Håller på att meka med en 3-fasmotor, men nu när jag öppnat den så är det 3 bleck som är tomma, förmodligen är alla dessa faser
Är det bara att koppla på faserna samt jorden på plinten i höljet, och sen kontrollera vilket håll motorn snurrar?
Enligt typskylten kan den kopplas på 1-fas också, eller är jag fel ute? Jag vill använda motorn som 3-fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara att koppla på faserna samt jorden på plinten i höljet, och sen kontrollera vilket håll motorn snurrar?
Enligt typskylten kan den kopplas på 1-fas också, eller är jag fel ute? Jag vill använda motorn som 3-fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och varför tror du att den kan kopplas in enfasigt
Märkplåten ger dig lösningen
Förstår att du aldrig kopplat in wn motor innan
Så det är ju bra att du ställde frågan här
Spänningarna på märkplåten är huvudspänningar och inget annat
Koppla in på trefas y-kopplad så blir det bra
Märkplåten ger dig lösningen
Förstår att du aldrig kopplat in wn motor innan
Så det är ju bra att du ställde frågan här
Spänningarna på märkplåten är huvudspänningar och inget annat
Koppla in på trefas y-kopplad så blir det bra
Bästa svaret
Det finns mer i den lådan än det brukar göra i kopplingsboxen på motorer. Jag antar att det finns ett vred på axeln för start och stopp. De tre övre fria stiften är märkta R,S,T och där skall du mycket riktigt ha faserna. Men sedan är frågan om resten är rätt. Det ser inte ut att sitta någon tråd på W. För att vara säker kanske du skall gräva lite djupare i lådan.
Mycket riktigt så är det ett vred som ska sitta på axeln, så strömbrytaren sitter på själva motorn. Tanken är sen att sätta ett motorskydd och att detta vred alltid är i på-läge.A Avemo skrev:Det finns mer i den lådan än det brukar göra i kopplingsboxen på motorer. Jag antar att det finns ett vred på axeln för start och stopp. De tre övre fria stiften är märkta R,S,T och där skall du mycket riktigt ha faserna. Men sedan är frågan om resten är rätt. Det ser inte ut att sitta någon tråd på W. För att vara säker kanske du skall gräva lite djupare i lådan.
Andra faktisktU Uffe A skrev:
Har du ingen manual till den så googlanivv skrev:
Då hittar du säkert hur du ska koppla in den
Skriv gärna modellbeteckning på motorn här, du gör mig nyfiken.
Har aldrig sett en motor av den typen så det skulle vara intressant att se på manualen
Kity är inget fabrikat jag hört talas om innan
U Uffe A skrev:
Kity är en fransk utdöd tillverkare av träbearbetningsmaskiner för hobbybruk. Blev uppköpta av Scheppach. Tyvärr finns det inget i manualen som förklarar motorns kopplingsschema.
Eftersom denna motor egentligen ska användas till en kombination har den remskivor på båda sidor av axeln.
Ja, jag ska ta det beslutet när jag fått hem de andra delarna med av/på och motorskydd. Nu vet jag inte ens om motorn snurrar, så kommer att använda strömbrytaren till en börjanA Avemo skrev:
Klicka här för att svara

