1 819 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Simon dimmer trappfunktion
Hejsan. Tänkte byta strömbrytare med trapp funktion till en Simon dimmer med trapp. Sammanlagt två dimmer som ska fungera som trapp för en lampa. Problemet är att från strömbrytaren så är det kopplat som en vanlig trappkopplig dvs med två mellan tråd och en tändtråd. I Simons dimmer finns det bara plats för fas och en tändtråd. Till min fråga. Bör man dra om kablarna så att en tändtråd ska gå från varje dimmer ?
Vad är en Simon dimmer?
Generellt kan du inte ha två dimmers i en trappkoppling, det kommer inte fungera bra. Däremot kan man ha en dosdimmer som kan styras från flera platser via sk. push-dim.
Hur man gör kretslösningen beror på vilka apparater man använder. Jag har väldigt svårt att förstå hur du tänker dig att det ska fungera med dubbla tändtrådar och dimmers.
Generellt kan du inte ha två dimmers i en trappkoppling, det kommer inte fungera bra. Däremot kan man ha en dosdimmer som kan styras från flera platser via sk. push-dim.
Hur man gör kretslösningen beror på vilka apparater man använder. Jag har väldigt svårt att förstå hur du tänker dig att det ska fungera med dubbla tändtrådar och dimmers.
tommib skrev:
Vad är en Simon dimmer?
Det finns redan två mellan trådar mellan brytarna, vart ska man koppla mellan trådarna i dimmer om dimmer endast har 2 st L in och en för ut till lampan. Hoppas du förstår min fråga. Undrade också om det gick med två dimmer, vilket inte gör, men då ska jag ha en vanlig tryckknapp trapp och en dimmer visst ?
https://www.hornbach.se/shop/Dimmer...pTlsclvOlMrN-YKadk3wlhPa6_VyU9BBoCYEYQAvD_BwEtommib skrev:
Vad är en Simon dimmer?
En Simon dimmer, Simon är märket. Det står att den kan fungera som trappfunktion.
Mellantrådarna kopplas till L-ingångarna. En ledare till respektive L-ingång.Khalle skrev:
Det finns redan två mellan trådar mellan brytarna, vart ska man koppla mellan trådarna i dimmer om dimmer endast har 2 st L in och en för ut till lampan. Hoppas du förstår min fråga. Undrade också om det gick med två dimmer, vilket inte gör, men då ska jag ha en vanlig tryckknapp trapp och en dimmer visst ?
Klicka här för att svara