E
elmont: [citat] Det finns även 50 meters vindor och handlar det om att typ ladda batteri så klarar du dig med en billigare 1,5mm2
11 svar · 2,3k läst
K
Kimpaii: [citat] Haha:crysmile: Tusen tack för omtanken i ditt första meddelande och att du tog dig tiden att hjälpa!
15 svar · 3,4k läst
·
tommib
tommib: Det där är en specifik plugg som passar till just den adaptern. Funktionen är den som Josth skriver, en adapter för alla länder och sen billiga plastpluggar med. Sannolikt är det kört att hitta en sådan plugg som reservdel och jag skulle starkt avråda från något hemmabygge. Själva adaptern lämnar 0,6 A vid 24 V, det borde inte vara så svårt att hitta en generisk adapter som klarar
4 svar · 1,2k läst
·
U
Uffe A: Det billigaste hittar du på Malmbergs N1XV 5g6 44,73/m 5g10 72,45/m Moms tillkommer Vilken area du behöver beror på nätvärden, förläggningssätt, belastning och längd Detta måste räknas på?
21 svar · 2,7k läst
·
J
janerik12: Jag har en tak lampa som använder en R7s halogen lampa jag styr med en Schneider Exaact dimmer. Dimmern är mekaniskt sönder (fjädrar inte). Inte första gång det har hänt. Jag funderar på att ersätta dimmern med en Sonoff D1 eller Shell dimmer 2: https://sonoff.tech/product/smart-lighting/d1/ https://shelly.cloud/products/shelly-dimmer-2-smart-home-light-controller/ Firmware skulle jag
0 svar · 1,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, installerar du den som den är på bilden så sparar du mer än 90%. Den är nämligen i avstängt läge... ;) Generellt så naturligtvis "nej". Alla de här produkterna är ren humbug. Varken mer eller mindre.
5 svar · 7,9k läst
·
A
Amrich: Exakt samma armatur verkar sedan ett tag tillbaka även finnas på biltema. Tyvärr har både Biltema och Jula höjt priset. Jag läste tidigare i tråden om höga startströmmar och att om man ska ha många kan behöva lägga de på flera faser. Betyder det även att de måste/bör läggas på olika strömbrytare?
136 svar · 48,4k läst
·
nino
nino: [citat] Alltså 5x1.5kvmm i ett 16rör? Och säkra till 10A då? Är så pass långa sträckor och en, förvisso mjuk, 90 graders böj men är det ok så är det ju värt ett försök. Gjöt igen golvet för säkert 7-10år sen och då fanns det 2st 20rör och ett gäng 16 så man trodde ju man skulle klara sig...
12 svar · 1,1k läst
F
fredrik1234: [citat] Verkligen tack för att du tog dig tid. Det får bli en elektriker till detta ändå tror jag.
8 svar · 4,1k läst
·
D
Daniel 109: Du behöver i så fall en 400V spis. Det är lite udda i dag, det mesta är 230V, det gäller alla induktionsspisar. Det existerar spisar med glaskeramikhäll och gjutjärnsplattor som går på 400V. Tyvärr är många 230V spisar märkta med 400V för att det går att ansluta flera 230V faser. Det är kanske bättre att dra fram en nolla.
1 svar · 2,5k läst
K
Kraken3333: Nu är lampan korrekt installerad, jordad sladd och stickpropp. Tack för alla tips och all information :)
27 svar · 14,5k läst
·
E
elmont: Bara ett exempel, skulle JFB lösa ut slipper man väcka upp dom som ligger och sover i "stora huset" för att återställa. Det finns flera fördelar men jag tycker att det borde räcka.
5 svar · 1,4k läst
E
elmont: [citat] Samma som i andra torra utrymmen, som tex inomhus.
1 svar · 802 läst
perjar
perjar: [citat] Tack för tipset. Det får mig att tänka på att ett alternativ till att dra ut rören ur väggen är att bara peta dom åt sidan och lämna dom i väggen och dra en slang bredvid.
