Ska byta ut den gamla VVB:n, det har varit en 1-fas.

Den nya NIBE Compact går att köra 400v L1+L2, vilket vi tänkte göra, eftersom det redan är framdraget för det hela vägen till dosan där VVB sitter idag.

Sedan tidigare finns en elbils-laddare installerad i fastigheten, med lastavkänning/balansering.
Eftersom bilen idag är en hybrid, så används bara L1/16A när det laddas.

Funderingar:

1) Nya VVB:n, får den kopplas på L2+L3 istället för L1+L2, för att få lite balans på belastningarna i fastigheten?

2) Vad kör man för typ av kabel och kabelfärger för 400v till VVB? Idag går det en EKK3G1,5 till VVB.
Kan man använda samma kabel, men köra 400v på blå och svart? Eller är det inte tillåtet?
Behöver man isf ha en EKK4G1,5 och används svart+brun+skyddsjord, utelämna blå?

Det spelar ingen roll vilka två faser man använder.

Frågan om kabeln tror jag bäst besvaras av någon av de riktiga elektrikerna som hänger här ( jag är inte elektriker).

Men just i fallet att det gäller trådar i en kabel, så får man använda blå till annat än neutral OM det inte finns risk för förväxling. Bedömningen om förväxlingsrisk vågar jag mig inte på här. Observera att samma sak gäller ej för gröngul, den får aldrig oavsett omständigheter användas annat än som skyddsjord.

• Gilla
Johan H
  • Laddar…
Jag ser absolut en fördel gentemot elbilen med att lägga VVBn på L2-L3. Vi vet dock inte vilka konsekvenser det har för andra förbrukare.

På fråga 2 antar jag du menar anslutningskabeln mellan anslutningsdosa och VVB? Där brukar man använda en flexibel kabel typ RKK. Men VVB står ju still så EKK är inte fel. Det är också ok att använda blå som fas i en kabel som denna.

• Gilla
Johan H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.