Jag ska uplight runt hela taket i vardagsrummet. Lite avrundat är det 470 x 370 cm. Det ska sitta en LED-slinga per vägg.
Så jag har införskaffat 4 rullar med varmvita slingor på 5 meter vardera (klippbara) och dessa ska enligt specarna kräva upp till 5 ampere/slinga. För att slippa ha 4 transformatorer så köpte jag en stor på 240 watt/20 ampere. Eftersom att det klipps bort lite av varje slinga så blir ju belastningen mindre och jag tyckte att den beställda transformatorn kändes bra. På Spotileds hemsida anger man att samma transformator klarar 20 meter slinga med 5630-chip.
Nu när transformatorn anlänt så ser allt okej ut MEN den har 3 anslutningar istället för 1, vilket jag uppfattat att den skulle ha. Så min fundering nu är om denna transformator kommer att bli grinig om jag ansluter 2 slingor till en anslutning och 2 slingor till varsin?
Det framgår inte om anslutningarna har 6,6 ampere vardera eller om de bara är seriekopplade för enklare anslutning. Trafon är lite svåröppnad då kapslingen är nitad på vissa ställen. Hur brukar det normalt sett funka med flera anslutningar?

AC-DC-transformator med specifikationsetikett som visar modellnummer, input-, output-värden och tillverkningsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LED-transformator med märkningar för AC-ingång och flera DC-utgångsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De är helt parallella så du kan blanda inkopplingarna som det passar bäst. Lämpligtvis använd så många som möjligt och jämnt så inte det lastas onödigt snett inne på ev kretskortsbanor vid plintarna.

• Gilla
Squall Leonhart
  • Laddar…
Nu kommer jag och saltar i såren.
Med 20 A så bör du använda minst 4 mm2 ledning, eller så sätter du dit säkringar, typ 6 A men det blir ju några meter ledning så det kanske ändå behövs grov ledning.

Med 20A så är krav att det ska installeras av elektriker, typ….

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.