Pompe1997 Pompe1997 skrev:
VILKEN ELMOTOR E STARKAST 96 V ELLER 400 V
Har det med spänningen att göra?
Skriv med gemena tecken tack.

K Kane skrev:
vad definierar styrkan på elmotorn e det volten eller amperen eller watt ?

Watt.

1hk = 0,7kW om det känns lättare att tänka hästkrafter.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du fick som du ville :rofl:

• Gilla
  • Haha
Lorpar och 2 till
  • Laddar…
Strömmen påverkar momentet och spänningen varvtalet, men det gäller bara för varje enskild motor. Antalet lidningsvarv påverkar också, och därför kan två olika motorer ha samma moment och varvtal, trots att spänning och ström är annorlunda.

(Edit, eller tja, momentet påverkar strömmen kanske snarare...)

Vilken konstig fråga? Det beror väl på hur stor motorn är och vilken styrka den är konstruerad för.

• Gilla
  • Arg
MagHam och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det beror som sagt på, antar att det är olika motorer som avses, då får man kolla uteffekten. Men högre spänning ger potential till högre effektuttag och verkningsgrad.
Ofta står det vilken effekt motorn drar, men olika varianter har olika verkningsgrad.

Och om du matar samma motor (som klarar spänningskillnaden) med samma strömstyrka med 96V respektive 400V så är 400V ca 4 gånger mer effekt.

Inom vilket område är det du frågar och varför frågar du?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det beror som sagt på, antar att det är olika motorer som avses, då får man kolla uteffekten. Men högre spänning ger potential till högre effektuttag och verkningsgrad.
Ofta står det vilken effekt motorn drar, men olika varianter har olika verkningsgrad.

Och om du matar samma motor (som klarar spänningskillnaden) med samma strömstyrka med 96V respektive 400V så är 400V ca 4 gånger mer effekt.
Nej, så funkar inte motorer. Effekten är beroende av lasten på axeln, och eventuella begränsningar i matningen. Det du ändrar om vi varierar spänningen är varvtalet, vilket normalt sett påverkar också effekten, men det är lastberoende och du kan få alla möjliga effektförändringar mellan noll och massor. Strömmen kan man inte påverka, utan den beror av momentet vilket oftast också påverkas av varvtalet, dock med olika karaktäristik.

96V DC kan man få med ett antal seriekopplade 12V batterier. Antar att det kan handla om elektrifiering av något.

Var det någon som såg Cowboybåten på SVT Play?
Den fick väl DC motorer och varvtalsstyrning från USA. Inspirerande på flera sätt, men kanske inte något projekt för vem som helst....
https://www.svtplay.se/cowboybaten

M Millox skrev:
Nej, så funkar inte motorer. Effekten är beroende av lasten på axeln, och eventuella begränsningar i matningen. Det du ändrar om vi varierar spänningen är varvtalet, vilket normalt sett påverkar också effekten, men det är lastberoende och du kan få alla möjliga effektförändringar mellan noll och massor. Strömmen kan man inte påverka, utan den beror av momentet vilket oftast också påverkas av varvtalet, dock med olika karaktäristik.
Nu beskrev jag inte hur motorn fungerar utan potentialen för effektuttag generellt.

Det beror också på vad det är för motortyp. När jag ser 96v tänker jag att det är en likströmsmotor och 400v en 3-fas växelströmsmotor som ytterligare krånglar till det. Men eftersom vi inte vet något om användningsområdet, vad för motor etc. Är det svårt att säga något alls

Det enda korrekta svaret utifrån vad TS har berättat är väl att motorns märkspänning inte har något med styrkan att göra?

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Inom vilket område är det du frågar och varför frågar du?
Jo jag håller på att göra om min 100hk Suzuki utombordare till eldrift så jag vill gärna veta allt om detta och vill såklart matcha bensinmotorns effekt iallafall med minst 50 procent
Till detta tänkte jag mig ett typ Tesla batteri

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.