Japp, detta är ytterligare en fråga om lång skarvsladd.

Har en stuga utan el.
Behöver tillfälligt 90W i 4 nätter (à 8-9h) till medicinsk utrustning (24VDC adapter).
Ingen som dör om den stannar.

Så, hyra inverter elverk med risken för soppatorsk på natten (samt dyrt).
Eller kan det vara görbart med 50+25m skarvsladd (1.5mm2)?
Ingen katastrof om säkringen/jfb löser, men klart osmidigt.
Kan man få lite åsikter om risker med detta, typ utlösningsvillkoret eller annat?

Tanken är att köpa elverk framöver, men behöver måtta ett utrymme vid detta besök.

Går inte att driva direkt på 24vdc då?
Typ två bilbatterier?

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Jag kör en högtryckstvätt på 2000W en gång om året genom 100m skarvsladd 1,5 mm2 utan problem.

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går inte att driva direkt på 24vdc då?
Typ två bilbatterier?
Jo, fast jag har inga och kommer inte ha användning för dem efteråt, samt att jag får bära dom 150m per dag för laddning.
Lägger dom pengarna på hyra elverk i så fall.
Som sagt, engångsföreteelse i 4 nätter.

Sittställning
David-O David-O skrev:
Japp, detta är ytterligare en fråga om lång skarvsladd.

Har en stuga utan el.
Behöver tillfälligt 90W i 4 nätter (à 8-9h) till medicinsk utrustning (24VDC adapter).
Ingen som dör om den stannar.

Så, hyra inverter elverk med risken för soppatorsk på natten (samt dyrt).
Eller kan det vara görbart med 50+25m skarvsladd (1.5mm2)?
Ingen katastrof om säkringen/jfb löser, men klart osmidigt.
Kan man få lite åsikter om risker med detta, typ utlösningsvillkoret eller annat?

Tanken är att köpa elverk framöver, men behöver måtta ett utrymme vid detta besök.
Känns som en väldigt låg last så jag skulle inte vara orolig. Kan du vara lägga den säkert så är det något jag själv skulle våga göra med skarvkabel.

Annars man man kanske kombinera julas billiga solceller och några bilbatteri eller något i den stilen om man vill va rolig.

Det finns tabeller att gå efter för att kolla motstånden på en så lång kabel du behöver men 90 watt på det avståndet är inget. Jag har kört maskiner på 2000watt på långa kablar många ggr.

Det finns inverter för 12volt batterier också .. 90watt är så lågt att man kan ta den billigaste skiten i princip :)

Lycka till

Edit: såg att det va engång grajj, kör på kabel!!

• Gilla
David-O
  • Laddar…
tommib
Har du redan skarvkabeln eller måste du köpa den också? Hur lång tid har du på dig?

Om du har skarvkabeln och verkligen måste ha utrustningen igång (gissar att det rör sig om en CPAP) så kan du räkna med Eldim på utlösningsvillkoret. Därefter kan du köpa (om du har tid) en hållare för glasrörssäkringar och en inbyggnadslåda. Detta bygger du sedan en liten avsäkringsbox till för din skarvkabel och säkrar den så lågt som du behöver för att klara utlösningsvillkoret. Du måste räkna med egenförlusten i kabeln också men det borde hamna i häradet 1 A maximalt (mer troligt kring 750 mA). Med en sådan avsäkring borde du klara utlösningsvillkoret även med den långa skarvkabeln. Se till att det finns JFB också.

Kjelle har faktiskt ett apparatintag med säkringshållare som du kan använda till detta. Borde gå att montera den i en billig kopplingsdosa från typ Biltema tillsammans med en sladdstump, eller mer elegant ett paneluttag.

Sen har vi hela diskussionen med att säkra skarvarna, själva kabeln osv men jag tänker att du inte vill dra hela den grejen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
Köp rör och en riktig markkabelkabel istället.
Installerar en dosa så länge med uttag exempelvis.

I nästa svep hyr du en grävare en helg och gräver en grav jämte slangen och slå igen, kan behöva bytas lite massor i värsta fall.

Därefter kan du byta dosan till en normkapsling och expandera installationen obegränsat.

Inget elverk.

• Haha
David-O
  • Laddar…
tommib
Nu när jag läste igen så inser jag att du troligen inte har skarvsladden.

Köp en sån här batteribank istället. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/ecoflow-river-max

Motsvarande från Kina finns på wish för mindre än halva priset. Där skulle jag möjligen vara lite skeptisk dock.

