Monterade ner en armatur från 1980-talet i hallen och ersatte den med en standard lampa från Ikea som jag vet fungerar från vårt förra boende. Men den lyser inte. Jag sätter en sådan penna som känner om det finns ström i kontakten (en sådan liten för lampor) jodå det finns det. Byter då armaturen med en exakt likadan som satt i samma hall som denna i vårt förra boende. Denna armatur sitter i ett annat rum och fungerar perfekt där. Men när denna hamnar i hallen lyser den inte, medans den som inte lös i hallen nu lyser i ett annat rum.
Som sagt ström i kontakten men vad har den emot mina ikea lampor? Sådana enkla plafonder med en sådan liten sockerbit man skruvar fast. Efter detta fick jag samma problem igen över matsalsbordet. Ström i kontakten men Ikea armaturen vägrar lysa.
Som sagt ström i kontakten men vad har den emot mina ikea lampor? Sådana enkla plafonder med en sådan liten sockerbit man skruvar fast. Efter detta fick jag samma problem igen över matsalsbordet. Ström i kontakten men Ikea armaturen vägrar lysa.
Nu tog jag ner lampan och försökte sätta upp den allra enklaste upphängningen utan sockerbit men inte ens den funkar. (se bild). Får utslag att det finns el i kontakten och lampan när den är "tänd". Har inget mer avancerat mätverktyg än min lilla "lyspenna" tyvärr.
Den gamla lampan anno 1980 som jag tog ner för den var ful fungerade perfekt. Problemet började när jag tagit ner och kastat den.
Den gamla lampan anno 1980 som jag tog ner för den var ful fungerade perfekt. Problemet började när jag tagit ner och kastat den.
Säkert kronkoppling i lamputtagetE elmont skrev:
Gör som Elmont skriver
Prova och vrid stickproppen 120 grader tills det funkar
Absolut det funkade. Rent flyt att jag satt alla andra lampor i huset rätt på första försöket dåE elmont skrev:
Klicka här för att svara




