Hej.
Jag håller på och försöker gräva längsmed ett hus för att dra om vattenrör som kommer ut ur det. Men nu har det dykt upp markslangar, som verkar vara dragna väldigt nära huset som jag jobbar med, men som inte verkar ha med det huset att göra =[..
Grävd jord nära en husvägg avslöjar en gul markslang som misstänks vara starkström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Herregud, fruktansvärd bild) *Det är alltså den ruggade, gula markslangen som det gäller. (Sen skulle jag iofs gärna undra varför det verkar ligga isolering fritt i marken??) Jag visste inte att den låg där, det fanns ingen markering, dokumentation eller så. Min gissning är att vattenrören kommer ut ur huset till vänster om dörren, men alltså under den gula slangen. Som spärrar vägen för grävmaskinen just nu.. Den går väldigt nära huset på hörnet, men verkar sen vika av från det och gå till nästa hus på tomten.

Vad jag sett om färgkodning av markslang så betyder gul starkström? (Inga garantier för att den som grävt ner den följt färgreglerna, men jag vill ju inte ta det på för lite allvar heller..) Det är en lite märklig dragning, den verkar gå till ett hus intill det som jag håller på med, men jag hade inte trott att strömmen till det huset hade dragits den vägen.

Men min fråga blir väl vad man gör i såna här lägen.
Öppnar slangen och kollar vad som finns i(jag vet inte om det finns nåt alls)?
Följer slangen med grävaren till en av ändarna så att man där kan se vad som finns i den?
 
Har du kollat Ledningskollen?
Är det på privat tomt så finns det med all sannolikhet inte utsatt om det är ägaren som lagt ner det.
Utgå ifrån att det är kraftkabel. Det bästa är att du kollar var den kommer ifrån och vart den går till
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Lägg upp en bild/skiss över tomten där de olika byggnaderna mm (tex egna lyktstolpar) finns.
Markera/rita in var den gula slangen kommer ut.
Skiss över tomt med garage, poolhus, huvudhus, och markerade kablar samt plats för lyktstolpe indikerad med ett rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att det går att förstå. Hörnet på poolhuset med den långa masken är vad förra bilden visar. Den gula markslangen verkar vika av mot garaget där, efter att den gått nära poolhuset. Åt andra hållet har jag inte grävt så långt än, men slangen viker av ut från poolhuset.
Det röda krysset är en lyktstolpe på tomten. Men den styrs inifrån huvudhuset, kabeln från knappen i huvudhuset går ut vid det nedre svarta strecket.
Elen går in i garaget vid de svarta strecket på det.
Det övre svarta strecket på huvudhuset är styrning av belysning i poolhuset från huvudhuset.

Demmpa Demmpa skrev:
Markisoleringen är till för att skydda grunden mot kyla uppifrån.
[länk]
Se där. Där lärde jag mig nåt nytt. Tackar.
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har du kollat Ledningskollen?
Är det på privat tomt så finns det med all sannolikhet inte utsatt om det är ägaren som lagt ner det.
Bra förslag, väl värt att nämna! Med tanke på hur föregående ägare var så tror jag inte att det finns inlagt där. Men det borde kanske göras? Jag ska åtminstone dokumentera lokalt.

U Uffe A skrev:
Utgå ifrån att det är kraftkabel. Det bästa är att du kollar var den kommer ifrån och vart den går till
Jag var rädd för det, men ok, det var väntat.
 
Det är bäst att vara försiktig så man inte ställer till med något
Lycka till och återkoppla när du vet vad det är
 