Den långsiktiga lösningen kanske ändå är att lägga markkabel till stugan men det kommer vara betydligt dyrare.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Lite sidoinfo:
El finns vid tomtgräns, bara beställa markskåp och inkoppling när det känns aktuellt (=långsiktiga lösningen). Men vi trivs utan el just nu, inget tjafs från barnen om paddor eller tv.
Brunn saknas, man hämtar i kallkälla.
Gasol och ved för värme.
Bensinpump och tank för sjövatten.
Kommer köpa elverk för bygg-el.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Så länge skarvsladden är skyddad av en JFB i matande ände så kan du använda 75 meter. Inga problem med spänningsfall vid denna låga last. En säkring ska även skydda kabeln vid kortslutning L-N, men risken för den typen av fel som JFB inte tar ser jag som mindre. Men finns det möjlighet (diazed) så kan du säkra ned till 6 A.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har du redan skarvkabeln eller måste du köpa den också? Hur lång tid har du på dig?

Om du har skarvkabeln och verkligen måste ha utrustningen igång (gissar att det rör sig om en CPAP) så kan du räkna med Eldim på utlösningsvillkoret. Därefter kan du köpa (om du har tid) en hållare för glasrörssäkringar och en inbyggnadslåda. Detta bygger du sedan en liten avsäkringsbox till för din skarvkabel och säkrar den så lågt som du behöver för att klara utlösningsvillkoret. Du måste räkna med egenförlusten i kabeln också men det borde hamna i häradet 1 A maximalt (mer troligt kring 750 mA). Med en sådan avsäkring borde du klara utlösningsvillkoret även med den långa skarvkabeln. Se till att det finns JFB också.

Kjelle har faktiskt ett apparatintag med säkringshållare som du kan använda till detta. Borde gå att montera den i en billig kopplingsdosa från typ Biltema tillsammans med en sladdstump, eller mer elegant ett paneluttag.

Sen har vi hela diskussionen med att säkra skarvarna, själva kabeln osv men jag tänker att du inte vill dra hela den grejen.
CPAP är korrekt gissning (y)
Tidsramen är sista Maj, så inte panik (ännu).
Har en 50m skarvvinda (Brennenstuhl) så tänkte komplettera med en 25m = billig lösning för en långhelg.
En extra avsäkring lät som en bra idé :D
Skarven får leva upphängd med en hink över, inte i blåbärsriset.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Därefter kan du köpa (om du har tid) en hållare för glasrörssäkringar och en inbyggnadslåda. Detta bygger du sedan en liten avsäkringsbox till för din skarvkabel och säkrar den så lågt som du behöver för att klara utlösningsvillkoret.
Inte min hemmaplan detta, så måste fråga i vilken ände en sådan box skulle sättas.
Central/matande eller vid förbrukare?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så länge skarvsladden är skyddad av en JFB i matande ände så kan du använda 75 meter. Inga problem med spänningsfall vid denna låga last. En säkring ska även skydda kabeln vid kortslutning L-N, men risken för den typen av fel som JFB inte tar ser jag som mindre. Men finns det möjlighet (diazed) så kan du säkra ned till 6 A.
Vet inte 100% att jfb finns, men nyinstallerad el till området för 3år sedan, så kanske kan anta det?
En diazed, skulle den sättas i matande eller förbrukande ände?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Om det inte finns en fast JFB så kan du köpa en portabel och plugga i uttaget.
För att skydda kabeln mot kortslutning ska säkringen sitta i matande ände. Om det är en modern installation kanske det sitter dvärgar där som inte enkelt kan bytas. Men om du skyddar kabeln nöjaktigt mot mekanisk åverkan kan jag inte kräva en sådan säkring, det är ju en tillfällig installation.
För att skydda kabeln mot överlast eller skydda apparater mot underspänning kan en säkring sättas i din ände, eller var som helst. Men återigen ser jag inga starka skäl till en sådan.

• Gilla
David-O
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det inte finns en fast JFB så kan du köpa en portabel och plugga i uttaget.
För att skydda kabeln mot kortslutning ska säkringen sitta i matande ände. Om det är en modern installation kanske det sitter dvärgar där som inte enkelt kan bytas. Men om du skyddar kabeln nöjaktigt mot mekanisk åverkan kan jag inte kräva en sådan säkring, det är ju en tillfällig installation.
För att skydda kabeln mot överlast eller skydda apparater mot underspänning kan en säkring sättas i din ände, eller var som helst. Men återigen ser jag inga starka skäl till en sådan.
Nej, en portabel fungerar inte och bör inte rekommenderas, detta har vi redan gått genom.
Jordfelsbrytare måste vara fast installerad.

I värsta fall får ni införskaffa ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, vet inte hur priserna ligger idag, ofta kan det nog löna sig att montera en i matande ände ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.