Återkopplar lite (höhö).
Säkringsboxen blev med ett apparat-INTAG med 1A glasrörssäkring och allpolig brytare.
Portabel jordfelsbrytare på träyta med anslutna kablar och skyddslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt en portabel jfb.
Pinsamt nog fanns ett 3-fas CEE uttag, jaja...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Återkopplar lite (höhö).
Säkringsboxen blev med ett apparat-INTAG med 1A glasrörssäkring och allpolig brytare.
[bild]
Samt en portabel jfb.
Pinsamt nog fanns ett 3-fas CEE uttag, jaja...
Var hittade du den här?

F fredl skrev:
Var hittade du den här?
Byggd ihop med diverse delar.
Valde dosa med omsorg så man kunde kapa i bottendelen för intaget och locket för uttagen så det vart stadigt och få samma täthet som dosan original.
Inköpslista:
Kopplingsdosa från Ahlsell (Hensel Enycase DK0402G, 104mm, artnr 1437877).
Apparatintag från Kjell o co (C14, artnr 37378).
Maskinuttag från Conrad.se (PCE 601.450.01, artnr 624006)

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
….
Det fel som troligen inträffade här var avbrott på fas- eller neutralledaren, alltså ingen felström mot skyddsjord eller kortslutning mellan fas och nolla. Det innebär att felet blir seriekopplat med gräsklipparen och strömmen blir aldrig så stor att säkringen löser, det är normal belastningsström på uppemot 1500 W. Och det är heller inget jordfel som gör att JFBn löser.

Det är dock tillräckligt hög ström för att det ska bli varmt i brottstället, teoretiskt upp till 1/4 av gräsklipparens effekt. 375 W är ju full tillräckligt för att det ska bli riktigt varmt och orsaka skada.
….
Har funderat en stund men kan inte förstå varifrån 1/4 kommer ifrån?
Varför inte teoretiskt upp till hela effekten?
(Skyller på värmen om svaret är för enkelt…;))

Totte_S Totte_S skrev:
Har funderat en stund men kan inte förstå varifrån 1/4 kommer ifrån?
Varför inte teoretiskt upp till hela effekten?
(Skyller på värmen om svaret är för enkelt…;))
Jag kan, jag kan! :)
Det beror på att du får en spänningsdelning mellan de två lasterna (trimmern och avbrottet). Om de båda lasterna matchar varandra exakt (worst case), så får du halva spänningen över varje last. Eftersom effekten kan skrivas som P=U²/R, så blir effekten i brottet i värsta fall en fjärdedel av märkeffekten på trimmern.

• Gilla
Millox och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
P PatrikJo skrev:
Jag kan, jag kan! :)
Det beror på att du får en spänningsdelning mellan de två lasterna (trimmern och avbrottet). Om de båda lasterna matchar varandra exakt (worst case), så får du halva spänningen över varje last. Eftersom effekten kan skrivas som P=U²/R, så blir effekten i brottet i värsta fall en fjärdedel av märkeffekten på trimmern.
Självklart! Tack. Hade säkert löst sig om jag gjort som jag lärt mig att man ska - ritat upp det med spänningar och strömmar!

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.