Hej! jag har två frågor angående utanpåliggande el.

1) Kan man ha infällda dimmers men utanpåliggande kablar? (Dimmers tar väldigt mycket plats i vår minimala hall)
2) Får jag lossa på dimmer och kabel? Jag vill ta bort många lager av gammal tapet och spackla väggen bakom inför att en elektriker ska dra om elen senare (vi har ojordad el och ska byta till jordad)
Infälld dimmer och utanpåliggande kabel i minimal hall med avlägsnade tapetlager och synlig murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infällda dimmers med utanpåliggande kablar på en vägg med borttagen tapet och förberedelse för elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säg gärna till om ni har andra tips på hur man skulle kunna göra det snyggt på bilderna ovan!

Tack på förhand!
 
Ja det var ju rejäla klossar till dimmers på den lilla ytan.
Det bör gå att fräsa ut en dosa och få till ett infällt montage. Detta sagt utan att vi vet hur väggkonstruktion etc ser ut.

Det hade kanske varit trevligast att ha de två dimmerna under varandra på ena väggen. Alt. haft någon tvåkanalig dosdimmer och sedan bara en brytare med två vippor.

Ja du bör kunna lossa på dimmern och tillhörande kabel för att fixa underlaget. Normal försiktighet med el och grejorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spirs
  • Laddar…
Düsseldorff
  • Gilla
Spirs
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det var ju rejäla klossar till dimmerns på den lila yta.
Det bör gå att fräsa ut en dosa och få till ett infällt montage. Detta sagt utan att vi vet hur väggkonstruktion etc ser ut.

Det hade kanske varit trevligast att ha de två dimmerna under varandra på ena väggen. Alt. haft någon tvåkanalig dosdimmer och sedan bara en brytare med två vippor.

Ja du bör kunna lossa på dimmern och tillhörande kabel för att fixa underlaget. Normal försiktighet med el och grejorna.
Tack för svaret! På ena sidan är det putsvägg (tegel bakom putsen) och på andra sidan är trä (ett inbyggt skåp). Vilken bra idé med att ha en brytare med två vippor på en av väggarna! Tycker inte att det är nödvändigt att ha dimmers egentligen då hallen är så liten och mörk så dimmer står alltid på max.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Även om du stannar kvar vid utanpåliggande dimmers finns det ju diskretare än de där rackarna. Här finns ett gäng exempelvis: [länk]
Bra tips! Dessa var mycket nättare och passar en lägenhet från 1907 mycket bättre :D, hur hade du placerat dem?
 
S Spirs skrev:
Tack för svaret! På ena sidan är det putsvägg (tegel bakom putsen) och på andra sidan är trä (ett inbyggt skåp). Vilken bra idé med att ha en brytare med två vippor på en av väggarna! Tycker inte att det är nödvändigt att ha dimmers egentligen då hallen är så liten och mörk så dimmer står alltid på max.
Blir kanske enklast att elektrikern sätter önskade grejor på träväggen/skåpsväggen. Då slipper ni jobbet och stöket med fräsning i tegelväggen.
 
  • Gilla
Spirs
  • Laddar…
Düsseldorff
S Spirs skrev:
Bra tips! Dessa var mycket nättare och passar en lägenhet från 1907 mycket bättre :D, hur hade du placerat dem?
Jag hade definitivt placerat dem den ena ovanför den andra. Som de sitter nu ser det ju mest ut som att det blev som det blev, utan nån särskild eftertanke. I mitt tycke hade det varit snyggast att ha dem på väggen, inte på skåpet, och ska de vara utanpåliggande är det ju sak samma. Ska du ha infällda blir det ju lite knepigare.

Edit: och såklart allra helst en brytare med två vippor. Men den bollen verkar du ju redan vara på. :)
 
  • Gilla
Spirs
  • Laddar…
Enklast är väl att fälla in dem i skåpet då båda tycks vara kopplade därifrån.
 
håller man sig till standardsortiment av strömbrytare fast med lite äldre look så finns kronströmbrytare (= dubbla vippor) i serien Renova (infälld eller utanpåliggande) och Renova Surface (utanpåliggande):
Två vita kronströmbrytare med gammaldags design, en infälld och en utanpåliggande modell.

kostar ca 150-200 kronor

om ingen dimmer tarvas så är det väl klart så, om en eller två dimmers önskas så behövs den döljas någonstans, men det fixar elektrikern

utan kunskap om hur (person)flödena går i hallen så har jag svårt att ha en uppfattning om var strömbrytarna placeras bäst – enbart baserat på fotot verkar det montagemässigt vara enklast på skåpet, men dörrposten vara det mest naturliga och estetiska
 
  • Gilla
Spirs
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det var ju rejäla klossar till dimmers på den lilla ytan.
Det bör gå att fräsa ut en dosa och få till ett infällt montage. Detta sagt utan att vi vet hur väggkonstruktion etc ser ut.

Det hade kanske varit trevligast att ha de två dimmerna under varandra på ena väggen. Alt. haft någon tvåkanalig dosdimmer och sedan bara en brytare med två vippor.

Ja du bör kunna lossa på dimmern och tillhörande kabel för att fixa underlaget. Normal försiktighet med el och grejorna.
Totalt OT. Men använd inte den engelska prulaländelsen -s särskilt inte när själva grundordet ’dimmer’ är engelska. Börja helst inte heller en mening med ordet ’men’.
 
Düsseldorff
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Totalt OT. Men använd inte den engelska prulaländelsen -s särskilt inte när själva grundordet ’dimmer’ är engelska. Börja helst inte heller en mening med ordet ’men’.
Jag tror minsann att herrn har missat några decennier av språkutveckling.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag tror minsann att herrn har missat några decennier av språkutveckling.
Vill du driva svenskan till att bli en bastard dialekt av engelskan?
 
Düsseldorff
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Vill du driva svenskan till att bli en bastard dialekt av engelskan?
Nej, det vill jag helst undvika. Men att inleda meningar med "men" har jag ingenting emot.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag tror minsann att herrn har missat några decennier av språkutveckling.
Hur kan man kalla förfall för utveckling???
 
Düsseldorff
E elmont skrev:
Hur kan man kalla förfall för utveckling???
Det är väl som med det mesta, där vissa ser möjligheter ser andra motgångar. Inget nytt under solen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.