M Matte60 skrev:
Den rimliga elförbrukningen vore den efter senaste mätar bytet
runt 2kwh på sommaren .när solen är framme här
Det intressanta är också hur du ligger i produktion om du har mätning per fas. Hur stor effekt har du installerad och har du enfasiga omformare?
 
E
GK100 GK100 skrev:
Förhoppningsvis är de sk guerillainkopplingarna via stickpropp borta. Det var ju inte bara mätningen som var problem där utan också möjligheten till kraftig överbelastning av gruppledningar.

ETC figuren Johan Ehrenberg stod ju bakom detta när det begav sig så inte underligt att det inte tänkts klart fullt ut kring konsekvenserna.
Han är visst fortfarande i full färd trots att han i princip dödsförklarades för fem år sen.

https://etcsol.se/onsdagskvallar-med-johan-ehrenberg/
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det intressanta är också hur du ligger i produktion om du har mätning per fas. Hur stor effekt har du installerad och har du enfasiga omformare?
Har en anläggning på ungefär12.5Kw
tillverkar ungefär 40-60 kwh per dag .beroende på väder
enformare vet jag inte vad jag har
 
M Matte60 skrev:
Har en anläggning på ungefär12.5Kw
tillverkar ungefär 40-60 kwh per dag .beroende på väder
enformare vet jag inte vad jag har
Det är bara frågan om du har en burk trefas för solcellernas inverter mot nätet eller flera då ofta enfas. Nu har du så stor effekt så en trefasig är det troliga.

Ska bli intressant när du fått lite mer klarhet i vad som hänt, ligger bakom. Glöm inte att lägga in resultatet här sen.
 
M Matte60 skrev:
runt 2kwh på sommaren
Totalförbrukning per dygn???
Själv är jag glad om jag kommer ned i 10kWh/dygn
 
GK100 GK100 skrev:
Det är bara frågan om du har en burk trefas för solcellernas inverter mot nätet eller flera då ofta enfas. Nu har du så stor effekt så en trefasig är det troliga.

Ska bli intressant när du fått lite mer klarhet i vad som hänt, ligger bakom. Glöm inte att lägga in resultatet här sen.
helt rätt är ju 3fas.
den gamla invertern gick sönder..mitt eget fel..men fick ut 16000 på hemförsäkringen..så är nöjd
det gick inte få tag på så stor invertersom 10kw,,när jag behövde den snabbt..så fick ta en 8.Kw..sen byggde jag ut anläggningen med fler paneler,,
och en inverter till 5kw..3fas...

jag hör av mig hur det går
 
L lat skrev:
Totalförbrukning per dygn???
Själv är jag glad om jag kommer ned i 10kWh/dygn
Har du solpanaler ?
är ju bara kyl o frys som går på natten här..
den drar lite el..1kwh om dygnet..
sen lite lampor sent på kvällen. allt led.lite tv..
det ska dra ungefär 1 kwh ...så 2 kwh är helt rimligt på sommaren
på ett dygn

vvb går ju ibland ochså..på natten..
vi har en liten 50liters.funkar utmärkt till 2 pers..inga långa duschar här
hade en 300liters innan..den drog mycker kwh

fattar inte hur kwh per dygn kunde ligga på 10-14 nåt innan
 
Redigerat:
M Matte60 skrev:
fattar inte hur kwh per dygn kunde ligga på 10-14 nåt innan
Med den gamla mätaren fick du betala, för överskottet som du levererade ut på nätet i stället för att få betalt av elleverantören!:crysmile:
Vissa av dom gamla mätarna adderar på i räkneverket oavsett vilken riktning energin rör sig, och riktigt komplicerat blir det om en fas ”säljer” elenergi och dom andra två faserna ”köper” elenergi från nätet.
Du hade solpaneler, är växelriktaren 1 Fas eller 3 Fas? Eller har du flera olika, det tyder på att du byggt ut i omgångar?
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Med den gamla mätaren fick du betala, för överskottet som du levererade ut på nätet i stället för att få betalt av elleverantören!:crysmile:
Vissa av dom gamla mätarna adderar på i räkneverket oavsett vilken riktning energin rör sig, och riktigt komplicerat blir det om en fas ”säljer” elenergi och dom andra två faserna ”köper” elenergi från nätet.
Du hade solpaneler, är växelriktaren 1 Fas eller 3 Fas? Eller har du flera olika, det tyder på att du byggt ut i omgångar?
jag får betalt av sölvesborg energi för överskottet.:D
EON har nätet här.har 2 växelriktare nu..1 innan 3fas båda
har byggt ut i omgångar..
vem vore ansvarig om jag fick betala för överskottet som jag levererade ut på nätet?
 
E
M Matte60 skrev:
jag får betalt av sölvesborg energi för överskottet.:D
EON har nätet här.har 2 växelriktare nu..1 innan 3fas båda
har byggt ut i omgångar..
vem vore ansvarig om jag fick betala för överskottet som jag levererade ut på nätet?
Det låter som du i så fall dragit din solcellsanläggning utan klartecken från Eon.
I så fall är det långt ifrån populärt och du kommer behöva bryta utmaningen.

Både nät och mätare behöver vara förberett för dina solceller annars höjer du spänningen i ditt grannskap för mycket och riskerar grilla nätägarens personal.

Kolla upp detta med din elinstallatör som skicka För-och färdiganmälan finns installationsmedgivande?

Om du kan få pengar för detta vet jag inte, men slipper du böter bör du i så fall vara nöjd med det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.