6 svar · 2,4k läst
·
A
Allmänobildad: Ja de där kablarna passerade sin tekniska livslängd innan Persson kom till makten
3 svar · 1,2k läst
·
E
elmont: Vad är det som är fel i det jag påstår? Ingen elfirma vill ha kunder som gör det mesta av jobbet själv. Källa på vad då??
19 svar · 2,5k läst
E
etompau: De nya smarta termostaterna är dubbelisolerade=ska ej jordas.
15 svar · 4,0k läst
·
MrJay
MrJay: Vi har lagt ner Draka FXQJ 10mm2 i 50mm skyddsrör mellan skåpet och alla våra byggnader. Aceflex 5G6 i likadant skyddsrör går till billaddaren och vi har extra skyddsrör som är tomma för framtida behov.
16 svar · 2,5k läst
J
JSten: Såhär blev det till sist: [bild] Valde att gå på utanpåliggande uttag då jag får känslan av att infällt uttag sticker ut för mycket i rummet när det används. Rent tekniskt löste jag det igenom att borra med ett centrumborr från nuvarande dosa (samt ovanifrån där det nya uttaget sitter). Sen drog jag i en stump 20mm flexslang: [bild] Nöjd med läsningen, behövde inte spåra hela
13 svar · 4,3k läst
·
E
etompau: 35 W halogen på 0,75 mm2 och 20 meter blir inte bra. Det blir ett spänningsfall på ca 3,6 V. Använd LED och passande nätdel eller gå upp i area. 1,5 mm2 ger ca 10 V vid ljuskällan vilket även det kommer att synas som svagare ljus.
17 svar · 1,7k läst
·
E
etompau: Att det efter många års drift kan uppstå missfärgning från värmeutveckling är normalt. "jättevarmt" är subjektivt, det ser ut som där sitter något effektmotstånd ute till vänster som då kan avge lite värme under drift. Det anges att ny termostat ska kunna ersätta äldre typer/fabrikat så det bör fungera. Håll koll på ledarna så de kommer på rätt kopplingsplint.
1 svar · 2,6k läst
·
C
carfly: Hey Jag crimpade ett antal kontakter idag när jag installerade en ny tuta på hojen. Insåg efteråt att jag använt fel tång, alltså en tång för icke-isolerade kontakter när jag crimpade. Dessutom hade den ingen spärr som släpper när man crimpat rätt tryck, utan jag pressade på med "fri hand" rätt hårt och gjorde sedan lite dragprov för att känna att det satt. Någon erfaren som
0 svar · 912 läst
J
Johan456: [citat] Det går såklart utmärkt
7 svar · 1,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: Motorn med den nere etiketten vill jag nog påstå att den vill ha 3,2 A vid 230 V och 50 Hz, ja.
1 svar · 978 läst
·
A
AEg0n: Tack för hjälpen allihopa!! Nu har jag lärt mig något nytt!! :-)
15 svar · 2,6k läst
·
K
krillecr: När jag kopplade bort spot nr 3 av 4 så fungerar de tre resterande . Mao köpt ny driver i onödan. Men den borde väl fungera som reserv trots lite olika på märkningen? Tack för hjälpen!!!
3 svar · 4,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Det går inte att veta utan att ser efter.
3 svar · 1,1k läst
·
T
TheGame: Har glömt att säga, men dimmern fungerade utan problem med led-spottarna. (y)
2 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ok det är alternativet över vinden som är aktuellt nu då......gäller det jag skrev i #5. Ska du använda de lampor du länkar till som alltså ser ut att vara avsedda för fast montering och fast anslutning så kan du skippa lamputtag vid varje lampa. Annars är det egentligen ett krav.
18 svar · 2,4k läst
·
J
jim_b: [citat] Aha, det är OK att göra så alltså? Har kabelklägg också, det har några år på nacken dock.
8 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.