OBS det ska vara DANSK till SVENSK, inget annat, kan ej ändra rubriken.

Hej. Köpte nyligen ett upplåsbart utomhusspa via ComputerSalg. Givetvis levererades detta med en dansk jordad kabel med inbyggd jordfelsbrytare. (se bild).

Jag undrar om man kan hitta en adapter som funkar för ändamålet. Vill ju ha nåt som funkar utomhus och ej tummar på säkerheten.

Om någon vet var man kan få tag på en sådan?

Hand håller en dansk jordad kabel med inbyggd jordfelsbrytare avsedd för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Knipsa av den danska stickproppen och sätt dit en schucko (de vi använder i Sverige) stickpropp.

Protte

• Gilla
Allmänobildad och 8 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Knipsa av den danska stickproppen och sätt dit en schucko (de vi använder i Sverige) stickpropp.

Protte

Ok. Men jag som lekman känner mig inte jätte pigg på sådant ingrepp. I synnerhet till en pool som man ska sitta i. :) Kanske kan se om lokale elektrikern kanske kan göra det till billig peng..

Men säkerheten kommer bibehållas och den inbyggda jordfelsbrytaren kommer funka normalt om man byter själva kontakten då antar jag?

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Får inte tag i lokale elektrikern (han prioriterar väl kanske inte ett stickproppsbyte) så jag tror att jag gör detta själv. (Jag har bytt kontakter tidigare, det är just att det handlar om en vattenmaskin som gör att jag är lite kinkig).

Jag hoppas nu bara att jag inte pajar maskinen.. :)

Och att den medföljande jordfelsbrytaren funkar trots bytet.

Tror ni en sån här kommer funka? (Den har iofs inte klass IPX5 (Den har IP44).

Vill bara känna mig säker innan jag hoppar i plurret. :)

Bifogar bilder på dansken också.

Hand håller en stickpropp märkt med "10A 250V" och det syns också texten "ZH-6" och en varningstriangel.
Skapa konto

Hand håller ett svart elektriskt stickpropp med texten "H07RN8-F 3G1.5mm2 450/750V" tryckt på kabeln.
Skapa konto

Svart jordad stickpropp med IP44-klassning lämplig för utomhusbruk, visad i webbutik.
Skapa konto

Den visade stickproppen kommer att funka bra.
Tillse att du skalar kabeln i lagom längd, att dragavlastningen i den nya stickproppen kommer över ytterisoleringen på kabeln och att jordledaren görs några mm längre än övriga ledare.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den visade stickproppen kommer att funka bra.
Tillse att du skalar kabeln i lagom längd, att dragavlastningen i den nya stickproppen kommer över ytterisoleringen på kabeln och att jordledaren görs några mm längre än övriga ledare.

Tack. Hur avgör jag vad som är 'lagom längd'? :)

Fishdoc Fishdoc skrev:
Tack. Hur avgör jag vad som är 'lagom längd'? :)
Det är beroende på hur kontakten är mekaniskt konstruerad.
Som sagt, dragavlastningen ska ligga över/greppa kring kabelns ytterisolering. Detta får då beaktas när kabeln ska kopplas in i stickproppen.

Känner du dig osäker så finns det flera filmer på Youtube som visar principen.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Som sagt jordledaren skall vara lite längre så att den är den sista som går av om kabeln slits ur kontakten.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Vid ett sådant här kontaktbyte så är det väldigt viktigt att rätt tråd kopplas till jord. Om klipper kabeln så bör det finnas en gröngul ledare som skall vara jord. Det bör man kontrollera. Ex. genom att mäta med en multimeter mellan jord i den avklippta kontakten och gulgrön. Skall vara ca. noll Ohm.
Gulgrön skall alltid vara jord, men det har inträffat att kablar feltillverkats.

H hempularen skrev:
Vid ett sådant här kontaktbyte så är det väldigt viktigt att rätt tråd kopplas till jord. Om klipper kabeln så bör det finnas en gröngul ledare som skall vara jord. Det bör man kontrollera. Ex. genom att mäta med en multimeter mellan jord i den avklippta kontakten och gulgrön. Skall vara ca. noll Ohm.
Gulgrön skall alltid vara jord, men det har inträffat att kablar feltillverkats.

Mmm ok, ja jag har ingen multimeter till hands.

Det är väl bara att kolla att gulgrön sitter i jord i den danska också...

Det var ju härligt att ComputerSalgs lösning var att skicka en billig adapter... Och det står uttryckligen på kabeln att förlängning och adaptrar ej bör användas...

Nä då känns det nog säkrare att bara byta ut kontakten...

ComputerSalg har en Svensk hemsida och borde inte skicka en felaktig stickpropp till dig. Om man frågar elsäkerhetsverket kommer det kanske att svara att det är förbjudet att saluföra produkter med Dansk stickpropp i Sverige. Föreskrifterna är inte lika kategoriska då de har "EU-undantag" som kan tolkas lite som man vill. Men ComputerSalg borde ändå betala en elfirma att byta stickpropp åt dig.

• Gilla
Fishdoc
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ComputerSalg har en Svensk hemsida och borde inte skicka en felaktig stickpropp till dig. Om man frågar elsäkerhetsverket kommer det kanske att svara att det är förbjudet att saluföra produkter med Dansk stickpropp i Sverige. Föreskrifterna är inte lika kategoriska då de har "EU-undantag" som kan tolkas lite som man vill. Men ComputerSalg borde ändå betala en elfirma att byta stickpropp åt dig.
Mm, uselt är det.

Fick tag i lokale elis, han fixar det för en hundring. Men ska skicka det kvittot till försäljaren och även göra dem medvetna om det du skrev ovan.

Enligt deras "support" så var detta ett återkommande problem för dem...:rolleyes:

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.