En liten jord fråga, mitt i köks renoveringen upptäckte jag att den gamla spisfläkten som revs ut satt kopplad i ett icke jordat uttag. Följer jag kablarna från uttaget upp i takdosan så finns det jord i takdosan. Får jag/kan jag dra ny jord från takdosan till nytt jordat uttag och sedan koppla in fläkten?

D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan men får inte.
Att jag inte ” får ” är jag medveten om. Frågan är om det är rätt och riktigt att koppla så? Om jag uppfattt det rätt så ska det vara ok, då detta med största sannolikhet är i samma grupp.

Kommer fas och nolla från takdosan så går det att ta jord där också.

L Lagamunda skrev:
Att jag inte ” får ” är jag medveten om. Frågan är om det är rätt och riktigt att koppla så? Om jag uppfattt det rätt så ska det vara ok, då detta med största sannolikhet är i samma grupp.
Har du kollat att jorden är ansluten?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Har du kollat att jorden är ansluten?
Jag har tittat i samtliga andra vägguttag och dom är jordade. Så jorden bör vara ansluten. Vad jag kan se i gamla uttaget till fläkten kommer vit och blå från takdosan

Du borde också kontrollera om du har en jordfelsbrytare. Jag har för mig att man inte får dra om el utan att installera en jordfelsbrytare... Är inte elektriker så rätta mig om jag har fel.

L Lagamunda skrev:
Jag har tittat i samtliga andra vägguttag och dom är jordade. Så jorden bör vara ansluten. Vad jag kan se i gamla uttaget till fläkten kommer vit och blå från takdosan
Du måste mäta.

Du måste kontrollera att skyddsjorden blir inkopplad, det räcker inte med att tro. Det kan innefatta mätning. Jag skrev en kort procedur i en annan tråd nyligen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du måste kontrollera att skyddsjorden blir inkopplad, det räcker inte med att tro. Det kan innefatta mätning. Jag skrev en kort procedur i en annan tråd nyligen.
den läser jag gärna! Har du möjlighet att länka till denna?

Har du en JFB?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du en JFB?
ja, den installerades när vi renoverade badrummet för 2 år sedan.

• Gilla
wickerman
  • Laddar…
Jag hittar inte hur man kopierar en länk på telefonen, men du kan klicka på min profilbild och sedan på mina inlägg så hittar du tråden några rader ned, ang ett spegelskåp. Obs att det är för er egen säkerhet som du inte bör slarva med denna kontroll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.