  • Gilla
Tobbe St
  • Laddar…
Pja.. Efter första grävandet igår så är jag inte så mycket klokare. Har varken hittat inlopp eller utlopp eller vart den gula slangen tar vägen. Men jag antar att jag helt enkelt inte grävt djupt nog för det än, bara. Dock så hittade jag ett knippe med slangar, 3 stycken, jag är osäker på om de var övervuxna eller nergrävda. Det kommer ut 3 likadana slangar ur väggen i rummet där poolcentralen sitter(15 m bort?), så jag tror väl att det inte är en slump. Men vad var de tänkta till, undrar jag. De känns ju alldeles för tunna för vattentransport. Tejpade i poolhus-änden så inte så mycket jord i dem, men oanslutna(kapade av tidigare ägare?) i andra änden.. Den här tomten har inte slut på överraskningar än, fastän jag bott här ett tag nu.. Det svåra tycker jag är att det är så mycket gissningar. Jag antar att vattenrören går rakt ut till poolhuskanten närmast huvudhuset, poolcentralen är i källaren i bortre östra långsidan på huvudhuset så det är väl ditåt de borde "sträva", med så få böjar och kurvor som möjligt. Men jag vet ju inte..
Knippe med tre övervuxna tunna slangar på marken bredvid grävverktyg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Det verkar vara som Demmpa sa också, nåt slags tjälskydd med nåt slags skumplast(?) överst och isolering under det. Första gången jag sett eller hört om sånt, man lär sig :). Blir nyfiken på hur vanligt det är. Är det verkligen enklare vid rördragning än att ha nåt slags isolerade rör istället, med skydd som går runt dem? Går det kanske åt mer material då än om man har ett slags "kanal" - som jag tror att det är - som nu? Men jag har inte hittat det förb*skade utloppet än fastän jag grävt kanske 3 dm djupare än där slangknippet ligger. Men jag ska pröva att gräva åt sidan nu, det kan ju vara så enkelt..
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Grävd mark med gul markslang som leder el till en byggnad, synlig isolering och jordlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Forumet hade rätt (y). De gula markslangarna är elslangar. Som den ena går in i poolhuset så kan det bara vara uppströms från proppskåpet därinne. Jag hade inte trott att den gick via garaget, men det ser så ut..

Den andra markslangen som vek av gick till huvudhuset. Jag har tagit bort den nu. Den hade jag definitivt inte trott att den skulle gå via garaget utan direkt till huvudhuset, eftersom den gick till en strömbrytare inne i huvudhuset för poolbelysningen i poolhuset. Men nu verkar det alltså som att den gick huvudhuset -> garaget -> poolhuset. ..och jag känner inte till nån mer el till poolhuset. Så betyder det att elslangen som är kvar inte bara innehåller fas/nolla/jord, utan också tändtråd för poolbelysningen? Återstår att se..

Vattenrören från poolen fanns där iallafall, men 3-4 dm längre ner än elslangarna. Så vad blir lärdomen? Tro på färgkodningen. El kan gå väldigt annorlunda än man tror. Det kan finnas isolering i marken, som antagligen ryker när man börjar gräva där den finns..
 
  • Gilla
Linkt och 2 till
  • Laddar…
T Torbjörn Stabo skrev:
[bild]
Så betyder det att elslangen som är kvar inte bara innehåller fas/nolla/jord, utan också tändtråd för poolbelysningen? Återstår att se..
Det är förmodligen en separat kabel för belysning, inte en tändtråd i samma kabel som matningen. Praktiskt om an vill styra poolbelysningen från huset, alternativt ha samma styrning som till fasadbelysningen.
Jag kan för övrigt också tipsa om Ledningskollen. Skulle ni råka gräva av en kabel (som inte tillhör er) UTAN att ha hört med Ledningskollen innan kan det bli riktigt dyrt. En kontroll är gratis men kan ta en stund att få utförd, speciellt under semestertider skulle jag tro.
 
Müssli Müssli skrev:
Det är förmodligen en separat kabel för belysning, inte en tändtråd i samma kabel som matningen. Praktiskt om an vill styra poolbelysningen från huset, alternativt ha samma styrning som till fasadbelysningen.
Det skulle man kunna tycka, jag håller med! Jag har inte kollat alla sidor av poolhuset i detalj, så jag kan inte säga att det inte är så. Eller att det är så ;). Det jag kan säga är att det just nu finns 1 för mig känd anslutning till poolhuset.

Müssli Müssli skrev:
Jag kan för övrigt också tipsa om Ledningskollen. Skulle ni råka gräva av en kabel (som inte tillhör er) UTAN att ha hört med Ledningskollen innan kan det bli riktigt dyrt. En kontroll är gratis men kan ta en stund att få utförd, speciellt under semestertider skulle jag tro.
Lite naivt säger jag väl först "Kan det ligga såna ledningar inne på tomten? På samma djup?". Men å andra sidan så skulle det ju vara intressant att se vad en kontroll skulle ge. Samtidigt som man inte vill dränka dem i såna här "pytte-kontroller". Men å andra sidan så är det kanske vad Ledningskollen finns där för?
 
engs
T Torbjörn Stabo skrev:
Det skulle man kunna tycka, jag håller med! Jag har inte kollat alla sidor av poolhuset i detalj, så jag kan inte säga att det inte är så. Eller att det är så ;). Det jag kan säga är att det just nu finns 1 för mig känd anslutning till poolhuset.


