10 001 läst ·
81 svar
10k läst
81 svar
Elsäkerhetsverket och deras film på Anslagstavlan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Är väl bra om rätt information går att finna i inlägget. Det kommer ju bestå i många år.P PappasHammare skrev:Tycker dock att det ligger en del sanning i vad han säger. Skulle själv kanske inte uttryckt mig med de orden dock. Det finns vissa som alltid vill vara den sista som säger något och kan fortsätta i oändligheten med diskutioner om vem som har rätt och hur man ska göra och hela diskutionen har inte något direkt med trådens ämne att göra utan lite utanför.
Vilket som. Låt oss undersöka själva trådens kärna,
Är det ingen som har hört av sig till Elsäkerhetsverket och frågat om filmens målgrupp och tanke och varför de väljer att sända den nu efter 12år + det fanns en del felaktigheter jämfört vad som har rapporterats tidigare.
Jag hade tänkt ringa idag då jag inte hittat någon generell mailadress. Men telefontiden var begränsad (10-12) nu under semester och pandemitider så jag missade tiden..
Vi lever med många forumsanningar här tyvärr, då blir det knasigt då folk ska applicera detta i verkliga livet.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
OK, då fattar jag vad du menar. Jag såg framför mig någon som går loss med silvertejp runt vattenledningsröret för att fixa jorden.Bo.Siltberg skrev:
Det finns sådana idiotier också. Det har t.o.m funnits som praktiserande metod att skyddsjorda kåken mot inkommande rörsystem i metall. Jag minns inte riktigt hela historien om detta, men jag gissar att elmont eller GK100 har besked om fenomenet.A Anders_Nilsson skrev:
Men annars finns det gott om luriga sätt för skyddsjorden att hitta märkliga vägar. T.ex. via cirkulationspump eller elpatron i VVB/elpanna, bara som ett exempel.
Särjordning var rätt vanligt till kanske 1950 talet.Man drog helt enkelt en separat jordning mellan tex spisen och vattenledningssystemet som då var av galvat järn och fick, om allt var som det skulle, en rätt bra jordning av spisen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden