Med risk för att bli halshuggen här men tycker det är bättre att fråga.

Hur gör man med biledare när man bytar till normcentral. I gamla proppcentralen var biledare tvinnad med jord och anslutna på jordskenan under samma skruv.

I ny Hager normcentral fick jag inte biledarna fästa vettigt på jordplinten som är typen man bara trycker in kabeln. Varken på egen plats eller tvinnad med jordkabeln.

Jag kopplade biledare och jord från samma grupp i en Wago sedan en jord in på jordskenan. Kan man göra så eller vad är brukligt?
Elinstallation med en Hager normcentral och Wago kopplingsklemmar för jordledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
N Novisfixaren skrev:
Med risk för att bli halshuggen här men tycker det är bättre att fråga.

Hur gör man med biledare när man bytar till normcentral. I gamla proppcentralen var biledare tvinnad med jord och anslutna på jordskenan under samma skruv.

I ny Hager normcentral fick jag inte biledarna fästa vettigt på jordplinten som är typen man bara trycker in kabeln. Varken på egen plats eller tvinnad med jordkabeln.

Jag kopplade biledare och jord från samma grupp i en Wago sedan en jord in på jordskenan. Kan man göra så eller vad är brukligt?
[bild]
Mycket bra.
Sen kunde det ju gjorts snyggare men funktionen finns där.

Tänker du på att även jordar och nollor ska ligga i korrekt ordning enligt gruppförteckningen?
 
E El-Löken66 skrev:
Mycket bra.
Sen kunde det ju gjorts snyggare men funktionen finns där.

Tänker du på att även jordar och nollor ska ligga i korrekt ordning enligt gruppförteckningen?
Jo ska se över det estetiska. Är det såhär man brukar göra eller vilka andra alternativ har man?
 
E El-Löken66 skrev:
Mycket bra.
Sen kunde det ju gjorts snyggare men funktionen finns där.

Tänker du på att även jordar och nollor ska ligga i korrekt ordning enligt gruppförteckningen?
Vissa kablar är för korta för att lägga jord och nollor i rätt ordning enligt gruppförteckningen. Då valde jag att koppla in de så jag slapp skarva före att de låg i rätt ordning enligt gruppföretckningen rätt eller fel?
 
tommib
Jag hade nog lagt alla biledare tillsammans i en större Wago, alt om de är många en separat skruvplint (exempel) som monteras på DIN-skenan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
De flesta lägger dem nog iordning och man kan hitta stöd för det i svensk standard, att anläggningen blir lätt överblickbar. Biledaren ska dock inte isoleras med svart tejp. Jag brukar ta alla biledare (försedda med genomsiktlig plastslang) och ansluta under en av de större hissklämmorna. Att använda kopplingar i en central ogillar iaf jag, kan dock inte säga att det är fel. Här kommer ett tips till, vid anslutning av ledare, med undantag av solida ledare ska man trycka in en mejsel i hålet ovanför anslutningen. Läs installationsanvisningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
N Novisfixaren skrev:
Vissa kablar är för korta för att lägga jord och nollor i rätt ordning enligt gruppförteckningen. Då valde jag att koppla in de så jag slapp skarva före att de låg i rätt ordning enligt gruppföretckningen rätt eller fel?
Inget ovanligt att det slarvas med ordningen så inget du behöver ligga sömnlös över.

Som tommib skriver, hur många biledare har du, det räcker med 1 plint och en anslutning därifrån till PE så blir det mer överskådligt.
Egentligen inget som hindrar att du lägger dubbelt i en öppningsbar Wago, biledaren är 1mm2.
Sen någon hållare till Wago så blir det prima.

Som Johan skriver är en av de tre kraftigare anslutningarna på plinten också ett bra alternativ, men missa inget så att verkligen alla får kontakt här, provdra varenda en.
 
J Johan456 skrev:
De flesta lägger dem nog iordning och man kan hitta stöd för det i svensk standard, att anläggningen blir lätt överblickbar. Biledaren ska dock inte isoleras med svart tejp. Jag brukar ta alla biledare (försedda med genomsiktlig plastslang) och ansluta under en av de större hissklämmorna. Att använda kopplingar i en central ogillar iaf jag, kan dock inte säga att det är fel. Här kommer ett tips till, vid anslutning av ledare, med undantag av solida ledare ska man trycka in en mejsel i hålet ovanför anslutningen. Läs installationsanvisningen.
N Novisfixaren skrev:
Med risk för att bli halshuggen här men tycker det är bättre att fråga.

Hur gör man med biledare när man bytar till normcentral. I gamla proppcentralen var biledare tvinnad med jord och anslutna på jordskenan under samma skruv.

I ny Hager normcentral fick jag inte biledarna fästa vettigt på jordplinten som är typen man bara trycker in kabeln. Varken på egen plats eller tvinnad med jordkabeln.

Jag kopplade biledare och jord från samma grupp i en Wago sedan en jord in på jordskenan. Kan man göra så eller vad är brukligt?
[bild]
Tidigare elektriker har isolerat biledare med svart eltejp så jag ville inte ändra det plus att jag inte hade genomskinlig plastslang.
 
Hum, Detta kan bli ett hett diskussionsämne.
Biledare är ingen jord och får inte vara gul/grön. Den är för klen för kortslutningströmmen.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inget ovanligt att det slarvas med ordningen så inget du behöver ligga sömnlös över.

Som tommib skriver, hur många biledare har du, det räcker med 1 plint och en anslutning därifrån till PE så blir det mer överskådligt.
Egentligen inget som hindrar att du lägger dubbelt i en öppningsbar Wago, biledaren är 1mm2.
Sen någon hållare till Wago så blir det prima.
Är bara 3 biledare. Vad menar du med hållare till Wago?
 
E
Johan456 skrev:
De flesta lägger dem nog iordning och man kan hitta stöd för det i svensk standard, att anläggningen blir lätt överblickbar. Biledaren ska dock inte isoleras med svart tejp. Jag brukar ta alla biledare (försedda med genomsiktlig plastslang) och ansluta under en av de större hissklämmorna. Att använda kopplingar i en central ogillar iaf jag, kan dock inte säga att det är fel. Här kommer ett tips till, vid anslutning av ledare, med undantag av solida ledare ska man trycka in en mejsel i hålet ovanför anslutningen. Läs installationsanvisningen.
Nej, biledaren ska inte in i QC-plinten.

Svart hederlig eltejp är inget galet men ska vi vara petiga kanske inte matningen till plinten heller ska vara grön gul.
Vad säger mäster @GK100 om färgvalet?

Wago hållare för DIN-skena i orange utan kablar eller anslutningar.
 
Jag använder genomskinlig skyddslang till biledarna sätter dessa i plinten enligt metoden Johan456 beskriver
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Jag använder genomskinlig skyddslang till biledarna sätter dessa i plinten enligt metoden Johan456 beskriver
Detta är inte optimalt då QC-plintarna kräver minst 1,5mm2. Då får flera läggas ihop. Och då är skruvkopplingen för grövre ledare bättre lämpad.

Wagos ser jag också som okej.

En möjlighet är ju också att helt kallt klippa biledaren och då ansluta den i bortre änden.

Vill inte starta någon stor diskussion nu men detta är alltså helt okej också.

För vissa kabel typer behövs den inte alls anslutas men det ser jag som sämre, en mekanisk skada kommer ändå lösa jordfelsbrytare ifall biledaren är kopplad.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.