Hej tänkte koppla el till en led lampa med dimmer. Enligt tillverkaren krävs det en push dimmer, för att dimmra lampan. Till lampan är det fas, nollan och jord som är dragen.
Så här skrev tillverkaren. Innebär det att jag måste dra en extra fas till lampan ?
Så här skrev tillverkaren. Innebär det att jag måste dra en extra fas till lampan ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar som att armaturen har inbyggd dimmer. Det du behöver för att styra den är en impulsknapp (vilket löses med en fjäder i en helt vanlig strömbrytare) samt en extra ledare från knappen till lampan.
Armaturen måste kopplas med fast inkoppling, det finns inga normala stickproppar som stödjer den extra ledaren.
Armaturen måste kopplas med fast inkoppling, det finns inga normala stickproppar som stödjer den extra ledaren.
Jag har kopplat dimmer och dos dimmer innan men det är första gången jag har stött på detta. Enligt tillverkaren så ska man ha en push dim dimmer. Finns det en kopplings schema på push dimmer. Vet du vilken sorts jag bör köpa?tommib skrev:
Det verkar som att armaturen har inbyggd dimmer. Det du behöver för att styra den är en impulsknapp (vilket löses med en fjäder i en helt vanlig strömbrytare) samt en extra ledare från knappen till lampan.
Ja, du har ju lagt upp instruktionen. Det är bara att följa den för switch dim. Jag förutsätter nu att det är en instruktion som gäller för just din armatur och inte något annat du googlat fram.
Dimmer sitter i armaturen. Styrningen sker via en impulsknapp (även känd som återfjädrande).
Dimmer sitter i armaturen. Styrningen sker via en impulsknapp (även känd som återfjädrande).
Varför skulle man behöva en extra tråd från brytaren?tommib skrev:
Tja, kanske om inte fast fas finns vid lamputtaget?
Du kan inte förutsätta att det är så i TS installation bara för att det är vanligt idag att koppla allt i takdosan. Det är också bättre att du direkt säger att du tänker att det förhåller sig så att det finns fast fas, kommunikationen blir enklare då.
Du kan inte förutsätta att det är så i TS installation bara för att det är vanligt idag att koppla allt i takdosan. Det är också bättre att du direkt säger att du tänker att det förhåller sig så att det finns fast fas, kommunikationen blir enklare då.