Vad är det som gör en dos dimmer livsfarlig och en vanlig inte?Bo.Siltberg skrev:
Det handlar om vilka kunskaper som behövs för arbetet och vilka konsekvenser ett fel kan ha. ESV har sagt typ att det ska vara "omöjligt" att koppla fel på ett farligt sätt vilket ligger i linje med den 100 år gamla författningen.
[bild]
Problemet är att försöka konkretisera lite närmare vilka arbeten som avses, vilket ju måste innehålla en viss grad av farlighet. Strömbrytare hade "ofarliga" egenskaper en gång i tiden, men föreskrifterna har inte hängt med i utvecklingen. Frågan om byte till dimmer ser jag som obesvarad även om ESV gjort uttalanden åt båda hållen genom åren. Det pågår ett arbete med föreskrifterna, däribland just dessa undantagsregler, så vi får se nästa sommar vad de kommit fram till för ny vattentät formulering. Dagens text har brister.
Kanske är det de olika möjliga placeringarna som kan leda till rotande i dosor som ni är rädda för.
Ja, så länge inte funktionen byts ut på samma sätt håller jag med. Är det dimmern som ska bytas så ska vi hålla oss just till den dosan och de trådarna. Finns nolla kan denna användas. Vem som drog dit och skalade upp den vet vi inte, men det får förutsättas vara korrekt.
Tror egentligen det hela är ganska klart, mer eller mindre, vad som får utföras utan auktorisation/EKP.
ESV sätter gränserna här så det är inte jättesvårt att gissa med lite googling.
Vi vet att värmegolv också varit på tapeten.
En av de farligaste installationer, lagd inne i golv men installerad som en strömförbrukande apparat. Vi vet vad ESV kommer tycka om detta. Tillverkarna säkrar upp.
Men något generellt förbud mot dos dimmer kan jag inte se.
Vad jag menade är att det är dumt att göra något man inte begriper när det kan få farliga konsekvenser, oavsett om det är uttryckligen förbjudet eller inte.E El-Löken66 skrev:
Det begriper jag absolut. Jag är dock övertygad om att många hemmafixare ägnar sig åt sådan koppling ändå. Kan man läsa kopplingsschemat så är förutsättningarna goda för att det går bra. Not so much om man inte kan det. Det var vad jag ville få fram.
Att förstå teorin är punkt 1.a. Att kunna utföra detta i praktiken punkt 1.b.C crillux skrev:
Att sedan granska sitt eget arbete punkt 2.
Klicka här för att svara