Monterade ner en armatur från 1980-talet i hallen och ersatte den med en standard lampa från Ikea som jag vet fungerar från vårt förra boende. Men den lyser inte. Jag sätter en sådan penna som känner om det finns ström i kontakten (en sådan liten för lampor) jodå det finns det. Byter då armaturen med en exakt likadan som satt i samma hall som denna i vårt förra boende. Denna armatur sitter i ett annat rum och fungerar perfekt där. Men när denna hamnar i hallen lyser den inte, medans den som inte lös i hallen nu lyser i ett annat rum.

Som sagt ström i kontakten men vad har den emot mina ikea lampor? Sådana enkla plafonder med en sådan liten sockerbit man skruvar fast. Efter detta fick jag samma problem igen över matsalsbordet. Ström i kontakten men Ikea armaturen vägrar lysa.
 
tommib
Bilder?

Jag antar att du inte har något bättre att mäta med än en spänningsdetektor (som är i det närmaste värdelös för detta ändamål).
 
Nu tog jag ner lampan och försökte sätta upp den allra enklaste upphängningen utan sockerbit men inte ens den funkar. (se bild). Får utslag att det finns el i kontakten och lampan när den är "tänd". Har inget mer avancerat mätverktyg än min lilla "lyspenna" tyvärr.

Den gamla lampan anno 1980 som jag tog ner för den var ful fungerade perfekt. Problemet började när jag tagit ner och kastat den.
 
  • Bakre delen av taklampa visar elanslutningar och enkel upphängningsanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel upphängning för lampa på vitmålat tak med synliga kablar och dammsamlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel upphängning med elsladd och glödlampa hänger från taket utan sockerbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Har du vridit på "kontakten"? Når stiften på proppen ut till "hylsorna" i uttaget?
Och faspennor är ofta ett mycket dåligt mätredskap, man kan ALDRIG lita på att dom fungerar som man önskar.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Det kanske bara är jag som är trött eller vinkeln som spökar, men på din sista bild tycker jag det ser ut som att du kopplat in i dessa två där ena ser tom ut. Men bilden kan ju luras.9gnAxOe.jpg
 
E elmont skrev:
Har du vridit på "kontakten"? Når stiften på proppen ut till "hylsorna" i uttaget?
Och faspennor är ofta ett mycket dåligt mätredskap, man kan ALDRIG lita på att dom fungerar som man önskar.
Säkert kronkoppling i lamputtaget
Gör som Elmont skriver
Prova och vrid stickproppen 120 grader tills det funkar
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du vridit på "kontakten"? Når stiften på proppen ut till "hylsorna" i uttaget?
Och faspennor är ofta ett mycket dåligt mätredskap, man kan ALDRIG lita på att dom fungerar som man önskar.
Absolut det funkade. Rent flyt att jag satt alla andra lampor i huset rätt på första försöket då :cool:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.