Hej,

Är lite nyfiken på vad praxis är för anslutning av inkommande PEN i en elcentral.
Jag antar att det vanligaste är att ansluta den direkt till centralens PE plint.

Den vanliga PE plinten (Hager, Schneider mfl. har endast en skruv i anslutningen.
Jag tycker det skulle kännas bättre att ansluta PEN till en separat fördelningsplint, typ Eldon EKS och därifrån gå till PE respektive N/JFB.
Denna har ju dubbla skruvar och för en så viktig ledare som PEN, så skulle den kännas säkrare.
Med den lösningen blir det iofs två extra kopplingspunker mellan inkommande PEN och centralens PE-skena.
Men jag tycker ändå att dubbla skruvar på PEN överväger, för det sista man vill råka ut för är ju ett PEN-släpp.
 
E
J jtkarlsson skrev:
Hej,

Är lite nyfiken på vad praxis är för anslutning av inkommande PEN i en elcentral.
Jag antar att det vanligaste är att ansluta den direkt till centralens PE plint.

Den vanliga PE plinten (Hager, Schneider mfl. har endast en skruv i anslutningen.
Jag tycker det skulle kännas bättre att ansluta PEN till en separat fördelningsplint, typ Eldon EKS och därifrån gå till PE respektive N/JFB.
Denna har ju dubbla skruvar och för en så viktig ledare som PEN, så skulle den kännas säkrare.
Med den lösningen blir det iofs två extra kopplingspunker mellan inkommande PEN och centralens PE-skena.
Men jag tycker ändå att dubbla skruvar på PEN överväger, för det sista man vill råka ut för är ju ett PEN-släpp.
Ska du inte gå vidare med PEN kan du göra som du tror blir bäst.

Om du är orolig kan du ju efterdra efter ett tag men ditt materiel ska ju vara anpassat till just detta, det är dess enda syfte.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ska du inte gå vidare med PEN kan du göra som du tror blir bäst.

Om du är orolig kan du ju efterdra efter ett tag men ditt materiel ska ju vara anpassat till just detta, det är dess enda syfte.

Jovisst är materialet anpassat till detta, men det utesluter väl inte att det går att göra ännu bättre.
Det "måste" ju vara större sannolikhet att en skruv släpper, än att två gör det.
Även om PEN-släpp kanske är ovanligt så tycker jag att man borde höja säkerheten om man kan, i detta fall dessutom till en minimal arbetsinsats.
Varför har man förresten krav på minst 10mm2 PEN?
 
E
J jtkarlsson skrev:
Jovisst är materialet anpassat till detta, men det utesluter väl inte att det går att göra ännu bättre.
Det "måste" ju vara större sannolikhet att en skruv släpper, än att två gör det.
Även om PEN-släpp kanske är ovanligt så tycker jag att man borde höja säkerheten om man kan, i detta fall dessutom till en minimal arbetsinsats.
Varför har man förresten krav på minst 10mm2 PEN?
Med den logiken skulle du ha 10 eller 29 skruvar.

Jag har anslutit mången PEN där kabeln exempelvis haft 315A bakom med bara en skruv. Så jag tror inte det är antalet som räknas.

Minst 10mm2 koppar / 16 aluminium kom ett krav för några år, decennier sedan och orsaken var att den dimensionen var säkrare mot mekanisk påverkan.
 
E El-Löken66 skrev:
Med den logiken skulle du ha 10 eller 29 skruvar.

Jag har anslutit mången PEN där kabeln exempelvis haft 315A bakom med bara en skruv. Så jag tror inte det är antalet som räknas.

Minst 10mm2 koppar / 16 aluminium kom ett krav för några år, decennier sedan och orsaken var att den dimensionen var säkrare mot mekanisk påverkan.
Ja med 10 skruvar måste sannolikheten för släpp minska ytterligare, men det finns väl en rimlig gräns.

Avsäkring av fasledarna i matande ände har väl inget med anslutningen av PEN att göra?

Vad är mest sannolikt.
Att en 6mn2 PEN i kabeln går av, eller att en skruv i anslutningen släpper.
Varför valde man inte 16 mm2 eller ännu grövre, som minsta PEN?
 
E
J jtkarlsson skrev:
Ja med 10 skruvar måste sannolikheten för släpp minska ytterligare, men det finns väl en rimlig gräns.

Avsäkring av fasledarna i matande ände har väl inget med anslutningen av PEN att göra?

Vad är mest sannolikt.
Att en 6mn2 PEN i kabeln går av, eller att en skruv i anslutningen släpper.
Varför valde man inte 16 mm2 eller ännu grövre, som minsta PEN?
Det är 16mm2 som gäller.
Ju högre obalanserad last i faserna desto högre i PEN. Duger det med en skruv till detta duger det till dig. Lägg upp en bild och peka på vad problemet är annars.

Din fråga om det är troligast att 6mm2 släpper i kabeln eller anslutning skulle jag påstå att med dagens kablar så är det montage fel vid anslutningspunkterna som är den stora faran. Kan ju även gälla skarvar. Men samtidigt är mycket av dagens el materiel idiotsäkert. Men äldre 6mm2 och klenare har det varit många sönderärgade PEN i form av den koncentriska skärmens utsatta och klena trådar. Fråga @Mikael_L, hen håller på med en felsökning i detta nu.
 
