Hej,
Är i full fart med att renovera köket och ska köpa ny spis, dock vet jag inte om jag ska ha 230V eller 400V? Vet någon utifrån bilderna (lägger upp en hel radda, vet inte exakt vilka som behövs) vad jag ska köpa? Har redan gjort mig av med spisen/ugnen som tidigare ägare köpt, så kan inte titta vad det stod på den. Dock var det något fel där, för när jag använde ugnen och flera plattor samtidigt gick proppen jämt. Behöver någon el dras om eller vad man kallar det? Kan verkligen iiiiinget om det här, el för dummies typ.
Elcentral med säkringar och information om jordfelsbrytare och anslutna grupper till en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med en säkerhetsbrytare och etiketter för olika elgrupper för bostad.
Skapa konto
Elcentral med öppen dörr och synliga säkringar och grupper märkta 1–9, möjlig fråga om spänningsval.
Skapa konto
Eluttag för spis med 230V i ett renoverat kök.
Skapa konto

Gissar på att det varit en gasspis tidigare, för med det som syns på bilderna går det inte så bra med en vanlig spis.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Gissar på att det varit en gasspis tidigare, för med det som syns på bilderna går det inte så bra med en vanlig spis.
Jaha spännande! Nä förra spisen var en vanlig glaskeramikspis, men som sagt inte riktigt pallade med så att säga. De förra ägarna borde med andra ord egentligen ha installerat en gasspis?

Ja du har problem eftersom du inte har någon grupp som betjänar spisen enligt gruppförteckningen. Har det suttit in gasspis där tidigare? Det går heller inte att avgöra ifall ni har enfas eller trefas till lägenheten. I vilket fall behöver ni en elfirma som ordnar ett uttag för spis, vad som nu är möjligt.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Det ser ut som du bara har enfasmatning till lägenheten. Det betyder att du behöver en spis för 230V.

I listan över säkringar finns ingen spissäkring. Det brukar vara 20A till enfasspis. Jag misstänker att det varit gasspis tidigare?

Du behöver ta reda på hur stor huvudsäkring du har. I äldre lägenheter med. Enfas matning var det oftast 25A huvudsäkring, och 20A till spisen. Men här har du ingen spissäkring. Risk att du har för klen huvudsäkring.

Du bör kontakta en elektriker. Ta reda på från föreningen om hur stor huvudsäkring du har. Den finns vid elmätaren.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Tack för alla svar! Anade att nått var fel, men inte att det var så fel. Huset är från 40-talet och från början har nog alla haft gasspis, men tror det varit vanlig spis sedan ganska många år tillbaka, senaste var i alla fall det. Då blir det till att kontakta elektriker och föreningen imorgon då! Hur tar man förresten reda på om det är enfas eller trefas? Är det bara en elektriker som kan?

Om du vet var du har din elmätare så kan du ta ett foto där på dina mätarsäkringar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du vet var du har din elmätare så kan du ta ett foto där på dina mätarsäkringar.
Tror den sitter i trapphuset, ska bara jaga fatt i någon från föreningen som får låsa upp.

Jag kan ha varit lite förhastad när jag skrev att det ser ut som du bara har enfasmatning. Det baserade jag på bilden av jordfelsbrytaren, bild 2. Det är en enfas jordfelsbrytare. Jag antog att den skyddar hela centralen.

Men jag ser nu att på texten i bild 1 står det att jordfelsbrytaren bara skyddar det som ligger på säkring 4. Som av texten att döma blandannat går till badrummet.

Men det innebär att det mycket väl kan vara trefasmatning till din lägenhet, det går inte att avgöra av den information vi har.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag kan ha varit lite förhastad när jag skrev att det ser ut som du bara har enfasmatning. Det baserade jag på bilden av jordfelsbrytaren, bild 2. Det är en enfas jordfelsbrytare. Jag antog att den skyddar hela centralen.

Men jag ser nu att på texten i bild 1 står det att jordfelsbrytaren bara skyddar det som ligger på säkring 4. Som av texten att döma blandannat går till badrummet.

Men det innebär att det mycket väl kan vara trefasmatning till din lägenhet, det går inte att avgöra av den information vi har.
No worries! Ska som sagt hitta någon med nyckel till skåpet med elmätaren och fota så kanske det ger lite mer. En liten fråga bara, är det vanligt att jordfelsbrytaren inte är kopplat till allt, utan som i det här fallet bara fyran? Eller borde den vara kopplad till allt?

Ja, tyvärr är det vanligt, för mig oklart varför. Tydligen har badrummet renoverats, kanske med golvvärme, kanske med vägguttag. Då blir det krav på en JFB. Många sätter då en separat JFB på enbart badrummet. Kanske av lathet, kanske för att kunden ville det, kanske pga kunskapsbrist. I en lägenhet hade det knappast inneburit några problem att sätta en JFB på hela anläggningen.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, tyvärr är det vanligt, för mig oklart varför. Tydligen har badrummet renoverats, kanske med golvvärme, kanske med vägguttag. Då blir det krav på en JFB. Många sätter då en separat JFB på enbart badrummet. Kanske av lathet, kanske för att kunden ville det, kanske pga kunskapsbrist. I en lägenhet hade det knappast inneburit några problem att sätta en JFB på hela anläggningen.
Vad märkligt! Men tror du att det är ett stort (och dyrt) jobb för en elektriker att ändra och sätta en JFB på hela istället?

Troligen inte. Enda risken är om du har en gammal kyl som kanske läcker ström, men då är det ändå dags för en ny. Spisar är också en felkälla, men den ska du ju byta.

Om du endast har enfas till lägenheten så handlar det endast om att koppla om lite. Om du har trefas så behöver JFBn bytas till en trefasig vilket gör att priset åker upp med en tusenlapp.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Äntligen har jag fått tillgång till skåpet med elmätaren, och så här ser det ut:
Elmätarskåp med en elmätare, säkringsdosor och en vanlig eluttag.
Skapa konto
Enfas elmätare i skåp med säkringsstorlek märkt 25A indikerad.
Skapa konto
Elmätare i skåp märkt "Fortum" med specifikationer och enhetsvärden visande elektrisk förbrukning.
Skapa konto

Enfas eller?
Frågan är vad som behövs göras (av elektriker) för att jag ska kunna ha en elspis och inte gasspis (som det verkar vara anpassat för nu)?

Ev ny grövre kabel till spisen , min 4 mm2 och 20 amp, samt byta ut huvudsäkringen på bild 2 till 25 amp.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Där sitter bara en huvudsäkring. Alltså enfas. Vidare ser pluppen i säkringen ut att vara grå vilket innebär 16A. Du behöver då säkra upp till 25A huvudsäkring och dra fram en ny gruppledning till spisen med en 20A säkring. Finns det möjlighet att få in trefas i lägenheten är det en fördel. Men det är ett större jobb.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.