Slog en blick på Anslagstavlan på tv igår och kom in i en film som handlade om dödsfall i dusch pga felinstallerad handduksvärmare.
Riktigt obehaglig film där filmen rikligt grottade ner sig i den förolyckades begravning mm.

Som jag uppfattade filmen, var det en elfirma som hade gjort installationen av handduksvärmaren.

Någon annan som har sett filmen?

Fairlane
Jag såg den nu: Länk cirka 2,20 in börjar det.

Otäck såklart, men också oklart vad Elsäkerhetverket vill säga. En elfirma kopplar in handduksvärmaren fel 10 år tidigare och en person dör senare. Är meddelandet man vill förmedla "Du måste använda en behörig elfirma för ett arbete som dessa, men de kan ändå koppla fel så du riskerar att dö"? Vilken slutsats ska man då dra? Att man lika gärna kan göra jobbet själv?

• Gilla
udihow och 21 till
  • Laddar…
O
Filmen finns här:

Kan någon förklara för mig vad budskapet i filmen är och hur jag som mottagare förväntas reagera? Vad är det jag skall dra för slutsatser och på vilket sätt skall det påverka mitt agerande i framtiden?

Edit: Eller som @Fairlane han posta medan jag skrev mitt inlägg. Precis så här tänkte jag:

"Är meddelandet man vill förmedla "Du måste använda en behörig elfirma för ett arbete som dessa, men de kan ändå koppla fel så du riskerar att dö"? Vilken slutsats ska man då dra? Att man lika gärna kan göra jobbet själv?"

Som mycket annat från begåvningsreserven i Kristinehamn känns inte den där filmen särskilt genomtänkt! :rolleyes:

• Gilla
udihow och 7 till
  • Laddar…
Gör eljobben själv så att du har koll på att det är rätt kanske?

• Gilla
  • Haha
udihow och 13 till
  • Laddar…
Man kan dra många slutsatser av filmen:

- el är farligt
- alla kan göra fel
- t.o.m. elektriker gör fel

Att man ska kontrollera sin anläggning ibland känns som ett tydligt budskap, särskilt viktigt vid överlåtelse.

Fairlane
Ja att se över sin anläggning med jämna mellanrum kanske är det man vill förmedla, men man är verkligen inte tydlig med att det är budskapet. Att göra en sådan här film där budskapet är så otydligt är verkligen underligt. Budskapet borde vara så tydligt så att vi inte skulle behöva fundera över vilket det är.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
O
Fairlane Fairlane skrev:
Ja att se över sin anläggning med jämna mellanrum kanske är det man vill förmedla, men man är verkligen inte tydlig med att det är budskapet.
Jag håller inte alls med. Att @Johan456 som arbetar med el tänker så och får den associationen är en sak. Att medelsvensson över huvudet taget skulle komma på den tanken håller jag för extremt osannolikt.
Fairlane Fairlane skrev:
Att göra en sådan här film där budskapet är så otydligt är verkligen underligt. Budskapet borde vara så tydligt så att vi inte skulle behöva fundera över vilket det är.
Exakt. Vi kan som @Johan456 läsa in alla möjliga saker i filmen, baserat på våra individuella kunskaper, erfarenheter och övertygelser, men faktum kvarstår att det i filmen helt saknas ett tydligt artikulerat budskap.

Om man däremot läser mer av den dynga som ESV sprider så får man en ledtråd. Just nu har de flyttat fokus lite från onda "hemmafixar" och den stora ondskan just nu är begreppet "hushållsel" och tron på att svenska folket inte förstår hur farligt el är. Så min gissning är att den här filmen uppstod i fikarummet och sprungen ur impulsen att "Nu jävlar skall visa för svenska folket att hushållsel också är livsfarlig!". Så sagt och gjort producerade man en snyfthistoria med farlig el. Sen att det enögda fokuset i ett bredare perspektiv skapade en obegriplig och mycket märklig film gick dem helt förbi.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
E
Ja, en tänkvärd film, helt klart.
Troligen ett missförstånd med olika generationers färgstandarder tillsammans med otillräckliga kontroller.

Varför folk blir sura för att Elsäkerhetsverket inte gör en film med en tydlig agenda förstår jag inte, det var ju det som var problemet med de tidigare filmerna.

Som jag flera gånger försökt poängtera är det inte tillräckligt attt blott sumra fram en jordkontakt. Felström på 10mA i badrum, nu vet vi även att jordfelsbrytare blir långsam då den ingalunda motionera och testas med de intervall som är föreskrivna.

I de billigare segmenten är detta månadsvis för att tillverkaren ska garantera funktionen. Tilläggsskydd.

Fanns det någon JFB som täckte handdukstorken?

När blev det krav på att all ny el i ett badrum ska skyddas av JFB?

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Fanns det någon JFB som täckte handdukstorken?

När blev det krav på att all ny el i ett badrum ska skyddas av JFB?
Jordfelsbrytare eller ej hade nog inte spelar någon roll roll i just detta fallet, såklart hade den kunnat bryta snabbare men en blöt, naken kropp klarar inte hur mycket som helst.

Sen kan funktionen som sagt satts ur spel eller begränsats.

Du kan på Elsäkerhetsverkets hemsida själv kolla föreskrifterna som gällde vid tidpunkten men en sådan stor förändring kräver helt klart jordfelsbrytare, badrummet är det farligaste och känsligaste stället hos många. Klinkers, armering, golvvärme, ledande vätska, lågt kroppsmotstånd men stor yta osv..

P
Jag undrar hur det kan komma sig att det tar 10år innan någon drabbas varför inte tidigare om det nu var fel.
Är det någon som vet vad var det var för fel eller var det något annat som hade ändrats i huset som gjorde att felet blev mer allvarligt?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Som jag flera gånger försökt poängtera är det inte tillräckligt attt blott sumra fram en jordkontakt.
Så felet var att de bara summrade fram en jordkontakt?

E
P PappasHammare skrev:
Jag undrar hur det kan komma sig att det tar 10år innan någon drabbas varför inte tidigare om det nu var fel.
Är det någon som vet vad var det var för fel eller var det något annat som hade ändrats i huset som gjorde att felet blev mer allvarligt?
Troligen en tändtråd ansluten som jord.
Brytaren i fel läge samtigt som personen griper tag runt om.

Något åt det hållet kan vi gissa, med dubbelisolerade apparater händer inte detta mänskliga faktorns fel.

E
S Strontus skrev:
Så felet var att de bara summrade fram en jordkontakt?
Det är ett fel i hur metoden kontroll före idrifttagning ska utföras. Vad har du då, en ledare med seriell motstånd direkt ansluten till PEN?
Med jordfelsbrytare på hela anläggningen kan nollan enkelt brytas bort.

Om det påverkat här eller montören helt sonika skippat kontinuitetsmätningen i just detta fall vet jag inget om.

Jag tolkar det som att begravningsbyrån fick sista jobbet.

Elektrikern kanske glömde jord och begravningsbyrån ser till att personen kommer i jord

• Haha
larka742
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.