Hej tänkte koppla el till en led lampa med dimmer. Enligt tillverkaren krävs det en push dimmer, för att dimmra lampan. Till lampan är det fas, nollan och jord som är dragen.

Så här skrev tillverkaren. Innebär det att jag måste dra en extra fas till lampan ?

Skärmbild av e-postmeddelande med instruktioner om att koppla in en LED-lampa med dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle underlätta om du la upp bilden de bifogat...

zarkov zarkov skrev:
Det skulle underlätta om du la upp bilden de bifogat...

• Schematisk illustration av elinstallation, visar olika kabelkopplingar till strömbrytare.
    Skapa konto
Det här är ett DALI system som inte ens alla elektriker kan styra om de inte är indata i den typ av koppling

Tryckknapp med impulsfjäder.
Elektrisk kopplingsschema för en tryckknapp med impulsfjäder och anslutna armaturer.
Skapa konto

tommib
Det verkar som att armaturen har inbyggd dimmer. Det du behöver för att styra den är en impulsknapp (vilket löses med en fjäder i en helt vanlig strömbrytare) samt en extra ledare från knappen till lampan.

Armaturen måste kopplas med fast inkoppling, det finns inga normala stickproppar som stödjer den extra ledaren.

tommib tommib skrev:
Det verkar som att armaturen har inbyggd dimmer. Det du behöver för att styra den är en impulsknapp (vilket löses med en fjäder i en helt vanlig strömbrytare) samt en extra ledare från knappen till lampan.

Armaturen måste kopplas med fast inkoppling, det finns inga normala stickproppar som stödjer den extra ledaren.
Jag har kopplat dimmer och dos dimmer innan men det är första gången jag har stött på detta. Enligt tillverkaren så ska man ha en push dim dimmer. Finns det en kopplings schema på push dimmer. Vet du vilken sorts jag bör köpa?

A Arwin skrev:
Det här är ett DALI system som inte ens alla elektriker kan styra om de inte är indata i den typ av koppling
Dali är ett av alternativen som man kan styra med, det finns andra sätt också enligt schema, jag ska endast dimmra den

tommib
Ja, du har ju lagt upp instruktionen. Det är bara att följa den för switch dim. Jag förutsätter nu att det är en instruktion som gäller för just din armatur och inte något annat du googlat fram.

Dimmer sitter i armaturen. Styrningen sker via en impulsknapp (även känd som återfjädrande).

tommib tommib skrev:
Ja, du har ju lagt upp instruktionen. Det är bara att följa den för switch dim. Jag förutsätter nu att det är en instruktion som gäller för just din armatur och inte något annat du googlat fram.

Dimmer sitter i armaturen. Styrningen sker via en impulsknapp (även känd som återfjädrande).
Varför skulle man behöva en extra tråd från brytaren?

För att kunna styra dimmern (med en extra återfjärdrande tryckknapp)

Anders243 Anders243 skrev:
För att kunna styra dimmern (med en extra återfjärdrande tryckknapp)
Du menar om man vill styra lampan med 2st tryckknappar?

L Lelleirra skrev:
Du menar om man vill styra lampan med 2st tryckknappar?
Nej, lampan ska vara fast inkopplad med fas och nolla. Utöver det behöver du en kabel till från strömbrytaren som kan styra lampan.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, lampan ska vara fast inkopplad med fas och nolla. Utöver det behöver du en kabel till från strömbrytaren som kan styra lampan.
Exakt, så min fråga är varför man skulle behöva en "extra tråd" från brytaren som nämnts tidigare.

tommib
Tja, kanske om inte fast fas finns vid lamputtaget?

Du kan inte förutsätta att det är så i TS installation bara för att det är vanligt idag att koppla allt i takdosan. Det är också bättre att du direkt säger att du tänker att det förhåller sig så att det finns fast fas, kommunikationen blir enklare då.

• Gilla
Lelleirra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.