Även skruvförbindningstekniken har med åren utvecklas, är det ordentligt så kommer det inte vara vibrationskänsligt och skruven kan ha ett fjädrande tryck på ledaren.
Men som alltid gäller det att läsa anvisningar, drog du med korrekt vridmoment eller tills mejseln inte mäktade mer exempelvis.
Men som alltid gäller det att läsa anvisningar, drog du med korrekt vridmoment eller tills mejseln inte mäktade mer exempelvis.
Ja vi kommer nog inte längre.
Summa summarum så ska det vara bra material och utföras på rätt sätt.
En annan sak som jag har läst ett par trådar om.
Jordfelsbrytare som inte sluter nollan vid tillslag.
Skulle det vara intressant med en variant som inte kan sluta faserna om nollan inte har slutit?
Eller är det ett för ovanligt fel, för att göra något åt det?
Men det kanske skulle tas i annan tråd...
Summa summarum så ska det vara bra material och utföras på rätt sätt.
En annan sak som jag har läst ett par trådar om.
Jordfelsbrytare som inte sluter nollan vid tillslag.
Skulle det vara intressant med en variant som inte kan sluta faserna om nollan inte har slutit?
Eller är det ett för ovanligt fel, för att göra något åt det?
Men det kanske skulle tas i annan tråd...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det har varit uppe några gå gånger på forumet, så risken finns men är liten. I de fall det har inträffat vet man heller inte hur ofta JFBn har motionerats.
Här är en tråd i ämnet som även tar upp några skyddsåtgärder, bl.a NUS-skydd och McGyver-motstånd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nollslaepp-hur-skydda-sig-pa-baesta-saett.309296/
Här är en tråd i ämnet som även tar upp några skyddsåtgärder, bl.a NUS-skydd och McGyver-motstånd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nollslaepp-hur-skydda-sig-pa-baesta-saett.309296/
Bo.Siltberg skrev:
Ska nog i alla fall börja med att ha utgående grupper brutna, vid tillslag av JFB efter test.
Därefter mäta så man verkligen har nollan med sig, innan grupperna lägg till.
Men det är ju inte alla som har möjlighet att göra det.
Om du vill göra det lite bättre och med säkrare resultat ska du låta last på en av faserna ligga till. Då undviker du mätfel pga instrumentets höga känslighet/ingångsimpedans i förhållande till ev dålig kontakt i brytaren.J jtkarlsson skrev:
GK100 skrev:
GK100 skrev:
Egentligen räcker det väl att lägga till en enfaslast. Fungerar den så är ju nollan med.
Klicka här för att svara
