Håller på att meka med en 3-fasmotor, men nu när jag öppnat den så är det 3 bleck som är tomma, förmodligen är alla dessa faser

Öppnat motorhölje som avslöjar en plint med märkta anslutningar och färgkodade kablar, inklusive en jordledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp till 3-fasmotor med synliga anslutningsplintar och färgkodade kablar, inklusive jordledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara att koppla på faserna samt jorden på plinten i höljet, och sen kontrollera vilket håll motorn snurrar?

Enligt typskylten kan den kopplas på 1-fas också, eller är jag fel ute? Jag vill använda motorn som 3-fas.

Elektrisk 3-fasmotor med öppet hölje och typskylt, potentiell anslutning för både 1-fas och 3-fas synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och varför tror du att den kan kopplas in enfasigt
Märkplåten ger dig lösningen
Förstår att du aldrig kopplat in wn motor innan
Så det är ju bra att du ställde frågan här
Spänningarna på märkplåten är huvudspänningar och inget annat
Koppla in på trefas y-kopplad så blir det bra
 
Under förutsättning att du bor i Svrige och har 400 V huvudspänning :cool:
 

Bästa svaret

Det finns mer i den lådan än det brukar göra i kopplingsboxen på motorer. Jag antar att det finns ett vred på axeln för start och stopp. De tre övre fria stiften är märkta R,S,T och där skall du mycket riktigt ha faserna. Men sedan är frågan om resten är rätt. Det ser inte ut att sitta någon tråd på W. För att vara säker kanske du skall gräva lite djupare i lådan.
 
A Avemo skrev:
Det finns mer i den lådan än det brukar göra i kopplingsboxen på motorer. Jag antar att det finns ett vred på axeln för start och stopp. De tre övre fria stiften är märkta R,S,T och där skall du mycket riktigt ha faserna. Men sedan är frågan om resten är rätt. Det ser inte ut att sitta någon tråd på W. För att vara säker kanske du skall gräva lite djupare i lådan.
Mycket riktigt så är det ett vred som ska sitta på axeln, så strömbrytaren sitter på själva motorn. Tanken är sen att sätta ett motorskydd och att detta vred alltid är i på-läge.

U Uffe A skrev:
Och varför tror du att den kan kopplas in enfasigt
Märkplåten ger dig lösningen
Förstår att du aldrig kopplat in wn motor innan
Så det är ju bra att du ställde frågan här
Spänningarna på märkplåten är huvudspänningar och inget annat
Koppla in på trefas y-kopplad så blir det bra
Andra faktiskt :) Men förra motorn hade ingen strömbrytare i kopplingsboxen.
 
nivv nivv skrev:
Mycket riktigt så är det ett vred som ska sitta på axeln, så strömbrytaren sitter på själva motorn. Tanken är sen att sätta ett motorskydd och att detta vred alltid är i på-läge.


Andra faktiskt :) Men förra motorn hade ingen strömbrytare i kopplingsboxen.
Har du ingen manual till den så googla
Då hittar du säkert hur du ska koppla in den
Skriv gärna modellbeteckning på motorn här, du gör mig nyfiken.
Har aldrig sett en motor av den typen så det skulle vara intressant att se på manualen
Kity är inget fabrikat jag hört talas om innan
 
U Uffe A skrev:
Har du ingen manual till den så googla
Då hittar du säkert hur du ska koppla in den
Skriv gärna modellbeteckning på motorn här, du gör mig nyfiken.
Har aldrig sett en motor av den typen så det skulle vara intressant att se på manualen
Kity är inget fabrikat jag hört talas om innan

Kity är en fransk utdöd tillverkare av träbearbetningsmaskiner för hobbybruk. Blev uppköpta av Scheppach. Tyvärr finns det inget i manualen som förklarar motorns kopplingsschema.

Eftersom denna motor egentligen ska användas till en kombination har den remskivor på båda sidor av axeln.
 
Om du inte skall använda strömbrytaren kanske det är enklare att ta bort den. Om det sitter en vanlig motorplint under så kopplar du som på märkskyltens illustration för Y-koppling.
 
A Avemo skrev:
Om du inte skall använda strömbrytaren kanske det är enklare att ta bort den. Om det sitter en vanlig motorplint under så kopplar du som på märkskyltens illustration för Y-koppling.
Ja, jag ska ta det beslutet när jag fått hem de andra delarna med av/på och motorskydd. Nu vet jag inte ens om motorn snurrar, så kommer att använda strömbrytaren till en början
 
Funkar fint med denna inkoppling! Elkopplingslåda med öppet lock och synliga faser och skruvtermineringar, ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
snurrade givetvis åt fel håll, så bytte plats på två av faserna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.