Byggahus.se

Weber Q2400w - skållhet stickkontakt!

1. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
    Har en elektrisk Webergrill Q2400w sedan ett par år och den fungerar bra. Idag när jag drog ut kontakten efter cirka 1h grillning så brände (!) jag mig på stickkontakten. Så het var den. Vet inte om detta varit fallet tidigare, upptäckte det först nu. Huset är från 2005 och elluttaget i trädgården lät vi göra 2017, så tämligen nytt.

Vad kan denna brännheta stickkontakt bero på? Något man kan göra, typ överhettningsskydd eller dylikt?

Tack!

2. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Dålig kvalitet eller dålig anslutning i kontakt och/eller vägguttag. Identifiera problemet eller byt både vägguttag och stickkontakt mot nya av god kvalitet monterade på korrekt sätt. Kan vara så enkelt som att efterdra någon skruv.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
    OK, tack. Och bara för att vara på säkra sidan - man behöver ingen starkströmkabel för en elektrisk grill på 2400w, eller hur? En vanlig utekontakt ska väl räcka?

4. E
    Medlem · 4 958 inlägg
    Jo, jordfelsbrytare ska du ha.

Men som sagt behöver du troligen byta uttaget, möjligen även stickproppen men troligen räcker det att torka av den.

5. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
  6. E
    Medlem · 4 958 inlägg
    Jo, stark ström.
    Drygt 10A.
    Svagström = tele, nätverk, larm osv.

7. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
    Ok, med starkström menade jag en sådan där lite tjockare kabel som dras när man kopplar till t.ex. ett bastuaggregat. Omkring 10a är väl ett vanligt vägguttag?

Uttaget i trädgården går på samma säkring som eluttagen i vardagsrummet. Här är säkringen:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    94B5C53F-6345-4E81-A71F-B97AA28481E7.jpeg

Läste dock någonstans att man inte ska köra mer än 2400w på en 10a säkring. När vi grillade idag hade jag även en dator och en monitor igång i vardagsrummet (samma säkring), så jag undrar om jag överbelastat. Vad tror ni?

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 286 inlägg

useless

Lök.
    Fast om du överbelastar säkringen så ska inte stickproppen i ett av uttagen bli varmt. Det händer bara om stickproppen sitter på en grendosa där alla förbrukare är inkopplade.
    Och eftersom det är avsäkrat 16A så antar jag att kablarna fram till uttagen är dimensionerade för det.

Jag skulle ha öppnat uttaget för att se om problemet sitter i anslutningarna där.

9. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
    Ah, ok. Tack, det låter väldigt rimligt. Höll just på att öppna uttaget när du skrev. Så här ser det ut:

D2E73222-5496-451B-B22D-8AAF095510BE.jpeg

B5E0C03E-10B7-4F69-A288-4349C6C8F536.jpeg

FB47F7E6-2EFC-4039-9E33-38D3FDE6A0B8.jpeg

Tacksam för all input.

10. harka
    Medlem · Stockholm · 433 inlägg

harka

Medlem
    jag tycker att vägguttaget – från vad man kan se på bilderna – verkar alldeles helt och friskt ut, inte heller några tecken på hög temperatur...

hur ser stickkontakten ut? är det Webers original? eller är den bytt, eller sitter en skarvsladd emellan? kan kabeln vara skadad på grund av kraftig böjning vid stickkontakten?

man ska inte bränna sig på en stickkontakt... så det är lite dumt att koppla ihop dom om det utvecklas en sådan värme, men ett sätt att felsöka på – om Webern varit direkt inkopplad i vägguttaget – vore att koppla ihop Webern med väggutttaget via kortare skarvsladd, om värmen uppstår kring Weberns stickkontakt in i skarvsladden så är det Weberns kontakt det är fel på, om värmen uppstår vid vägguttaget så kan man anta att det är vägguttagets fel

fast om värmen uppstod på grund av ett glapp eller oxid så är det inte säkert att felet/värmen återkommer i endera ändpunkten...

11. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
    Ok, tack. Bra tips för felsökning. Så ska jag göra nästa gång. Det är Webers original och den ser som ny ut. Här en bild:

image.jpg

Två frågor: (1) 2400w ska inte vara några problem egentligen, eller hur? Det är inte för mycket för ett normalt uttag? (2) Finns det risk för att ledningen bara är anpassad för 10a och inte klarar en 16a säkring?

Tack för all er hjälp.

12. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 853 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tycker mig se att det är ganska vanligt att gjutna stickproppar blir varma. Det kan dels bero på en klenare area i anslutningssladden och att den får dålig kylning i en gjutna delen. Att man allmänt kan "gå ned i area" på anslutningssladdar beror ju just på att de har bättre kylning än den ledning som t.ex ligger infälld i väggen.

Om du tittar på kabeln står det troligen 1 mm² på den. Det borde nog vara 1.5 mm² vid dessa strömmar. 2400 W är max för en grupp avsäkrad med 10 A, och det ska ju fungera om allting är rätt dimensionerat. Denna grill verkar felkonstruerad. Det vore nog en ide att byta stickpropp. Detta förutsatt att uttaget verkligen är friskt.

Fråga 2 är inte riktigt relevant. Det är grillen som bestämmer belastningen. Den drar inte mer ström bara för att gruppledningen är avsäkrad med 16 A. Den faktor man kan behöva titta på är om om 16 A säkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning. Men alla apparater med en Schukostickpropp ska fungera i ett uttag avsäkrat med 16 A.

13. harka

harka

Medlem
    ja, visuellt ser ju den också hur fin ut som helst – finns inga skruvar att efterdra i varken stickkontakt eller vägguttag... så det lutar väl åt lite oxid på kontaktblecken inne i vägguttaget som min best guess

kontakttypen (Schuko) är godkänd för 16 Ampere, men den allmänna uppfattningen brukar vara att man bör vara lite återhållsam med att belasta dom med så hög ström under långa perioder

nu har ju Webern en termostat för styrning av temperaturen, så även om värmeelementet kan dra 10A som mest så körs den kanske inte på Max under hela grillningen?

14. M
    Medlem · - · 52 inlägg

mvs

Medlem
    Ja, det stämmer. På sladden står det 1 mm2. Jag kör vanligen på full styrka hela tiden, blir perfekt grillyta då. Är otroligt nöjd med grillen som jag haft i två år. Stickkontakten har aldrig tidigare varit så varm, så nu funderar jag på vad jag möjligtvis gjort annorlunda denna gång. Två saker var annorlunda denna gång:

(a) jag hade hängt sladden över grillbänken innan grillningen började. Stickkontakten låg alltså i sol ett antal timmar innan jag satte den i uttaget. Kan stickpropparna har varit så stekheta för att de legat i solen och sedan stoppade jag in dem i uttaget där ingen luft kan cirkulera och kyla? Men skulle stickkontakten fortfarande kunna vara skållhet 90min senare? Vet inte...

(b) Sista halvtimmen körde jag termostaten på halvfart. Förmodligen inte relevant, men nämner det för det skiljer sig från hur jag brukar grilla.

Slutligen en bild på en klisterlapp som finns på sladden:

77580591-4A30-4E9F-83AC-0DDF65D90B45.jpeg

Det står att jordfelsbrytare (RCD) krävs. Som jag nämnt tidigare (se även bild ovan) så har elcentralen jordfelsbrytare, men vill gärna försäkra mig om att RCD inte är någon annan slags extern jordfelsbrytare som jag inte hört talas om. Någon som vet?

15. harka

harka

Medlem
    a) stekande/grillande sol gör förstås att den massiva, svarta stickproppen blir varm och det kan väl bidra; jag håller med vad Bo skrev om att de massiva stickkontakterna tenderar att bli varma vid hög last, å andra sidan är de vattentäta och har ofta bra dragavlastning/brytskydd av den inkommande kabeln

b) att du körde på halvfart sista halvtimmen borde göra att stickproppen blir svalare än vid normal grillning (på max)

din jordfelsbrytare i elcentralen duger fint – RCD är amerikanska för samma sak

sen är ju frågan hur varm kontakten egentligen blev – klart varmare än normalt, men kanske ändå rimligt varm för en het, solig dag och ett långt grillpass?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.