Dra kan du väl göra. Vilken spänning ska du lägga på kabeln?
Utökningar av den fasta elinstallationen ska utföras av auktoriserat elföretag som lär använda rätt material och inst.förfarande.
 
tommib
Det är en nätkabel så jag antar 230 V.

Förutom att utökningar av den fasta installationen är auktorisationskrävande så måste också kabeln vara godkänd för fast förläggning av av tillverkaren. Du får helt enkelt fråga Furutech. Jag förstår inte heller varför du skulle vilja lägga den i väggen, det tar bort den enda poängen med kabeln.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vad är så bra med den kabeln?
Jag fick en Svalandervarning av "Illustration of the Alpha Nano-Ag-Au’s superior efficiency"
Både silver och guld i en kabel för 230?, och VAD visar illustrationen?

Termineringen ser ju inte riktigt ut som man är van att se terminering, varför så kort?

Protte
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Hej!

För att förtydliga lite - jag vill att elektrikern ska dra den från elcentralen upp till ett dedikerat eluttag. Fas, noll jord direkt från centralen i vägg.

Det är en kabel som ska mata min förstärkare

Mvh
 
tommib
Jo, det var uppenbart.

Det du måste få fram från tillverkaren är om kabeln är godkänd för infälld förläggning. Med ett sådant godkännande kan du be elektrikern installera kabeln. Om inte så blir det stopp (eller borde bli i alla fall om elektrikern gör som hen ska).

Jag inser att detta är att tala för döva öron men om du vill ha en dedikerad kabel för din förstärkare, lägg stålarna på t.ex. en MQQ 5G4 istället, eller möjligen något ännu grövre. Det som räknas är kabelns area, i stort sett inget annat. Egentligen spelar inte det heller någon roll. Om du funderar lite på strömmens väg fram till dig så går den inte direkt i några kablar från Furutech. Allt annat lika, varför tror du att det blir skillnad med just de metrarna från din elcentral till förstärkaren?

När jag läste detta drog jag mig till minnes den här roliga tråden. Du kan ju läsa den om du har lust. Jag skulle kunna googla upp några länkar om A/B/X-testning och trådgalgar också men jag tror att det är meningslöst så jag låter bli.

Edit: det är resistensen som räknas, för att vara tydlig. Den är dock en direkt funktion av arean.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kan tillägga till Tommibs logiska slutsats, att jag provat högtalarkablar för 400kr/m mot FK. Testpersonen hörde ingen som helst skillnad trots att jag bytte i lönndom mellan de olika ledarna.

Staffans
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, det var uppenbart.

Det du måste få fram från tillverkaren är om kabeln är godkänd för infälld förläggning. Med ett sådant godkännande kan du be elektrikern installera kabeln. Om inte så blir det stopp (eller borde bli i alla fall om elektrikern gör som hen ska).

Jag inser att detta är att tala för döva öron men om du vill ha en dedikerad kabel för din förstärkare, lägg stålarna på t.ex. en MQQ 5G4 istället, eller möjligen något ännu grövre. Det som räknas är kabelns area, i stort sett inget annat. Egentligen spelar inte det heller någon roll. Om du funderar lite på strömmens väg fram till dig så går den inte direkt i några kablar från Furutech. Allt annat lika, varför tror du att det blir skillnad med just de metrarna från din elcentral till förstärkaren?

När jag läste detta drog jag mig till minnes den här roliga tråden. Du kan ju läsa den om du har lust. Jag skulle kunna googla upp några länkar om A/B/X-testning och trådgalgar också men jag tror att det är meningslöst så jag låter bli.

Edit: det är resistensen som räknas, för att vara tydlig. Den är dock en direkt funktion av arean.

Tack för ditt svar - trots undertonen :/
 
tommib
Jag skulle inte kalla det underton, jag skulle kalla det rakt i ansiktet.

Du blir naturligtvis lycklig på ditt eget sätt, eller som man säger i USA "You do you". Verkligheten är dock beskaffad så att en sådan kabel för 2 kkr/m gör varken till eller från för ljudet. Alla eventuella skillnader du hör är psykologi. Självsuggestion. Detta går att visa och har visats. Du gör vad du vill med den informationen.

Om du har så mycket pengar över att du tänker lägga det på en kabel, kul för dig. Jag skulle inte göra det själv.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Tack till alla som, utan att blanda in personliga känsloyttringar, velat och försökt svara på sakfrågan.

Eftersom vissa, påhejade av andra, inte besitter allmänt hyfs stänger vi tråden här. Vi klarar oss utan era pekpinnar.
 
tommib
Tycker du att det är allmänt hyfs att låta folk tro på tomtar och troll? Tycker du att du har ensamrätt på att bestämma vad som uttrycks?

Det handlar inte om hyfs. Det handlar om att du har en gravt felaktig bild av verkligheten och att du har svårt med att bli ifrågasatt. Detta skiljer sig inte från andra sektbeteenden.

Andra människor kommer hitta tråden och läsa den. Jag vill inte låta dina tokerier stå oemotsagda. Det har inget med personliga känsloyttringar att göra.

Sakfrågan fick du svar på i mitt första inlägg. Tillverkarens anvisning gäller. Även i andra inlägget fick du det svaret, om än något mer detaljerat. Du fick också tips om hur du kan göra för att spara pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
Som sagt: tack till er andra.
 

Bästa svaret

Staffans2000
Din förstärkarström passerar på sin hundrafemtiomilafärd tillsammans med en massa annan ström igenom diverse olika kablar och transformatorer innan det når din förstärkare. Så i min värld spelar det ingen roll med bättre kabelkvalité de fem sista, av de en million femhundratusen metrarna.

Med högtalarna slutade det med en kompromiss. Jag ville dra FK. Men damen insisterade på "riktiga" högtalarkablar. Så det blev Andersson från Netonnet. Ett djäkla slöseri, enlig mig.

Staffans
 
  • Gilla
apankoko1
  • Laddar…
O
A apankoko1 skrev:
Tack till alla som, utan att blanda in personliga känsloyttringar, velat och försökt svara på sakfrågan.pekpinnar.
Känslouttryingar? Det @tommib gjorde var väl snarare att tvärt om påpeka fakta och rationella objektiva argument. Den som reagerar känslomässigt och genast lite förnärmat sätter på sig foliehatten är någon helt annann.

Precis som @Staffans2000 matas dit hus antagligen av en helt vanlig jordkabel med kombinerad skyddsjord och neutralledare. Inuitu fasadmätarskåpet går strömen genom helt vanliga enkelisolerade FK-/RK-ledare. Därifrån går ytterligare helt vanlig huvudledning till din elcentral. Elcentralen är även den kopplad helt med enkelisolerade FK-/RK-ledare. Kopplingsplintar och dvärgbrytare är knappast guldpläterade eller hifi-certifierade. Så att du köper en placebokabel sista metrarna gör varken till eller från och påverkar inget annat än plånboken.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.