E
Även skruvförbindningstekniken har med åren utvecklas, är det ordentligt så kommer det inte vara vibrationskänsligt och skruven kan ha ett fjädrande tryck på ledaren.

Men som alltid gäller det att läsa anvisningar, drog du med korrekt vridmoment eller tills mejseln inte mäktade mer exempelvis.
 
Ja vi kommer nog inte längre.
Summa summarum så ska det vara bra material och utföras på rätt sätt.


En annan sak som jag har läst ett par trådar om.
Jordfelsbrytare som inte sluter nollan vid tillslag.
Skulle det vara intressant med en variant som inte kan sluta faserna om nollan inte har slutit?
Eller är det ett för ovanligt fel, för att göra något åt det?
Men det kanske skulle tas i annan tråd...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det har varit uppe några gå gånger på forumet, så risken finns men är liten. I de fall det har inträffat vet man heller inte hur ofta JFBn har motionerats.
Här är en tråd i ämnet som även tar upp några skyddsåtgärder, bl.a NUS-skydd och McGyver-motstånd:
[länk]

Ska nog i alla fall börja med att ha utgående grupper brutna, vid tillslag av JFB efter test.
Därefter mäta så man verkligen har nollan med sig, innan grupperna lägg till.
Men det är ju inte alla som har möjlighet att göra det.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
J jtkarlsson skrev:
Ska nog i alla fall börja med att ha utgående grupper brutna, vid tillslag av JFB efter test.
Därefter mäta så man verkligen har nollan med sig, innan grupperna lägg till.
Men det är ju inte alla som har möjlighet att göra det.
Om du vill göra det lite bättre och med säkrare resultat ska du låta last på en av faserna ligga till. Då undviker du mätfel pga instrumentets höga känslighet/ingångsimpedans i förhållande till ev dålig kontakt i brytaren.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du vill göra det lite bättre och med säkrare resultat ska du låta last på en av faserna ligga till. Då undviker du mätfel pga instrumentets höga känslighet/ingångsimpedans i förhållande till ev dålig kontakt i brytaren.
GK100 GK100 skrev:
Om du vill göra det lite bättre och med säkrare resultat ska du låta last på en av faserna ligga till. Då undviker du mätfel pga instrumentets höga känslighet/ingångsimpedans i förhållande till ev dålig kontakt i brytaren.

Egentligen räcker det väl att lägga till en enfaslast. Fungerar den så är ju nollan med.
 
Det gör det men att mäta då också ger ju ytterligare säkerhet. Utgår från det där du skrev att mäta utan last tidigare.
 
GK100 GK100 skrev:
Det gör det men att mäta då också ger ju ytterligare säkerhet. Utgår från det där du skrev att mäta utan last tidigare.
Tänkte kanske inte på att det räcker med en last för att bekräfta nollan. Vet egentligen inte vad en mätning skulle tillföra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.