkrade jag ner huvudsäkringen till 16A därav så är det fortfarande avsäkrat 20A mellan mätarskåp och hus.

Passdelen som är sönder (och som jordkabeln till huset är ansluten till) sitter i en elcentral bredvid huvudsäkringar (i samma mätarskåp) så man behöver inte bryta någon plombering där.

Bifogar en bild på det hela.

• Elcentral med mätarenhet och säkringar märkta för matning hus 20A och huvudsäkring 16A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrIsaac
  • Laddar…
E
mykee2 mykee2 skrev:
När vi flyttade hit var huvudsäkringen 20A (eller om det var 25A) i mätarskåpet.

Säkringen för jordkabeln som matar från mätarskåpet in till huset är avsäkrad till 20A. Sen när vi tog över säkrade jag ner huvudsäkringen till 16A därav så är det fortfarande avsäkrat 20A mellan mätarskåp och hus.

Passdelen som är sönder (och som jordkabeln till huset är ansluten till) sitter i en elcentral bredvid huvudsäkringar (i samma mätarskåp) så man behöver inte bryta någon plombering där.

Bifogar en bild på det hela.
Ja. Inte helt hundra hur allt ligger till men du bör säkra ner även dina gruppsäkringar från 20 till 16 för att få det lite bättre selektivt.

Enligt märkningen har du tidigare haft 35A huvudsäkring och 25A till huset.

Jag antar att 6A som löste sitter i huset.
Och nu är din fråga varför 20A löste och inte 16A. Jag kan inte riktigt svara på detta, den lilla eventuella skillnaden i karakteristik är det inte, men kanske den dåliga kontakten vid 20A bidrog till en värmeutveckling som gjorde den proppen mer utsatt.

Mer kloka människor kan fylla på med fler kloka teorier.

Att din huvudsäkring till huset är 20 A medan mätarsäkringen är 16 A är helt i sin ordning. Det finns ingenting du behöver ändra på där.

Däremot behöver ju passdelen bytas vid tillfälle. Det är också bra att alltid granska passdel och propphuv så att de är blanka o fina utan tecken på varmgång eller sot.

Utan fler symptom kan du utgå ifrån att denna 20 A säkring helt enkelt passerat sin livstid. De "slits" med åren och löser till slut för ingenting. Ditt andra "prov" av 6 A-säkringen visar ju det, att nu löste rätt säkring av två st friska.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
E
Nej, det är inte helt i sin ordning, heller ingen ko på isen.

Mätarsäkringen är normalt 16-25A men i TS fall finns troligen kapacitet till minst 35A.

Viktigt såklart att propparna är ordenligt centrerade i DIII propp huven och det ser så ut på bilden.

En gång är ingen gång, är mitt motto med en utlöst säkring, men givetvis bra med okulärbesiktning, du kan givetvis byta passdelen till en ny 20A också och bara byta säkringarna till 16A, när det nu är av säkrat så här vill du inte att något i huset löser huvudsäkringarna istället för de avsedda gruppsäkringarna, du skulle även kunna välja snabba säkringar ifall det är till fördel kurvmässigt för dina laster.

Jo det är helt i sin ordning med dessa 20 A huvudsäkringar och ingenting som behöver ändras. Du skriver ju själv att anläggningen en gång i tiden varit dimensionerad för kanske 35 A mätarsäkring. Att dessa huvudsäkringar inte fyller någon funktion just nu är inte direkt ett fel i en gammal anläggning som behöver åtgärdas.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är helt i sin ordning med dessa 20 A huvudsäkringar och ingenting som behöver ändras. Du skriver ju själv att anläggningen en gång i tiden varit dimensionerad för kanske 35 A mätarsäkring. Att dessa huvudsäkringar inte fyller någon funktion just nu är inte direkt ett fel i en gammal anläggning som behöver åtgärdas.
Jo, den trasiga passdelen måste ses över.
Och då kan ju även selektiviteten ses över, vilket borde gjorts då TS säkrade ner från 25A till 16.

Nu börjar problemen uppstå men förhoppningsvis inget begynnande fel utan en fågångshändelse.

Vi vet noll och inget om vilka laster TS har eller hur det blir bäst så detta får elektrikern avgöra på plats. Tror knappast hen har lust att springa ut och byta säkring i tid och otid.

E El-Löken66 skrev:
Jo, den trasiga passdelen måste ses över.
Och då kan ju även selektiviteten ses över, vilket borde gjorts då TS säkrade ner från 25A till 16.

Nu börjar problemen uppstå men förhoppningsvis inget begynnande fel utan en fågångshändelse.

Vi vet noll och inget om vilka laster TS har eller hur det blir bäst så detta får elektrikern avgöra på plats. Tror knappast hen har lust att springa ut och byta säkring i tid och otid.
Om du läser inlägg #5 så ser du att jag också skrev att passdelen behöver bytas.

Selektivitet är normalt ett önsketänkande i bostäder då det normalt inte går att upprätthålla någon selektivitet. Ska man göra en åtgärd är det i så fall att ta bort dessa huvudsäkringar om det går (man bör kunna höja mätarsäkringen till 25 A). Man uppnår ingen selektivitet med att säkra ned "gruppsäkringen" som du kallar det till 16 A, för de riktiga gruppsäkringarna i huset är ibland just 16 A.

Det problem som TS hade här har ingen bäring på att dessa huvudsäkringar behöver ändras på något sätt annat än att man byter till fräsch passdel, propphuv och säkring. Det finns ingenting som tyder på att den kommer att lösa igen.

Jag ser ingen anledning till att kalla in en elfirma med de symptom TS beskriver hittills.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E
Om du läser inlägg #5 så ser du att jag också skrev att passdelen behöver bytas.

Selektivitet är normalt ett önsketänkande i bostäder då det normalt inte går att upprätthålla någon selektivitet. Ska man göra en åtgärd är det i så fall att ta bort dessa huvudsäkringar om det går (man bör kunna höja mätarsäkringen till 25 A). Man uppnår ingen selektivitet med att säkra ned "gruppsäkringen" som du kallar det till 16 A, för de riktiga gruppsäkringarna i huset är ibland just 16 A.

Det problem som TS hade här har ingen bäring på att dessa huvudsäkringar behöver ändras på något sätt annat än att man byter till fräsch passdel, propphuv och säkring. Det finns ingenting som tyder på att den kommer att lösa igen.

Jag ser ingen anledning till att kalla in en elfirma med de symptom TS beskriver hittills.
Nonsens, hur tror du annars passdelen ska kunna bytas.

Mycket farliga råd nu.

Ingen som sagt att det går att uppnå selektivitet i en bostad men det går ju att sträva efter det i möjligaste mån.

Tror knappast TS vill säkra upp igen då hen säkerligen säkrade ner av ekonomiska skäl.

E El-Löken66 skrev:
Nonsens, hur tror du annars passdelen ska kunna bytas.

Mycket farliga råd nu.

Ingen som sagt att det går att uppnå selektivitet i en bostad men det går ju att sträva efter det i möjligaste mån.

Tror knappast TS vill säkra upp igen då hen säkerligen säkrade ner av ekonomiska skäl.
Det låter som om du svarar på en helt annan fråga i en helt annan tråd.
Vi får lämna denna fråga med att vi är oense om behovet av ändring i denna installation.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
E
Det låter som om du svarar på en helt annan fråga i en helt annan tråd.
Vi får lämna denna fråga med att vi är oense om behovet av ändring i denna installation.
Inlägg #3: När vi flyttade hit var huvudsäkringen 20A (eller om det var 25A) i mätarskåpet.

Kan ju vara bra om folk läser mer än bara första inlägget eller kollar någon bild innan de hackar på sina stackars medheniskor.

Jag förstår inte vad du pratar om. Blanda inte ihop mätarsäkringen med huvudsäkringen i denna tråd bara för att TS gör det.

• Gilla
scim
  • Laddar…
E
Jag förstår inte vad du pratar om. Blanda inte ihop mätarsäkringen med huvudsäkringen i denna tråd bara för att TS gör det.
Mätarsäkring = huvudsäkring.

Ja, väldigt många blandar ihop dessa begrepp, inklusive du och TS och även nätägare. Det brukar inte var svårt att förstå vad man menar dock. Då vi har att göra med båda dessa typer av säkringar i denna tråd så gjorde jag skillnad på dem i mitt första inlägg, men jag borde kanske ha förklarat det.

Mätarsäkringen är till höger och huvudsäkringen till vänster i TS bild. I de fall det inte finns någon separat huvudsäkring på utgående huvudledningar så utgör ju mätarsäkringen detta skydd, dvs vanligen har "första" säkringen tre syften, servissäkring, mätarsäkring och huvudsäkring.

Man kan även diskutera vad vi ser på TS bild. Det är ju lite mer än bara en fördelningsplint, utan det är en hel elcentral. Den korta "huvudledningen" till den skyddas då av den första säkringen. Sedan går det ut en huvudledningen till huset från denna elcentral som är skyddad av en 20 A huvudsäkring, men det är kanske inte tokfel att kalla den gruppsäkring.

Allt detta är dock sekundärt för TS fråga.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.