Om det funnits reella risker med att en enda skruv tappar gängorna så skulle det vara krav på två eller flera. Jag tycker inte du behöver vara orolig för detta. Jag ser tvärtom risken för glapp som högre med fler skarvpunkter än vad som behövs. Så lita du på Hagers plintar.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är 16mm2 som gäller.
Ju högre obalanserad last i faserna desto högre i PEN. Duger det med en skruv till detta duger det till dig. Lägg upp en bild och peka på vad problemet är annars.

Din fråga om det är troligast att 6mm2 släpper i kabeln eller anslutning skulle jag påstå att med dagens kablar så är det montage fel vid anslutningspunkterna som är den stora faran. Kan ju även gälla skarvar. Men samtidigt är mycket av dagens el materiel idiotsäkert. Men äldre 6mm2 och klenare har det varit många sönderärgade PEN i form av den koncentriska skärmens utsatta och klena trådar. Fråga @Mikael_L, hen håller på med en felsökning i detta nu.

Du får väl inte högre obalans per automatik, bara för att du har en högre avsäkring.
Och hag har inte sagt att det inte duger, bara att det kanske kan göras bättre.
Undrar varför Eldon mfl använder dubbla skruvar på fördelningsplintar.
 
Inga problem att ansluta en PEN i en modulcentrals PEN-skena, det är flera hål att stoppa i, dela PEN, klipp rätt och anslut i två hål, då blir det två förband.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det som räddar dig bäst är inte antalet utan att du gör ett bra och omsorgsfullt jobb. Ska du inte mata vidare delar med TN-C är det som El-Löken skriver onödigt med plinten den tillför inget i värsta fall tvärtom. Vid fall där PEN används som PEN åt flera håll är det ju bra och tydligt med egen skena/plint. Men knappast i din enkla, lilla och rena koppling det är normalt och vanligt att fördela via PE till JFB då.

Sen får du tänka på att många typer PE skena har bra klämmor i de grövre hålen typ hiss eller plant klämmande och inte ren skruv om än två som i EKS. Drar du lite för hårt eller tvinnar RK i de typen är det lätt hänt med kardelbrott eller glapp trots redundansen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det funnits reella risker med att en enda skruv tappar gängorna så skulle det vara krav på två eller flera. Jag tycker inte du behöver vara orolig för detta. Jag ser tvärtom risken för glapp som högre med fler skarvpunkter än vad som behövs. Så lita du på Hagers plintar.

Men PEN-släpp händer väl?
Vore intressant att veta lite mer om dessa fall, vad orsaken har varit.
 
J jtkarlsson skrev:
Men PEN-släpp händer väl?
Vore intressant att veta lite mer om dessa fall, vad orsaken har varit.
En historiskt systematiskt vanlig orsak är gamla delbara nollplintar av porslin eller steatit. De var vanliga i äldre mätartavlor/skåp, servislådor och även i centraler främst kapslade. Enligt tidens sed skulle de användas så att "huvudnollan" kunde skiljas från med en skruv eller liknande tex bleck med U-format spår mm. Med tiden kan det lossna och framförallt om de dragits hårt så spänningar gör att porslinet brister.

Det och klena dåligt anslutna (flera olika i samma anslutning) PEN med tex ärgning och brott är stora bovar här. Areakravet kom in via IEC och inget påfund här i SE som sagt av mekaniska skäl med robustare ledare. Statistik och mötesprotokoll historiskt i arbetsgrupperna ger en ganska entydig bild av hur det kom till en gång.

Som sagt gör du dina anslutningar på ett bra sätt så kan du vara lugn. Har du äldre delar runt mätare osv kolla så du inte har delbar plint med porslinskropp där.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
OK, det kanske är en dum idé.

Men jag kan tycka att det inte alltid är konsekvent.

Ens stunden kan det till och med vara en nackdel med fördelningsplint med dubbla skruvar.
Men om man ska gå vidare så kan det vara bra, för att det ska bli tydligt.
Jag tycker man får bestämma sig.
Huvudsyftet är väl en bra anslutning. Inte kan man väl offra anslutningskvalitet, bara för att det ska vara tydligt.
 
J jtkarlsson skrev:
Ja med 10 skruvar måste sannolikheten för släpp minska ytterligare, men det finns väl en rimlig gräns.

Avsäkring av fasledarna i matande ände har väl inget med anslutningen av PEN att göra?

Vad är mest sannolikt.
Att en 6mn2 PEN i kabeln går av, eller att en skruv i anslutningen släpper.
Varför valde man inte 16 mm2 eller ännu grövre, som minsta PEN?
Har du två bilar med utifall den ena går sönder?
 
E
J jtkarlsson skrev:
OK, det kanske är en dum idé.

Men jag kan tycka att det inte alltid är konsekvent.

Ens stunden kan det till och med vara en nackdel med fördelningsplint med dubbla skruvar.
Men om man ska gå vidare så kan det vara bra, för att det ska bli tydligt.
Jag tycker man får bestämma sig.
Huvudsyftet är väl en bra anslutning. Inte kan man väl offra anslutningskvalitet, bara för att det ska vara tydligt.
Det är inga problem att PEN går in och vänder på en plint, inget du kommer märka.

Gör du fel så märks det däremot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.