D
A Avemo skrev:
Där sitter bara en huvudsäkring. Alltså enfas. Vidare ser pluppen i säkringen ut att vara grå vilket innebär 16A. Du behöver då säkra upp till 25A huvudsäkring och dra fram en ny gruppledning till spisen med en 20A säkring. Finns det möjlighet att få in trefas i lägenheten är det en fördel. Men det är ett större jobb.
Jag läser 25A på huvudsäkringen vilket väl är rimligt i en enfaslgh.

D datja skrev:
Jag läser 25A på huvudsäkringen vilket väl är rimligt i en enfaslgh.
Var läser du? På en av bilderna ser man märkningen i säkringshuven som är 25A. Det är den största säkring som passar där. Men om säkringen vore 25A skulle pluppen som syns i centrum vara gul. Det är möjligt att det sitter en passkontakt för 25A men att någon satt i en 16A i brist på 25A säkringar. Låt oss hoppas det för TS skull. Men det syns inte på bilderna vad jag kan se.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det brukar stå på elräkningen från nätleverantören vilken huvudsäkring man har/betalar för.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var läser du? På en av bilderna ser man märkningen i säkringshuven som är 25A. Det är den största säkring som passar där. Men om säkringen vore 25A skulle pluppen som syns i centrum vara gul. Det är möjligt att det sitter en passkontakt för 25A men att någon satt i en 16A i brist på 25A säkringar. Låt oss hoppas det för TS skull. Men det syns inte på bilderna vad jag kan se.
Om det är ett hus med gasspisar, så är det vanligt med enfas 16A huvudsäkring, så det är nog troligt att där bara är 16A. Och i ”gashus ” är det i många fall för klen servisledning om man vill ha elspis i många av lägenheterna.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
En fråga som dyker upp i mitt huvud är hur andra boende gjort? Det stod föreningen nånstans så jag antar det är enBRF vi talar om. Då borde ju styrelsen vara lite intresserad i att det inte är nån sorts "vilda västern" i elsystemt. Borde inte de se till att inkommade ledningar osv byts tilöl sådana som stöder installation av elspisar?

kvirre kvirre skrev:
En fråga som dyker upp i mitt huvud är hur andra boende gjort? Det stod föreningen nånstans så jag antar det är enBRF vi talar om. Då borde ju styrelsen vara lite intresserad i att det inte är nån sorts "vilda västern" i elsystemt. Borde inte de se till att inkommade ledningar osv byts tilöl sådana som stöder installation av elspisar?
Tyvärr verkar det vara vilda västern. Det är hus som från början haft gasspis i alla lägenheter, men sen verkar folk ha bytt lite hejvilt genom åren och föreningen har ingen åsikt om vilken spis folk bör ha. Alla verkar ha enfas, det var tydligen en diskussion om att byta till trefas för ett antal år sen men det röstades nog ner då vi inte har det idag.
Jag tänker också att om alla skulle skaffa modern elspis skulle inte elen räcka till/orka med (eller hur jag ska uttrycka mig), om det nu kan stämma.

A Avemo skrev:
Där sitter bara en huvudsäkring. Alltså enfas. Vidare ser pluppen i säkringen ut att vara grå vilket innebär 16A. Du behöver då säkra upp till 25A huvudsäkring och dra fram en ny gruppledning till spisen med en 20A säkring. Finns det möjlighet att få in trefas i lägenheten är det en fördel. Men det är ett större jobb.
Tack för svar! Verkar tyvärr inte vara en möjlighet att dra in trefas till bara min lägenhet vad jag förstått, nått om att man pajar för andra i huset då(?). Sen verkar det rätt dyrt...

M Mathiasffs skrev:
Det brukar stå på elräkningen från nätleverantören vilken huvudsäkring man har/betalar för.
Bra tips! Ska kika där

Du har ju hittat huvudsäkringen. Den ser ut att vara på 16A. Om du skruvar ut huvudsäkringen så kan du se passkontakten i botten på hålet. Skulle den vara gul så har någon bara satt i en 16A säkring då de saknade 25A. Är passkontakten grå så har du 16A huvudsäkring. Ett annat alternativ är som sagt att titta på elräkningen.

Om huvudsäkringen skulle vara 16A så är det en dålig idé att försöka använda elspis utan att först säkra upp. Det står skrivet på centralen att ledningen inte får avsäkras högre än 25A så det borde vara möjligt ändå. Det löser en elektriker snabbt i så fall. Det finns många enfaslägenheter med 25A huvudsäkring som har elspis utan problem. Det är inte optimalt, men det fungerar oftast bra nog.

• Gilla
Alexander_
  • Laddar…
A Alexander_ skrev:
Tyvärr verkar det vara vilda västern. Det är hus som från början haft gasspis i alla lägenheter, men sen verkar folk ha bytt lite hejvilt genom åren och föreningen har ingen åsikt om vilken spis folk bör ha. Alla verkar ha enfas, det var tydligen en diskussion om att byta till trefas för ett antal år sen men det röstades nog ner då vi inte har det idag.
Jag tänker också att om alla skulle skaffa modern elspis skulle inte elen räcka till/orka med (eller hur jag ska uttrycka mig), om det nu kan stämma.
intressant att föreningen inte verkar bry sig! Det är ju föreningens hus som brinner ner när det blir varmgång nånstans i inkommade strömmatning till fastigheten. Har en gång sett hur dålig kontakt nära orsakat brand. det var visserligen hela 63 ampere men säkringens porslinshölje hade smält och påminde mest om glas.Och kabeln behövde självklart bytas ut. I vår förening börjar vi oroa oss för en liknande sak: att behöva byta inkommade kablar för att det dyker upp laddboxar till bilar mer och mer. Och om jag har fattat rätt innebär sådana åtgärder ("större förändring av elnät") att man tydligen behöver skaffa diverse tillstånd först. Nåja. I ditt fall är det nog som någon annan påpekat här: är det 16 ampere enfas så känns det lite snålt för en spis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.