Jag funderar på att köpa en klipptång eftersom jag ska byta en mängd utanpåliggande vägguttag. Hur blir formen på hålet klippt med en sådan tång?

Blir det en halvmåne eller kan man klippa djupare in i plasten så att kabeln passar perfekt i hålet. Ca 8mm hål behöver jag kunna klippa. Vilken tång skulle ni rekommendera?
 
Totte_S
Du kan klippa flera gånger för större djup. Första klippet blir halvmåneformat ungefär. Det finns tänger med olika diameter.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Går det även att klippa välvda ytor, runda uttag i plast?
 
Totte_S
Beror nog på tjocklek på materialet, vad exakt vill du klippa?
Öppningen på tången klarar ca 3 mm
 
J JohanN03 skrev:
Går det även att klippa välvda ytor, runda uttag i plast?
Ja. Det kanske blir knöligt om radien är extremt liten men Renova etc ska inte vara något problem. Jag har t.ex. klippt i hörnet på ett utanpåliggande uttag.
 
Renovas runda 1-vägs uttag och Elko RS 1- och 2-vägsuttag är tänkt att användas.

Tidigare har jag gjort ett v-format klipp med avbitartång och sedan gått på med rundfil. Det går att anpassa perfekt till kabeldiameter men blir en jäkla massa jobb för alla dessa byten jag har framför mig.

Kabeln är 8,5mm i diameter. Fungerar en 8mm tång? Nästa steg i tångstorlek verkar vara 10mm.
 
Lite kuriosa är väl att det som så många i dag kallar Kulotång heter klipptång, en Kulotång användes förr när man bockade forna tiders Kulo och är en helt annan sak
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Lite kuriosa är väl att det som så många i dag kallar Kulotång heter klipptång, en Kulotång användes förr när man bockade forna tiders Kulo och är en helt annan sak
Nuförtiden heter det faktiskt QLO!
 
Nja, en tillverkare har en produkt som heter QLO. Alla nya kombisedaner heter ju inte Mégane bara för att en tillverkare har en sån modell...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Nja, en tillverkare har en produkt som heter QLO. Alla nya kombisedaner heter ju inte Mégane bara för att en tillverkare har en sån modell...
Nu är väl Kulo mer ett begrepp för att förlägga en kabel snyggt, det med EKRK blev ju ganska intetsägande.
Och funktion ofta långt före estetik.

Nu tror jag väl inte det är något revolutionerande men kan tänka mig testa denna QLO vid nästa tillfälle.
 
Jag behöver inte köpa en tång . Jag har en gristång 70 år gammal, sådan man märkte gris/boskap med i öronen och fungerar bra.

Edit slant siffran ska vara 40 år
 
Panor82
E elmont skrev:
Lite kuriosa är väl att det som så många i dag kallar Kulotång heter klipptång, en Kulotång användes förr när man bockade forna tiders Kulo och är en helt annan sak
Jag brukar säga Nibblingstång tror jag fick det från en äldre herre på jobbet för många år sedan :thinking:
 
Lokalt här brukar tången kallas, grismärktång. :)
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
I handeln går den ofta under namnet urspårningstång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.