Ursäkta en superdum fråga, men jag är också en superdum snubbe. Köpt ett utåtvänt jordat eluttag på Jula som har något de kallar för ”snabbanslutning”. Problemet är att det inte alls gått särskilt snabbt för mig att få upp den.
Inga markeringar för L eller N, och jag är inte heller 100 på hur den jordade sladden ska sitta. Google ger mig bara resultat på uttag som inte alls ser ut som den jag råkat köpa.
Skulle någon hygglig kunna visa mig hur jag ska koppla?
Inga markeringar för L eller N, och jag är inte heller 100 på hur den jordade sladden ska sitta. Google ger mig bara resultat på uttag som inte alls ser ut som den jag råkat köpa.
Skulle någon hygglig kunna visa mig hur jag ska koppla?
Bästa svaret
Det där har inte snabbanslutning!
Det ser förövrigt ut som sämsta slags öststatsuttag från 60-talet, troligen ett väldigt pillrande innan man fått till en någorlunda bra och säker anslutning.
Jag skulle inte jobba med dom där uttagen ens om jag fick de gratis.
Om jag nu ser fel, och det råkar vara överfalls klämmor tar jag tillbaka förra meningen. Men det ser ut som att man ska snurra ledningen runt skruvarna.
Det ser förövrigt ut som sämsta slags öststatsuttag från 60-talet, troligen ett väldigt pillrande innan man fått till en någorlunda bra och säker anslutning.
Jag skulle inte jobba med dom där uttagen ens om jag fick de gratis.
Om jag nu ser fel, och det råkar vara överfalls klämmor tar jag tillbaka förra meningen. Men det ser ut som att man ska snurra ledningen runt skruvarna.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Jordad ledare i mittenplinten, L och N på dom andra (spelar ingen roll vilken). Det är god stil att jordledaren är lite längre än dom andra.
Med det skräpet (ursäkta) från Julas märke Anslut kommer det bli jobbigt att få anslutningarna fast och bra.
Och kör för guds skull ingen elbilsladdare eller varmvattenberedare över den.
Med det skräpet (ursäkta) från Julas märke Anslut kommer det bli jobbigt att få anslutningarna fast och bra.
Och kör för guds skull ingen elbilsladdare eller varmvattenberedare över den.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Tack hörni för alla snabba svar! Jag tror jag köper mig ett nytt uttag helt enkelt, ett som inte kommer ta kål på mig, min fästmö eller mitt Nintendo. Då ska jag nog lyckas få till det.
Vad skulle du rekommendera för uttag eller butik för sånt här? Köpte min första villa bara förra veckan och är ännu som en stupränna för intryck och information.P pathal skrev:
Den här är billig, men är den också bara skräp? https://www.byggmax.se/vägguttag-kapslade-utanpåliggande-atia-p295205
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Det finns tre fyra märken som lönar sig i längden. Elko, ABB, och elektrikerna här på forum kommer att fylla på.
Jag brukar köpa mina elprylar på elbutik.se men det finns andra också.
Grattis till villan förresten!
Jag brukar köpa mina elprylar på elbutik.se men det finns andra också.
Grattis till villan förresten!
Håll dig till märken som Schneider och Elko. Är själv elektriker och installerar inget annat.. ja förutom fabrikat som kanske är ännumer premium än de två nämnda då. Men Schneider och Elko är vanligast.Deklaration skrev:
ELKO, Schneider (när Schneider köpte upp Eljo) och ABB ligger volymen på för Svenska elektriker, tycker jag nog att jag kan påstå.
Det finns flera tyska fabrikat som inte alls är så dumma val, men ibland lite dyra. Men de köps inte så mycket av de Svenska elektrikerna.
Hager har strömbrytare/uttag till för mig åtminstone rätt vettiga priser, jag är lite sugen på att prova dessa någon gång. Problemet är väl att när någon sen om 5 år vill hitta en likadan för komplettering eller för att de råkat slå sönder ett uttag så blir det kanske jobbigt ifall grossisten då har avvecklat hager pga dålig försäljning.
Köper man av någon av de tre stora så händer inte detta.
Det finns flera tyska fabrikat som inte alls är så dumma val, men ibland lite dyra. Men de köps inte så mycket av de Svenska elektrikerna.
Hager har strömbrytare/uttag till för mig åtminstone rätt vettiga priser, jag är lite sugen på att prova dessa någon gång. Problemet är väl att när någon sen om 5 år vill hitta en likadan för komplettering eller för att de råkat slå sönder ett uttag så blir det kanske jobbigt ifall grossisten då har avvecklat hager pga dålig försäljning.
Köper man av någon av de tre stora så händer inte detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Som sagt de nämnda märkena får betraktas som standard här i landet. De håller en känd kvalitet.
De säljs även av Jula, Clas Ohlsson osv. Lågprisfabrikaten håller väldigt blandad kvalitet, vissa kanske är ok, men struliga att installera. Som hempulare bryr man sig kanske inte om ifall ett uttag tar 10 minuter längre att montera. Men skall någon betala för tiden så äts det låga priset snabbt upp.
De säljs även av Jula, Clas Ohlsson osv. Lågprisfabrikaten håller väldigt blandad kvalitet, vissa kanske är ok, men struliga att installera. Som hempulare bryr man sig kanske inte om ifall ett uttag tar 10 minuter längre att montera. Men skall någon betala för tiden så äts det låga priset snabbt upp.
Bra! Ett av mina bättre beslut var att bara köpa Elko RS. Finns överallt, så standard det kan bli, bra kvalitet, man behöver aldrig fundera "passar detta verkligen", kommer att finnas för evigt. infällt, utanpå, utomhus, dosor. Allting passar och är ok rent estetiskt.
Och så priset. 80-100kr för uttag och brytare. Elbutik, Jula, Clas, finns överallt
Och så priset. 80-100kr för uttag och brytare. Elbutik, Jula, Clas, finns överallt