7 111 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Hur fungerar en klipptång?
Sida 1 av 2
Jag funderar på att köpa en klipptång eftersom jag ska byta en mängd utanpåliggande vägguttag. Hur blir formen på hålet klippt med en sådan tång?
Blir det en halvmåne eller kan man klippa djupare in i plasten så att kabeln passar perfekt i hålet. Ca 8mm hål behöver jag kunna klippa. Vilken tång skulle ni rekommendera?
Blir det en halvmåne eller kan man klippa djupare in i plasten så att kabeln passar perfekt i hålet. Ca 8mm hål behöver jag kunna klippa. Vilken tång skulle ni rekommendera?
Den absolut bästa tången som finns är den nya modellen som schneider tagit fram med annan klippradie än traditionella kulo-tänger. Med denna behöver man bara klippa en gång och resultatet blir sjukt bra, värd varenda krona
https://www.elbutik.se/product.html...uZpwTua0_Qls18yFPjU3VYYTQQoLx6pBoCbGQQAvD_BwE
https://www.elbutik.se/product.html...uZpwTua0_Qls18yFPjU3VYYTQQoLx6pBoCbGQQAvD_BwE
Renovas runda 1-vägs uttag och Elko RS 1- och 2-vägsuttag är tänkt att användas.
Tidigare har jag gjort ett v-format klipp med avbitartång och sedan gått på med rundfil. Det går att anpassa perfekt till kabeldiameter men blir en jäkla massa jobb för alla dessa byten jag har framför mig.
Kabeln är 8,5mm i diameter. Fungerar en 8mm tång? Nästa steg i tångstorlek verkar vara 10mm.
Tidigare har jag gjort ett v-format klipp med avbitartång och sedan gått på med rundfil. Det går att anpassa perfekt till kabeldiameter men blir en jäkla massa jobb för alla dessa byten jag har framför mig.
Kabeln är 8,5mm i diameter. Fungerar en 8mm tång? Nästa steg i tångstorlek verkar vara 10mm.
Nu är väl Kulo mer ett begrepp för att förlägga en kabel snyggt, det med EKRK blev ju ganska intetsägande.useless skrev:
Och funktion ofta långt före estetik.
Nu tror jag väl inte det är något revolutionerande men kan tänka mig testa denna QLO vid nästa tillfälle.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
