Jag har ett kallförråd som är en separat byggnad. El är indraget via en EEKJ. 3 faser. Nu skall jag renovera
förrådet eftersom det är kraftigt nedgånget och har även tittat på elen. Idag sitter en IP20 elcentral utan lucka eller annan tätning. Det är draget utanpåliggande EKK till uttag och strömbrytare som alla är utanpåliggande IP20, ingen lucka, knappt ens petskydd för det är rätt gamla grejor. Dock är kopplingsdosorna moderna typ IP55 eller så. Förrådet har väggar, tak och dörr så det regnar inte in men som i alla ouppvärmda byggnader finns det ju risk för kondens.

Borde jag passa på att byta elmateriel när jag ändå håller på till IP44? Jag vill även ha fasadbelysning och utanpåliggande uttag för motorvärmare. Skall dessa vara IP44 eller krävs det högre klassning? Jag antar att JFB vore bra att lägga till.

Är det någon praktisk skillnad på IP44 och IPX4?

Ett ventilerat kallförråd kan hålla sig torrt så att det räcker med IP20 men brukligt är nog att man använder "kapslad" materiel så det tycker jag du byter till, dvs minst IP44. Kondensrisk hanteras genom att öppna kondenshålen i botten på materielen, ingen fasskena under dvärgar osv. JFB ska du ha.

Även uttag och annan materiel som sitter på utsidan klarar sig med IP44. Högre kapslingsklass krävs bara vid direkt vattenbesprutning.

IP44 och IPX4 är samma sak vad gäller skyddet mot väta (andra siffran). Första siffran anger skyddet mot beröring/damm. Man skriver ett X när man vill poängtera den ena eller andra utan att ha någon synpunkt för den första.

• Gilla
Likan
  • Laddar…
Jag skulle fundera noga innan byte av gammalt materiel. Ibland är det av såpass bra kvalite/hållbarhet att du knappast hitta motsvarigheten idag.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle fundera noga innan byte av gammalt materiel. Ibland är det av såpass bra kvalite/hållbarhet att du knappast hitta motsvarigheten idag.
Om jag byter blir det inte till märken typ "Fixarn" och liknande, utan till kvalitetsmärken. Men en del komponenter är rätt ruttna och centralen är enradig och har inte plats för jfb. Plus att hela centralen är av fabrikat Biltema.

Bo ger samma råd som jag skulle ge. Vore det mitt förråd så skulle jag välja IP 44 och helt vanligt "standardmatr"

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.