Hej!
Vi bytte överskåp och då kom dessa sladdar fram, det var ett litet uttag, utanpåliggande monterat inne i ett skåp där tallrikar mm förvaras. De sitter lite dumt, precis ovan vattenkranen. Men skulle behöva där, eller lite åt vänster ett uttag.

Jag är ingen elektriker, men har kunskap kring byte av uttag, strömbrytare mm.
Men undrar följande, och vore oerhört tacksam för hjälp då jag behöver avsluta med överskåp (täcksidor mm).

1. Kan jag montera på kakel strax väster om kranen ett uttag?
2. Kan man på något sätt förlänga dessa sladdar för att flytta uttaget mer åt vänster? Lite dum placering strax över kranen.
3. Finns det begränsning om det blir enkel, dubbel eller trippel uttag? Ska användas ibland till elvisp mm
4. Uttaget till höger om diskbänken, kan den bytas ut utan att behöva tillkalla elektriker/byta sladdar till en 4-uttag? Har nämligen kaffemaskin, vattenkokare och brödrost där och behöver ständigt koppla ut och in.

• Elkablar framträder ovan diskbänk efter överskåp borttagits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag på kakelvägg över köksbänk med flera synliga sladdar och köksapparater.
    Skapa konto
Lägg gärna in lite fler bilder på hur den där kabeln i bild ett är kopplad (båda ändar). Ser ut att vara helt fel kanel för uttag.

Och har du funderat på vilken total effekt dom apparater du räknar upp drar? Låter faktiskt rätt bra att den är som du har det nu iom att det aktivt förhindrar dig att köra mer än två samtidigt

Brödrost 1000 w, vattenkokare 2000 w, Kaffemaskin 1400 w. Vore inte det möjligt att ha ett uttag för alla samtidigt (där till höger)? De används aldrig alla samtidigt, bara vore skönt att slippa dra ut och in kontakter eller ha grenuttag.

Bifogar bild där sladdar går ut. De har funnits där i åratal då kakel lades för mer än 10 år sedan. De har gått in tidigAre i gammalt överskåp och där var ett utanpåliggande uttag kopplat till den. OCh jag undrar om jag kan använda de för att montera utanpåliggande dubbel uttag under skåpet istället.

• Elkablar sticker ut från väggen ovanför kökskakel, tejpade för säkerhet, indikerar önskan om nya uttag.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar som hänger under ett kaklat köksskåp över en diskbänk och diskställ.
    Skapa konto
Kablarna är gömda bakom kakel. Längst ut isolerade efter att uttaget som var kopplat i skåpet till dessa sladdar monterades ned ihop med gammalt skåp

Jaha, det var fler kablar på bilden, inte bara den vita som var längst ”fram” i fokus…
Dom där går ju koppla uttag på, men är ju lite väl korta för att ha uttaget på annan plats än exakt där dom kommer ut. Om uttaget ska längre åt vänster så skulle jag dragit nya, dessutom behöver du ju se till att dom skyddas i ett till isolerande lager.

• Gilla
Matrix87
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Jaha, det var fler kablar på bilden, inte bara den vita som var längst ”fram” i fokus…
Dom där går ju koppla uttag på, men är ju lite väl korta för att ha uttaget på annan plats än exakt där dom kommer ut. Om uttaget ska längre åt vänster så skulle jag dragit nya, dessutom behöver du ju se till att dom skyddas i ett till isolerande lager.
Vid byte av underskåp kommer kranen att flyttas ca 7 cm åt höger. Kan uttaget säkerhetsmässigt placeras där sladdarna är nu utan att dra nya? Om man kopplar uttaget där sladdar är, behövs då också isolerande lager? Är dubbel uttag ok att koppla på de? Eller bara enkel?
Tusen tack för svar!

Jag skulle nog undvika att sätta ett uttag precis ovanför vasken. Visst, normalt stänker man inte så mkt men om det någonstans i köket det är risk att man råkar spruta ner hela väggen så är det där.

Så en kopplingsdosa där och sen en utanpåliggande kabel dit ni önskar uttaget är bäst.

Angående din fråga om effekter ovan. På en normal 10A säkring och med 1,5mm2 trådar som det ser ut att vara kan du maximalt plocka ut 2300W. Kortare perioder mer och om en elektriker tittar närmre kanske de kan öka säkringen till 13A vilket skulle ge dig nästan 3000W. Men oavsett, en bit ifrån de apparater du nämner samtidigt.

Tycker mig se att det inte är lösa trådar i ett rör som tittar fram utan en 3-ledarkabel som man skalat precis där den sticker ut väggen? Då kan det vara svårt att byta, om de spacklat eller gjutit in den.

Men men, OM det går rör till köket från centralen som ni kan använda så KAN man ju utöka med en tråd så att man har 2 olika faser i köket. Alltså ett dubbeluttag på en fas och ett dubbeluttag på en annan. Då har du 2300 x 1 = 4600W att plocka ut på ett relativt enkelt och bra sätt.

Du kan fritt sätta dubbel, trippel, sjudubbelt uttag om du vill förresten. Problemet är att du fortfarande bara kan plocka ut totalt 2300W från en 10A säkring. Ofta har man exempelvis 5-10 dubbeluttag i ett rum som alla går på samma säkring men man belastar sällan fler än ett mycket åt gången...

• Gilla
Matrix87
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
.
Förstår jag rätt att jag kan koppla de utstickande sladdar i en sådan dosa, och ut med en sladd åt vänster till ett utanpåliggande uttag? https://www.elbutik.se/product.html...c9jGjXPg8mvOtM_oc_h98rB1mvYSfXAMaAqkwEALw_wcB
Det är ett rör som går i väggen bakom skåpet, ur den sticker 3 sladdar ut. Ska prova ta en bättre bil.

Det uttaget till höger mot hörnet, i den, eller till den, är det 2 av varje kabel. Påverkar det möjligheten att koppla ett större uttag?

Bättre bild på de lösa trådarna

• Ett eluttag med lösa färgade sladdar framför en betongvägg och under ett vitt rör.
    Skapa konto
Och en fråga till, som jag också vore jätte jätte tacksam om jag fick svar på. Är denna elinstallation för diskmaskin ok enligt närhet till vatten osv? Det är gjort icke av mig och för många år sedan. Vid byte av bänkskåp osv, måste jag flytta detta uttag mer till höger?

• Elinstallation nära vattenrör och avlopp under diskbänk, fråga om flytt av uttag.
    Skapa konto
  • Eluttag nära ett hål i betongvägg, med synlig ledning och isolering, potentiell risk nära vatten.
    Skapa konto
Den sista bilden är ok enligt standard och praxis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.