2 249 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Rogue markslang? Med el i?
Det Johan skriver stämmer tyvärr inte riktigt.T Torbjörn Stabo skrev:
Varje ärende kräver handpåläggning av respektive ledningsägare och vid behov kommer ledningsägare behöva märka ut ledningar på din tomt.
Detta är inget du behöver bekymra dig om dock då det är ett krav att de ska visa detta för dig samt ange sina villkor för grävning inom riskområdet.
Ha alltid för vana att använda Ledningskollen, detta är i princip ett krav före grävning idag, efter avgrävning är det för sent och en avgrävd kabel blir aldrig någonsin lika bra som en hel.
Jag brukar inte kommentera löken men när han motsäger mig får jag förklara. Visst, har en ledningsägare en ledning på din tomt så kommer de vilja sätta ut den, alltså spreja ungefär var den ligger utifrån kartunderlaget. På en villatomt är det dock ovanligt med ledningar som inte hör till fastigheten. Normalt krävs det alltså ingen handpåläggning på en villatomt som löken påstår.
Fel igen, tyvärr.J Johan456 skrev:Jag brukar inte kommentera löken men när han motsäger mig får jag förklara. Visst, har en ledningsägare en ledning på din tomt så kommer de vilja sätta ut den, alltså spreja ungefär var den ligger utifrån kartunderlaget. På en villatomt är det dock ovanligt med ledningar som inte hör till fastigheten. Normalt krävs det alltså ingen handpåläggning på en villatomt som löken påstår.
Dels ska alla servisledningar märkas ut såsom el, tele, fiber, gas, FV, antenn, VA med mera utöver detta finns det många fastigheter med ledningsägare egna ledningar samt utgående serviser till andra fastigheter.
I en del fall skickas endast en karta, ifall noggrannheten är tillräcklig, i andra fall behövs ledningar märkas ut på plats, kartan behöver då inte överhuvudtaget stämma.
I proffs läget på ledningskollen går det att välja att antingen beställa projekteringskartor, dessa visar då egentligen vara vilka ledningar som kan tänkas finnas inom fastigheten och i steg 2 beställs då en skarp ledningsvisning.
Har för mig privatpersoner endast kan välja steg 2.
Utöver detta anges information om det kan finnas ledningsägare inom området som ej är anslutna till Ledningskollen, dessa får då kontaktas manuellt.
Men se inte detta som att det skapare mycket jobb, det handlar om någon minuts jobb, jämför med att köra ut och kolla och reparera vilket tar timmar.
Så ska du nog inte tänka. Ledningskollen är till för just dessa fall, när man ska gräva på okänd mark. Om ingen använder tjänsten kanske den försvinner och det skulle inte vara bra.T Torbjörn Stabo skrev:
I mitt fall krävdes det handpåläggning. Det kom hem en person och sprayade exakt där kabeln gick. Jag var inte hemma när hen gjorde det men jag tror att hen kom från vår el-leverantör.
Klicka här för att svara