El
Daniel 109: De bruna, svarta och grå är fasledningar. Den grå är nu kopplad till en blint som inte gör något. (Du kan flytta runt dem om du behöver balansera lasten mellan faserna) Den blå är nollan. Om du kopplar ihop fas och nolla blir det kortslutning. Om hällen matas från en fas behöver nollan mer yta, så då finns det varianter med två ledare till nollan. Men det är inte aktuellt för dig.
cpalm: [citat] Keep it simple och sätt accesspunkten på väggen. ;)
Deeler: Helt rätt, tänker mig en plejd puck bakom också, men frågan är går den att använda i kombo med plejd och få den återfjädrande?
jonaserik: Då kan du plocka bort botten på en sådan här och sätta ett lock på den. https://img.bygghemma.se/pfiles/Produktblad__43e84e97-5636-453a-b3ac-82d141354245.pdf doslock som kan göras hål i i skruvas på plats
jtkarlsson: [citat] Jag litar på mina mätningar. Änvände oscilloscop och en resistiv belastning som drog ca 9 A och sen bara ohms lag. Det jag reagerar på är att uppgiften från nätägaren verkar vara bättre än mitt uppmätta. Ska fråga igen och se om jag får samma. Ska också fråga hur 0,5 ohm och 328 A hänger ihop. /Thomas
El Filipo: Tack för era svar! Enkelt beslut att inte göra det själv med andra ord, lika bra att inte ta några risker.
Fairlane: Ja, behöver du en nolla till dimmern så behöver den dras dit av någon.
prototypen: Avfuktaren har inte så stor effekt så den kan samsas med TT eller TM, vill man så kan man sätta 3 st uttag. Protte
Johan456: [citat] Nej, det är inte det vi säger. Byt den du vill byta och den nedre centralen med jordfelsbrytare, ur mm. De komponenterna sätter du i den nedre raden på en ny normcentral. Jag skrev detta i inlägg #5. Kolla gärna länkarna.
Karlssonistaun: Tack för svaren. Får spana in kontakter och knappar som du Demmpa säger från välkända märken! Klokt att lägga någon extra krona för att få kvalite. Svårt med det "smarta hemmet" när man inte kan få till allt - tror inte på att styra tex lampan ovanför matbordet med en app... får kanske lägga dessa planer på is. Det jag gillar och som lockar mig med till exempel Ikeas smarta
Caponi: Hej Satte precis upp en dimmer till spotlightsen i köket. Har märkt att det ibland blinkar till, helt oregelbundet men säkert 10 min intervall. I taket witter 4.5 w spots, 10 st. Vad kan det bero? Uppmärksammade ej detta när den va på vanliga strömbrytare. Tack för era svar. Misstänker själv dimerna men konstigt när det är så oregelbundet samt att den ska klara av från 40w?
zombi: Hej.Jag undrar bara vilket inslagsdon passar till dessa klammer?De vanliga donen blåa gula för enbenta klammer? https://apim-rxlse-prod-int-01.azure-api.net/pim/article/media/1501757/JUMBO
Martin Lundmark: [citat] Hej Chej Idag har elapparater, förutom elkraftmatning, ofta även annan koppling till ledande byggdelar eller signalsystem. ¨ Därför så bör man, efter övergång från eldistributionsystemets TN-C, till TN-S vid överlämningspunkten (första elcentralen) göra en potentialutjämning av alla ledningssystem som kommer in till huset till ledande delar i husets byggnadsstomme. Efter
xLnT: Ok måste ha blivit fel i inlägget. Det är inte alls den texten jag skrev in i första posten. Har anmält tråden för borttagning nu.
petersv: Han kanske menar att vid en skada på en skyddsmantlad kabel som träffar fasledaren är det osannolikt att jordfelsbrytaren inte löser ut. I min krypgrund valde elektrikern EKK i rör. Mekaniskt skydd från röret och enklare installation vägde tyngre än fördelarna med alternativen.
masroland: Tack för svar. Ja, kablarna kommer från en nätdel. Har fått så många instruktioner från leverantören om sånt som ska testas, men inget har hjälpt. Om kontakten verkar korrekt får de ta tillbaka eländet. Allt gott!
jonaserik: Byt glimmisarna , är vanligt att rören tänds om man vrider ur dom. ska stå singel i den armatur med 3 rör och brukar även stå 4- 65 W
Johan456: Snyggt, då löser det sig fint. Bra att ni tog kontakt med elföretaget.
cpalm: [citat] Jo, åtminstone Garo:n gör faktiskt det. Vi installerade en sådan härom året. Annars hade ju användningsområdet minskat väsentligt.
tommib: Möss, fåglar, något annat djur.... Om det indikerar läckage av kylmedium så är det reparatör som gäller. Du får inte (och kan sannolikt inte på ett bra sätt) åtgärda själv.
tommib: Vänd på den och se om det finns några utbrytningar. Tyvärr misstänker jag att det inte finns, det där ser ut som en våtrumsarmatur med sidoinföring via förskruvning.
TypRätt: Kan någon blocka det här kontot, att väcka en tråd från 2016 för att göra reklam kan ju inte vara ok.
Toker_99: [citat] Självklart ska jag fixa en ny kabel men detta fick bli en akut lösning för att kunna laga mat, jag vill att det ska vara riktigt i uttagen så man slipper såna här saker i framtiden med
etompau: [citat] Du lyckas med att spamma forumet med reklam, ingen bra start.
elmont: [citat] Hur mycket en 2,5mm2 "tål" beror på lite olika saker MEN i dom allra flesta fall så tål den 16A och under andra förutsättningar mer. MEN det är inte alltid säkert. Så för att vara säker måste man ha alla förutsättningar klara innan man kan säga vad en 2,5mm2 tål.