6 529 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Tips på hur man draa fram VP rör i golvet.
Jag funderar på att köpa några asstarka magneter på teknikmagasinet eller dx.com nu när jag ska dra slang i befintliga väggar. Jag tänkte limma fast en ögla på en magnet och fästa en tunn dragtråd (typ fiskelina) där, och sedan försöka föra en smord magnet bakom gipset genom att flytta en magnet på framsidan. Ungefär på samma sätt som en glasrengörare för akvarium fungerar. Då jag väl fått igenom en tråden så borde jag kunna vålda igenom en slang även om det ligger en massa isolering och grejor ivägen.
Har funderat på magnet med. Det skulle kunna gå men det krävs en del magnet effekt att klara ett golv som består av 22mm spån + ett "parkettgolv" på 13 mm med lumppapp emellan.. En vägg blir väl krångligare pga reglingen, åtminstone i horisontellt led.
Enligt dx.coms recensioner så funkar deras värsta magneter genom en 5 cm skiva, så det kan vara värt ett försök. Typ 4$ för några magneter inklusive fri frakt.
Hårddiskmagneter lär vara ännu starkare, så om du har en gammal hårddisk så kanske du kan slakta den.
Hårddiskmagneter lär vara ännu starkare, så om du har en gammal hårddisk så kanske du kan slakta den.
Använde just hålband för att nå från vägg till köksö. Det funkade fint, även om det krävdes några försök.
Sågade först upp två hål med en hålsåg i ett parkettgolv. Stack sen med ett band från det håll jag hade mest vinkel att komma åt ifrån, sen böjde jag en krok på ett andra hålband som jag stack ner från andra hålet, och lyckades dra och "fånga in" det mötande bandet från andra hållet.
Använde också en regeldetektor för att se så jag kom nära en golvregel - så jag kunde få hjälp från den och styra bandet rakt. Jag visste jag inte hade några kryssreglar sen tidgiare, men hade nog kunnat upptäcka det med den.
Nu behöver jag skaffa flexrör som jag får fästa i hålbandet och dra igenom.
Elektriker kallar det tydligen "sladdfiske", fick jag höra när jag beställde hjälp att koppla in elen.

Sågade först upp två hål med en hålsåg i ett parkettgolv. Stack sen med ett band från det håll jag hade mest vinkel att komma åt ifrån, sen böjde jag en krok på ett andra hålband som jag stack ner från andra hålet, och lyckades dra och "fånga in" det mötande bandet från andra hållet.
Använde också en regeldetektor för att se så jag kom nära en golvregel - så jag kunde få hjälp från den och styra bandet rakt. Jag visste jag inte hade några kryssreglar sen tidgiare, men hade nog kunnat upptäcka det med den.
Nu behöver jag skaffa flexrör som jag får fästa i hålbandet och dra igenom.
Elektriker kallar det tydligen "sladdfiske", fick jag höra när jag beställde hjälp att koppla in elen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden