C
cpalm: [citat] Tackar och bockar för det mycket utförliga inlägget! Definitivt inget att be om ursäkt för!:) Håller med dig helt och hållet angående utförandet. Faktiskt precis därav jag ställer frågan då det uppenbarligen finns mindre bra grejor. Montaget blir nästa utmaning, inte minst då installatören har satt en ny kille på uppdraget som jag inte vet något om. Förhoppningsvis inte
14 svar · 2,1k läst
·
Hus tomte
Hus tomte: [citat] inte lika till poolen :thinking:
8 svar · 3,6k läst
S
Soltorp40: Se PM (bakom "knappen" i övre högra hörnet av skärmen).
15 svar · 7,2k läst
Silver78
Silver78: Tack för svaret @Bo.Siltberg . Jag ville byta all el i huset och ladan (isoleringen ramlade bokstavligen av från kablarna) men kabeln mellan huset och ladan är från 60 talet. Troligen var allting annat det också. Jag ville ha en normcentral i ladan med egen jfb och då sa dom att det krävdes brandskydd på utgående. Då verkar det som att jag fått betala extra för något som jag
39 svar · 3,9k läst
·
useless
useless: Jag kan göra ett försök att beskriva funktionen baserat på diverse antaganden... Pannan värms en 'lagom' temperatur (max 48 grader om det är en vanlig EcoAir-värmepump?). Primärt med hjälp av värmepumpen, men när den inte orkar ska elpatronen gå in och stötta. För att det ska funka ska elpatronens termostat vara ställd några grader under värmepumpens starttemperatur! ställer man
29 svar · 4,7k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Håller med! Förutom att spåret sitter i hanen i denna version? Kanske finns olika modeller dock.
2 svar · 580 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är ett ganska bra värde men lite på gränsen för ytterligare elcentraler. För att få hyggliga marginaler vill man inte har en förimpedans på så mycket mer än 1 Ω. 35 meter huvudledning på 6 mm² ger en impedans på z = 0.0183 Ωmm²/m / 6 mm² * 2 ledare * 35 meter = 0.21 Ω vilket blir mitt i prick 1 ohm. Jag räknar på kalla ledare, en 6 mm² blir inte varm av
8 svar · 3,0k läst
Y
yens: [citat] Tack! Elektrikern avrådde från infälld eftersom väggen inte är jättetjock. Jag ska helt klart fundera på hur många grupper jag behöver, klart enklare att dra "vidare" än att dra allt från central. Kanske ett mellanting på 5-7 grupper kan räcka. Bra idé med en infälld planka. Jag har ju ett 45 mm installationsskikt, så det blir bra att nyttja.
2 svar · 1,9k läst
B
Bjos: Fricotermostaten TBKS10 verkar styra en gruppcentral där elvärmegolv och elradiatorer är anslutna. Jag har manuellt ställt in den tex vid längre bortavaro. Alla värmegolven har som brukligt egna termostater, den senaste mer avancerad med wifi. Samma gäller de oljefyllda elementen. Efter att ha gått in närmare i materien upptäckte jag som sagt vid installationen att Tado Smart riktar sig
21 svar · 4,2k läst
Tomtom79
Tomtom79: Får man gissa att ”någon” går el-utbildning och ska iväg på laboration? Kanske får felsöka lite jordfel? ;-)
12 svar · 3,3k läst
U
Uffe A: Lägg upp en bild Så vi ser vad din fråga gäller Är det en skoluppgift som #Variosboy skriver I så fall så vill jag inte ge dig en direkt lösning här Det är viktigt att du förstår det Utveckla dina tankar så kommer du att få hjälp.
4 svar · 2,0k läst
L
lordi: Har jag förstått det rätt? Du har en central termostat som ska bytas ut? Jag har svårt att tro att den belastas med 10A. Det bör finnas en kontaktor inblandad någonstans, alternativt om radiatorerna har ingång för extern styrning.
5 svar · 1,6k läst
D
Derbyboy: Då får det blir rörutlopp, liten manchett och utanpåliggande kopplingsdosa IP44.
19 svar · 4,3k läst
H
Husköpare: Skulle byta ut en pollare till ny belysning i form av norlys Stolpe London Big 491 och trodde i min enfald att man kunde använda befintligt gjutna fäste men så var ju inte fallet. Tips om hur jag kan göra om jag vill ha stolpen på samma ställe som den gamla pollaren som ska bytas ut? Det finns också två varianter av fästen man kan köpa. Dels ingjutningfäste och dels markfäste, som jag
0 svar · 902 läst
G
Granström2: Hittade en nästan oanvänd Skil slagborrmaskin i kontainern. Startar om man vrider på chucken men ger ett fruktansvärt gnistregn från kollektorn.Kolen är inte alls särskilt slitna och kollektorn har jag blankat med fint sandpapper. Maskinen är fint moduluppbyggd och snygg i designen så jag vill behålla den. Kan det vara kondensatorn som sitter i handtaget där el kommer in som behöver
0 svar · 1,3k läst
A
Adam37: [citat] Jag hade hem en elektriker som bytte termostaten och mätte kabeln som var hel. Märkte ingen större skillnad på värmen.
3 svar · 6,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Tack! Då är det bara att köra så det ryker! :love:
3 svar · 3,0k läst
E
elmont: Blir det "för varmt" i "lådan" är den för liten, se till att lösa det verkliga problemet i stället för att sätta på plåster. Far anslutningsplinten illa så kommer även omgivningen att med tiden skadas. Ps Har du rätt lampor ? Dom ska vara av typen ALU dvs ha en reflektor av aluminium som inte bara reflekterar ljus utan även skickar värmen framåt.
4 svar · 1,6k läst
D
Daaaaaniel: Får/kan man använda en kontaktor i detta sammanhang? Se förenklad skiss nedan. Tanken är i så fall att mäta och säkerställa att man utgår samma fas för att undvika risk för felkoppling som skulle kunna ge upphov till 400v. [bild]
4 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Eftersom den löser JFB'n direkt oavsett temperatur eller drifttid så borde det vara ganska snabbt gjort att göra en isolationsmätning. I brist på isolationsprovare kan du mäta resistansen fas-jord och nolla-jord med en vanlig multimeter för att se om den detekterar nån överledning.
12 svar · 1,4k läst
A
alfista: Eller rapportera sitt inlägg till admin och be att få tråden raderad.
7 svar · 983 läst
Demmpa
Demmpa: Jordad lamppropp/stickkontakt ”får” bara monteras på jordade apparater. Ojordade lamppropp/stickkontakt ”får” bara monteras på ojordade klass2-apparater. Funktionsmässigt är det ingen skillnad på att montera en jordad kontra ojordad lamppropp på en ojordad armatur, utan det är regelmässig skillnad. Eftersom du inte hittar någon information om att lamparmaturen är
1 svar · 3,3k läst
I
Ironside: Tackar, missade den detaljen. Efter bytet fungerar det nu som tänkt! För att förstå det bättre tog jag en titt på denna som verkar vara en bra förklaring på hur sparkoppling fungerar. Nu i efterhand kännds det egentligen självklart att det var en sparkoppling här eftersom det fanns ett uttag under brytaren och att kabeln ner var 5g. Propskåpet har ett parr tillhörande delar runtom
11 svar · 3,9k läst
·
ingenmansland
ingenmansland: [citat] Jag har kollat 3:an och det var samma in som på de andra, så jag tänker att det måste vara chipet. Det blir till att byta ut det då. Får ta och skaffa mig en bra löd-station. Har velat ha ett men inte riktigt haft behov, men nu kan jag ta detta som en anledning. ;)
9 svar · 1,9k läst
·
A
Atlanticlive: Oj stort tack för alla snabba svar! Senare slog de mig att kompisens man är elektriker, de skulle komma förbi i veckan och titta, men av allt dömma verkar de inte vara helt omöjligt då med att bli med torktumlare. Spännande :)
18 svar · 1,9k läst
·
U
Uffe A: Den har ju många finesser verkar det som Men blir lite ledsen, det är ju en hel del av det den kan göra som jag inte vet vad det är :thinking: Får nog gå en fortbildningskurs Annars kan jag nog inte fortsätta jobba med det här yrket :rofl:
3 svar · 969 läst
·
D
david576: [citat] Tack för ett tydligt och välskrivet svar! Utifrån det här låter jag min vän ta beslut om han ska leka elektriker själv eller låta någon mer kunnig göra jobbet.
8 svar · 8,9k läst
·
W
Wheelabrator: [citat] [citat] Jag tror att jag var otydlig i mitt inlägg - jag förstår absolut syftet med flerfasgrupper, jag har själv dragit en sådan till mitt kök för att kunna få ut mer effekt utan att dra nya rör eller kablar. Min elcentral sitter på övervåningen och trådarna till köket går i ett ensamt rör. Har man möjlighet att grena ut faserna i en kopplingsdosa så tycker jag att det
17 svar · 7,5k läst
·
hsd
hsd: [citat] I vilket fall som helst slocknar lampan :surprised: Dock syns tydligt att leden tappar ljus med tiden, det har kag märkt när 2 fönsterlampor bestyckats med nya lampor och jag har en som reserv vid byte något år senare lyser den oanvända betydligt mer Lustigt i alla fall , jag har några north-lampor som är väldigt flitigt tända och har varit med i 8 år samt några rustalampor
38 svar · 12,6k läst
U
Uppner: [citat] Tack för tipset, det låter i princip som exakt så jag kommer behöva göra. (y) Tilläggas skall att i min krypgrund är det inte ens kryphöjd utan mellan 20-50 cm, så man undviker gärna att bege sig ned där. :worried: Billigt när det gjordes men ett litet h-vete nu när man ska göra tillägg/byten där nere.
21 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.