Jag har en kopplingsdosa på en vägg som nedåt har anslutning till lampknapp och sedan eluttag. Eluttaget har idag en utanpåliggande kabel kopplad, innuti väggen till ett annat uttag rakt igenom väggen(rummet på andra sidan väggen). Det känns som en halvt ickegodkänd dragning så tänkte passa på att byta ut de gamla dosorna som är trasiga och knappt sitter fast.
Det ska dessutom till ett uttag för garderobsbelysning en bit bort. Jag undrar nu hur det här bör dras. Är bästa att det går ner tre rör ifrån kopplingsdosan? Eller kopplas det vidare på den understa dosan? (det blir lite klurigt för dosorna sitter inte på samma nivå).
En bonusfråga är om jag nu drar fram jord till rummet med kopplingsdosan, kan då uttaget på andra sidan väggen vara kvar ojordat? Vet att det måste vara samma i hela rummet men är det bara hur väggarna går som bestämmer det?
Det ska dessutom till ett uttag för garderobsbelysning en bit bort. Jag undrar nu hur det här bör dras. Är bästa att det går ner tre rör ifrån kopplingsdosan? Eller kopplas det vidare på den understa dosan? (det blir lite klurigt för dosorna sitter inte på samma nivå).
En bonusfråga är om jag nu drar fram jord till rummet med kopplingsdosan, kan då uttaget på andra sidan väggen vara kvar ojordat? Vet att det måste vara samma i hela rummet men är det bara hur väggarna går som bestämmer det?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med utanpåliggande kabel i vägg. Har du en bild? Det är rätt vanligt att man sätter ett utanpåliggande uttag rygg mot rygg med ett infällt uttag i ett annat rum om man har tunna väggar och inte får plats med två infällda dosor mot varandra.Sljdhl skrev:
Jag har en kopplingsdosa på en vägg som nedåt har anslutning till lampknapp och sedan eluttag. Eluttaget har idag en utanpåliggande kabel kopplad, innuti väggen till ett annat uttag rakt igenom väggen(rummet på andra sidan väggen). Det känns som en halvt ickegodkänd dragning så tänkte passa på att byta ut de gamla dosorna som är trasiga och knappt sitter fast.
Det ska dessutom till ett uttag för garderobsbelysning en bit bort. Jag undrar nu hur det här bör dras. Är bästa att det går ner tre rör ifrån kopplingsdosan? Eller kopplas det vidare på den understa dosan? (det blir lite klurigt för dosorna sitter inte på samma nivå).
Om rören ligger löst i väggen får de gå kortaste vägen mellan dosorna, och du får koppla vidare från dosan vid golvet.
Uttag för garderobsbelysning hade jag dock velat ha vid taket så det kanske är bäst att dra från kopplingsdosan.
Kravet är att det ska vara en isolerade miljö. Normalt brukar man jorda alla rum om man drar in jord i efterhand, men det finns inget som säger att du måste göra det. Inte heller att allt på en gruppledning ska vara jordat för att något är det.Sljdhl skrev:
För att en isolerad miljö ska vara säker får det inte finnas jord som man kan komma åt i samma rum. (Strikt taget får man inte ha vattenrör eller vattenradiatorer i rummet, men finns många gamla installationer som har det.)
tack för ett utförligt svar!G Gramphos skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar med utanpåliggande kabel i vägg. Har du en bild? Det är rätt vanligt att man sätter ett utanpåliggande uttag rygg mot rygg med ett infällt uttag i ett annat rum om man har tunna väggar och inte får plats med två infällda dosor mot varandra.
Om rören ligger löst i väggen får de gå kortaste vägen mellan dosorna, och du får koppla vidare från dosan vid golvet.
Uttag för garderobsbelysning hade jag dock velat ha vid taket så det kanske är bäst att dra från kopplingsdosan.
Kravet är att det ska vara en isolerade miljö. Normalt brukar man jorda alla rum om man drar in jord i efterhand, men det finns inget som säger att du måste göra det. Inte heller att allt på en gruppledning ska vara jordat för att något är det.
För att en isolerad miljö ska vara säker får det inte finnas jord som man kan komma åt i samma rum. (Strikt taget får man inte ha vattenrör eller vattenradiatorer i rummet, men finns många gamla installationer som har det.)
Den där gick ut från en infälld dosa som satt på insidan rakt över sett. sedan gick den vidare till lampan i garderoben. Inget utanpåliggande uttag alltså
Det är tillåtet att dra den typen av kabel löst i vägg om den är dragavlastad i dosorna och har genomspikningsskydd där den passerar reglar. Men eftersom du öppnat upp, så dra rör eller slang och FQ istället.Sljdhl skrev:
Är det 90-reglar? Jag skulle I så fall rekommendera att du sätter 2 VP2-dosor rygg mot rygg för uttagen. Den helt kvadratiska utformningen gör att de är väldigt smidiga att jobba med, och de har knock-outs i botten för att koppla ihop två stycken på det sättet. Du skulle även kunna sätta 1,5 facks dosor om du vill ha möjlighet att sätta dit lågprofiluttag (men kan se konstigt ut om inte alla uttag i ett rum är lågprofil)
För elen till garderobsbelysningen så försök att dra den logiskt så att det går att inse var i väggen det går el. Jag hade som sagt försökt dra den till en dosa nära tak i garderoben och satt ett DCL-uttag där för att kunna koppla in belysningen. (Men beror ju lite på hur din garderob och garderobsbelysning är utformad.)
Vill du ha uttag i golvhöjd i garderoben så kan du dra rör horisontellt från de andra uttagen.
Okej kanske inte var så illa som jag trodde då! Det kommer vara 70+30 regel ungefär lite udda sådärG Gramphos skrev:Det är tillåtet att dra den typen av kabel löst i vägg om den är dragavlastad i dosorna och har genomspikningsskydd där den passerar reglar. Men eftersom du öppnat upp, så dra rör eller slang och FQ istället.
Är det 90-reglar? Jag skulle I så fall rekommendera att du sätter 2 VP2-dosor rygg mot rygg för uttagen. Den helt kvadratiska utformningen gör att de är väldigt smidiga att jobba med, och de har knock-outs i botten för att koppla ihop två stycken på det sättet. Du skulle även kunna sätta 1,5 facks dosor om du vill ha möjlighet att sätta dit lågprofiluttag (men kan se konstigt ut om inte alla uttag i ett rum är lågprofil)
För elen till garderobsbelysningen så försök att dra den logiskt så att det går att inse var i väggen det går el. Jag hade som sagt försökt dra den till en dosa nära tak i garderoben och satt ett DCL-uttag där för att kunna koppla in belysningen. (Men beror ju lite på hur din garderob och garderobsbelysning är utformad.)
Vill du ha uttag i golvhöjd i garderoben så kan du dra rör horisontellt från de andra uttagen.
Klicka här för att svara