Lite naivt säger jag väl först "Kan det ligga såna ledningar inne på tomten? På samma djup?". Men å andra sidan så skulle det ju vara intressant att se vad en kontroll skulle ge. Samtidigt som man inte vill dränka dem i såna här "pytte-kontroller". Men å andra sidan så är det kanske vad Ledningskollen finns där för?
Jag markerade hela tomten av nyfikenhet när jag skulle ha koll på ett mindre ställe. Dvs man får markera upp på ledningskollen.se på en karta vilket område det ska grävas på.
Lite udda var det att det stod nått om att all dokumentation skulle destrueras efter användandet,, såg inte riktigt poängen med det? Men om det råkar bli kvar i en pärm hos mig för framtida referens kan jag inte riktigt se någon skada med.

Allt kunde för mig ske på distans förövrigt, ingen behövde komma ut och mäta nått på plats.
 
  • Gilla
Tobbe St
  • Laddar…
E
T Torbjörn Stabo skrev:
Det skulle man kunna tycka, jag håller med! Jag har inte kollat alla sidor av poolhuset i detalj, så jag kan inte säga att det inte är så. Eller att det är så ;). Det jag kan säga är att det just nu finns 1 för mig känd anslutning till poolhuset.


Lite naivt säger jag väl först "Kan det ligga såna ledningar inne på tomten? På samma djup?". Men å andra sidan så skulle det ju vara intressant att se vad en kontroll skulle ge. Samtidigt som man inte vill dränka dem i såna här "pytte-kontroller". Men å andra sidan så är det kanske vad Ledningskollen finns där för?
Ja, du ska använda Ledningskollen då du gräver så djupt som du gjort.

Skadar du någons ledning kommer du annars bli idiotförklarad av ledningsägaren vars kabel du skadat och kommer bli helt ersättningsskyldig då du inte uppfyllt ens minimikravet före grävning.

Har du däremot utfört ledningskollen och grävt försiktigt med skyffel men ändå lyckats skada ledningen då den legat oskyddad eller på fel djup bör du ha en betydligt bättre möjlighet att bedyra din oskuld.
 
T Torbjörn Stabo skrev:
Det skulle man kunna tycka, jag håller med! Jag har inte kollat alla sidor av poolhuset i detalj, så jag kan inte säga att det inte är så. Eller att det är så ;). Det jag kan säga är att det just nu finns 1 för mig känd anslutning till poolhuset.


Lite naivt säger jag väl först "Kan det ligga såna ledningar inne på tomten? På samma djup?". Men å andra sidan så skulle det ju vara intressant att se vad en kontroll skulle ge. Samtidigt som man inte vill dränka dem i såna här "pytte-kontroller". Men å andra sidan så är det kanske vad Ledningskollen finns där för?
Ledningskollen är en tjänst där man kan hämta ut kartunderlag med ledningar för t.ex. el, fiber, fjärrvärme mm. Det krävs alltså ingen handpåläggning av någon tjänsteman.
 
  • Gilla
Tobbe St
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, du ska använda Ledningskollen då du gräver så djupt som du gjort.

Skadar du någons ledning kommer du annars bli idiotförklarad av ledningsägaren vars kabel du skadat och kommer bli helt ersättningsskyldig då du inte uppfyllt ens minimikravet före grävning.
Jag försöker inte smita undan nånting, jag köper utan förbehåll att jag borde vara med och återställa kabeln om nåt skulle hända. Det jag undrar är mera åt "Ska man räkna med att det kan finnas andra kablar? Att det inte är 100%:igt 'skydd' att arbetet sker inne på tomten(bostadshus innanför stadsgränsen)".

I mitt fall
så handlar det ju om ett ganska snirkligt(inbillar jag mig som lekman) område: Sluttande tomt med 2-3 m nivåskillnad, huvudhuset är ett suterränghus, en del stenar.. Jag menar, den som skulle lägga ner en kabel som skulle passera tomten där skulle nog få vara beredd på att sicksacka en del :), jag skulle nog inte vilja dra kabel där om det gick att undvika. Men jag vet inte, jag frågar för att lära mig mer om det här, och jag vill absolut inte prata bort nån från att använda Ledningskollen heller för att vara på den säkra sidan.
 
J Johan456 skrev:
Ledningskollen är en tjänst där man kan hämta ut kartunderlag med ledningar för t.ex. el, fiber, fjärrvärme mm. Det krävs alltså ingen handpåläggning av någon tjänsteman.
Bra info! Jag undrade över just det där. Om det inte behövs så mycket personal så känns det ju mindre "belastande" att kolla sin tomt av nyfikenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.