Jag planerar att lägga överkörningsbara GU10 armaturer med bländskydd på vår infart. Den enda jag hittat som uppfyller alla krav hittills har ingen kopplingsmöjlighet i själva armaturen utan vanliga 1.5mm2 FK sitter som en svans på armaturen. Detta är ju inget problem på en trall eller liknande där man kan sätta en dosa under trallen men i mark är det inte enkelt. Hur skulle ni göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämpligt med täta dosor för mark som dom här https://www.amazon.se/Kopplingsbox-...ocphy=1012297&hvtargid=pla-939859990295&psc=1
Ta inga vita dosor med lösa kabelsförskruvningar, och när kabeln träs in i dosan läggs en skvätt silikon på kabeln, likaså lossas lite på kabelförskruvningen och lite silikon på gängan. Placering görs med fördel strax utanför stenläggning i jord så den går att få tag på senare. Lämplig matning 3X2,5 mm2
Ta inga vita dosor med lösa kabelsförskruvningar, och när kabeln träs in i dosan läggs en skvätt silikon på kabeln, likaså lossas lite på kabelförskruvningen och lite silikon på gängan. Placering görs med fördel strax utanför stenläggning i jord så den går att få tag på senare. Lämplig matning 3X2,5 mm2
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Den tror jag inte att hålla länge. Det är bättre med s k gelskarvar där dosan fylls med en tvåkomponentsgegga. Inte mycket dyrare men mycket tätare. Googla gelskarv.
Håller med. En standardlösning för skarvar i mark som tycks fungera bra i längden.T Thomas_Blekinge skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...izOOaoEFQwDAK3ZTIUSLxcGtvrxr7XahoCpw4QAvD_BwE
Vet nån hur väl en bra krympslang med lim som värms på plats över en lödd, skarvad kabel står sig i längden i förhållande till gelskarv? Säkert inte tillåtet för 230v för att den inte har någon dragavlastning skulle jag gissa.
Beroende lite på hur belysningen sitter så kan det vara vettigt att använda T-skarvar eller gjutdosor (där då flera lampor utgår från en dosa). Man får räkna hur många skarvar man vill ha för att få en önskvärd geometri. Det kan vara värt att tänka på att varje skarvpunkt under mark är en risk för fel så man bör försöka hålla nere antalet.
Här är en T-skarv som inte kräver specialverktyg: https://www.elbutik.se/product.html/snabbskarv-t-skarven-3-pol-ip68 Dock är den sannolikt inte lika tät som en gelskarv.
Krympskarvar kräver godkänd presstång (dvs inte en bensinmackstång) = inte att rekommendera för privatpersoner om man inte är en väldigt avancerad hempulare.
För korrekthetens skull kan jag också tillägga att den armaturen som syns på bild inte har någon svans av FK, den har en svans med en kabel 3G1,5 (eller mer sannolikt 3G0,75). FK är enkelledare och ska definitivt inte ligga någonstans i mark.
Här är en T-skarv som inte kräver specialverktyg: https://www.elbutik.se/product.html/snabbskarv-t-skarven-3-pol-ip68 Dock är den sannolikt inte lika tät som en gelskarv.
Krympskarvar kräver godkänd presstång (dvs inte en bensinmackstång) = inte att rekommendera för privatpersoner om man inte är en väldigt avancerad hempulare.
För korrekthetens skull kan jag också tillägga att den armaturen som syns på bild inte har någon svans av FK, den har en svans med en kabel 3G1,5 (eller mer sannolikt 3G0,75). FK är enkelledare och ska definitivt inte ligga någonstans i mark.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Hej,
Tack för alla svar. Uppenbart är det allra enklast att hitta en armatur där armaturen i sig är en dosa. Det kommer inte lösa alla platser men kanske 10 av 12. Min svärfar är elektriker så allt jag gör kontrolleras av honom jag vill däremot inte göra något uppenbart idiotiskt av husfridsskäl och hans lösning på el utomhus är "alltid" 50-slang och kopplingar ovan jord. Även om jag raljerar lite så är det förstås bra med grov skyddsslang bra men just för cateyes funkar det ju inte.
Tack för alla svar. Uppenbart är det allra enklast att hitta en armatur där armaturen i sig är en dosa. Det kommer inte lösa alla platser men kanske 10 av 12. Min svärfar är elektriker så allt jag gör kontrolleras av honom jag vill däremot inte göra något uppenbart idiotiskt av husfridsskäl och hans lösning på el utomhus är "alltid" 50-slang och kopplingar ovan jord. Även om jag raljerar lite så är det förstås bra med grov skyddsslang bra men just för cateyes funkar det ju inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden